• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • rightbackatyou
    Selfish Geene skrev 2010-02-13 12:19:39 följande:
    Då har han en familj med sin son och en med sin nya kvinna?
    Någon ny kvinna vet jag inte om, vi är fortfarande gifta.
    En familj på två?
    Ja, det finns säkert men det låter rätt vrickat...
    Hur presenterar man då?
    "det hrä är min familj Iris"?

Då ser jag det mer som man är förälder/barn men jag vet inte var gränsen går för familj, det är diffust det där verkar det som.

En familj för mig är mamma, pappa, barn där alla bor heltid med varandra.
    Som en familj liksom
  • rightbackatyou
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-13 12:24:29 följande:
    Gud så löjligt... Det handlar inte någon akademisk definition, det handlar om känslor, relationer och eget tyckande. Mina syskon och jag har samma pappa, olika mammor, och de är mina SYSKON!
    Tråden handlar ICKE om känslor.

Känslor ändrar ICKE DNA.

Kan man VARA tydligare än vad jag är?
    Nej, det går inte, bollen ligger hos er nu.
    Sätter mig här på en bänk och tittar på lite, känner mig trött efter alla upprepningar.

Går det bättre om ni läser två gånger?

En idé bara.
  • Selfish Geene
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 12:26:44 följande:
    Någon ny kvinna vet jag inte om, vi är fortfarande gifta. En familj på två? Ja, det finns säkert men det låter rätt vrickat... Hur presenterar man då? "det hrä är min familj Iris"? Då ser jag det mer som man är förälder/barn men jag vet inte var gränsen går för familj, det är diffust det där verkar det som. En familj för mig är mamma, pappa, barn där alla bor heltid med varandra. Som en familj liksom
    Det var du som tyckte att "fru" lät fånigt. Men ok, då har din sambo en familj med sin son och en med sin nya sambo (som jag antar är kvinna?)

Pokjen måste ju vara en del av sin pappas familj, men du har avsagt dig att vara en del av pojkens.

Alltså måste din sambos familj vara delad i två. Att du skulle tilllhöra den "viktigare" delen av hans familj håller jag för osannolikt

Pojken hör till sin pappas familj såväl biologiskt som känslomässigt och juridiskt, eller hur!?
  • Selfish Geene
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 12:23:48 följande:
    Finns isåfall inga plastmammor eller styvföräldrar heller.
    Nej dom är kolbaserade allihop.
  • h8him
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 12:11:36 följande:
    Särkullsbarn har jag slarvat med att kalla honom härinne, men han har även blivit kallad för dna-spillra, bagage, leftovers... hmm... avkomma... Finns nog fler ord men tack, nu finns ett till Kommer dock inte nämna något för gubben, det gynnar inte våran relation
    Leftovers är väl du och din man? Han från ett tidigare förhållande som han misslyckades med, trots att han valde att skaffa barn, och du från alla dina tidigare förhållanden. Bagage är väl alla män du haft relationer till men som du misslyckats med? DNA-spillra har ni ju skaffat en till av så grattis, nu har du 2 små DNA-spillror i familjen.. Ja det finns många saker som passar in även på dig, din man och ert gemensamma barn om man ska hårddra det. Varför vara så hård? Hatar du verkligen barnet så mycket?
  • nika
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 12:21:33 följande:
    Det var egentligen just därför jag startade tråden, trodde det skulle bli lite klarare liksom men det är svårare än så Du prickar in huvudet rätt på spiken Niah, det har med ovilja att göra "jag VILL blunda, jag VILL blunda" för både mig och många av de som skriver, jag vill inte att min gubbe ska ha ett barn sedan innan EGENTLIGEN och tänker därför praktiskt bort honom ur min innesta sfär.Jag vet att det är som det är och att jag själv satt mitt aschle i båten men jag greppar eftere halmstrån att få det att fungera känslomässigt för mig när jag känner mig trängd av gubbens barn sedan innan som "stjäl" honom från den familj han skapat med mig.Och jag vet att jag måste dela men det är itne samma sak som att jag varken vill eller kääner för det. Men för att lyckas behöver jag uppenbarligen ett avstånd och fokus har kommit till släktskapet till mitt barn som föralltid kommer vara halvsyskon de emellan.DET är det lilla jag har att komma med och det anser jag borde respekteras eftersom jag varken ljuger eller öppet tjatar om det irl.Sambon vet var jag står, han vet att det är sanning men han har självklart svårt att acceptera det eftersom det är hans barn båda två.Men jag har bara ett.Ännu
    Jag har förstått att det här med att sätta de biologiska skillnaderna mellan barnen i fokus är en överlevnadsstrategi för dig i detta läge, men samtidigt behöver du längta till den dag du inte längre känner så. Det kommer nämnligen att vara antingen orsak eller symptom på att ni kommit ytterligare framåt i familjen. Fast det vet du ju, eller hur?
  • Dr Mupp
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 11:31:03 följande:
    Har inga problem alls, du håller koll på släktbanden
    Fast vi använder aldrig ord som halv och styvsyskon. Vi är alla bara sykon.
  • Mandi74

Wikipedia är ju en sån bra och säker källa, för det första.. {#lang_emotions_dreamer}

Tror nog de flesta vet vad definationen syskon respektive halvsyskon betyder, men för många handlar det om vad man känner sen skiter man i vad wikipedia eller en "riktigt" ordbok säger.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-13 12:34:59 följande:
    Kan ju citera i det som står i din länk då;"Om två personer endast har en gemensam förälder säger man ibland halvsyskon, de är dock fortfarande syskon.""...är dock fortfarande SYSKON"
    Nyfiken på ts svar..
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
Svar på tråden Nej det heter inte syskon