Nellee skrev 2010-02-13 11:53:37 följande:
Ah, okej. Så situationen har inte blivit bättre? Det kan jag iof räkna ut med tanke på tråden... Hoppas allt är bra annars.
Tro det eller ej men det går jättemycket bättre, dock är jag fortfarande lika pissigt dålig på att bemöta responsen av de flesta på FL, DÄR har det inte blivit bättre
Det har varit en del spring hos psykolog, en del besök på familjeterapi, sambon har börjat så smått att få upp ögonen för min sits och jag har så smått fått upp ögonen för hans sits...
Är dock fortfarande lika bestämd, jag har min familjesyn och sambon har sin familjesyn och vi vet att ingen syn är mer rätt än den andre.
Sved dock för sambon när familjeterapeuften (stavaning?) sa att det är helt okej och normalt att jag inte ser hans barn sedan innan som en i min familj men han verkar låta det sjunka in även om det tar tid.
Sambon vet att det faktiskt är han själv som bestämt att hans barn sedan innan inte har ett HELsyskon (syskon som jag lite "slarvigt" kallar det

) och att han inte har någon som helst rättighet att låtsas att mitt barn är hans första barns riktiga syskon utan faktiskt är den förstfödda och enda barnet för mig och helt enkelt inte rent tekniskt sett kan ha ett syskon.
Jag fick det understrukit av ft (familjeterapeuwhatever

)att jag får stå ut med att barnet finns och det är ju faktiskt precis det jag gjort och kommer fortsätta att göra och ft underströk att jag inte är onrmal på något sätt utan detta är ett väldigt vanligt problem i styvkonstellationer, att den ena försöker skapa något som inte faller den andra naturligt och där börjar obalansen.
Så i det stora hela har vi vardagen i ett ganska bra grepp, just gällade syskon/halvsyskongränsen så känner jag att jag är helt mättad med folk och deras benämning på mitt barn och har börjat ta min rätt att också göra mig hörd.
Ingen har egentligen ingen rätt att kalla mitt barn för något han inte är, då och då i vardagen gör jag ingen höna av men eventuellt kommer dagen komma då jag kontrar en mening med "kom till brorsan" med "gå nu till din halvbror" ifall jag känner att jag blir upp över öronen mättad med brorsan brorsan brorsan brorsan...
Stör det så har mitt barn ett namn som alternativ.
Nu ångrar du nästan att du skrev "hoppas allt är bra annars"

då jag tog det som en fråga och jag ville så gärna berätta att det går bättre och bättre men att det inte är samma sak som att jag på något sätt varken tycker om barnet mer eller ser honom som en bonus, men sambons som min relation är mer stadig än den varit innan och det är det jag känner är viktigt för våran familj