• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • rightbackatyou
    Marie Marie skrev 2010-02-13 13:42:59 följande:
    Var har jag skrivit det?

Nej, jag tror inte på någon form av Gud, då hade världen inte tagit sådana utsvävningar i "utvecklingen".
  • giftgrodan

Varifrån har du fått uppfattningen om att "syskon" innebär att man måste dela både mor och far? Syskon är en rätt "flytande" term, och halvsyskon är en UNDERGRUPP till begreppet syskon. Alltså ÄR din mans barn med sin förra kvinna och ert gemensamma barn SYSKON. Om man ska undergruppera det mer är de halvsyskon och inte helsyskon.

• rightbackatyou
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-13 13:46:12 följande:
    Jag blir förvirrad....först säger du att det INTE handlar om känslor och relationer, att vi som svarar inte får se det så. Men sedan använder du själv dina känslor pch dina relationer som måttstock?
    TRÅDEN HANDLAR URSPRUNGLIGEN INTE OM KÄNSLOR.

GÖR du dig till människa?
  • nika
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 13:43:54 följande:
    Kommer troligen ske den dagen det barnet skaffar ett alldeles eget boende men vem vet, konstigare saker har hänt.FT sa att om man försöker tvinga fram någonting som inte kommer naturligt så är det som att försöka dra katten hårt i svansen för att komma till en så man kan klappa den.Så om folk slutar dra så förbannat i min svans så kanske det kommer ett svar på hur det skulle kunna se ut
    Så känns det nu, men med fortsatta ansträngningar som du nu påbörjat kommer du förhoppningsvis dit i din egen takt innan så lång tid har förflutit och utan att du behöver tvinga fram något som ändå inte är grundat.

Sedan förstår jag hur det där med katter och svansar fungerar, men om du inte tycker om att folk drar i din svans får du helt enkelt låta bli att vifta med den framför näsan på dem. Det är ju så världen fungerar, även på FL. Det finns ju en anledning till varför du inte går så hårt ut irl som här, men det är ju bara vanliga människor som läser och skriver här också och som reagerar ungefär som de irl skulle ha gjort.
  • Marie Marie
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 14:03:26 följande:
    Vem i, ursäkta, helve har sagt något annat?Enda jag skrivit är att JAG tycker det låter vrickat att kalla förälder/barn för familj utan JAG ser det mer som just förälder/barn eftersom en familj för mig framför allt bor tillsammans och då självklart som familj, du vet mamma, pappa och det där medeltidsköret Vill man kalla sin guldfisk för familj, fine.Men blanda inte in icke familjemedlemmar i min familj, sedan får ni blanda in både kreti, kleti, speti och pleti i era om ni vill, det ändrar inte innebörden i det faktiska ordet för familj. KÄRNfamilj som tydligen behövs understrykas nuförtiden, precis som syskon behöver understrykas HELsyskon.Sedan finns det styvfamiljer, Mollganfamiljer, regnbågsfamiljer, stjärnfamiljer, bögfamiljer, lebbfamiljer, gudsfamiljer, sjuka familjer, men ursprunget är och kommer alltid ha varit mamma, pappa barnfamiljer dvs en helt okonstlad familj.
    Så när jag flyttade hemifrån första gången så hade jag ingen familj längre?
    Eller räknas jag fortfarande in i den?
    Varför räknas isåfall inte ett halvsyskon (som bor heltid eller varannan vecka) in i familjen?
  • Marie Marie
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 14:06:31 följande:
    Var har jag skrivit det? Nej, jag tror inte på någon form av Gud, då hade världen inte tagit sådana utsvävningar i "utvecklingen".
    Nej du har inte skrivit det (då hade jag inte behövt fråga) utan jag tyckte bara att det lät väldigt religiöst.
  • fdavidsson
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 14:05:30 följande:
    ...om DNA är skitsnack för dig så är det upp till dig, men det ändrar ingenting rent genetiskt
    ALLT handlar inte om dna. Fy du verkar ju bara vilja provocera. Förstör inte en så här fin lördag!
  • giftgrodan

Och jag förstår inte ditt sätt att argumentera alls. Först är wikipedia en bra källa, sen inser du att den inte är det, och då är det bara dina känlsor som gäller? Jag förstår att du inte KÄNNER det som att din mans barn och ditt barn är syskon, men som en vuxen människa kan man ändå sätta sig över sina känslor och inse att så kanske är fallet.

Klistrar in betydelsen från SAOB igen, även om du har ignorerat den många gånger redan.

I 1 ) som har samma föräldrar (helsyskon) l. (numera företrädesvis i ssgn HALV-SYSKON ) en förälder gemensam; i sht i pl. (o. vanl. om personer av olika kön); förr äv. i uttr. ngns halva syskon , ngns halvsyskon; äv. i utvidgad anv., särsk. (förr) dels om släkting(ar) i svågerlag l. kusin, dels (o. numera bl. ngn gg ss. senare led i ssgr) om obesläktad(e) person(er), särsk. om sådana personer som (under uppväxttiden) stått i ett syskonlikt förhållande till varandra (

och ts, ord är inte så viktiga, handling är betydligt viktigare. Försök att bortse från vad folk kallar det och vad du själv kallar det och rikta in dig på handling för att få det så bra som möjligt istället.

• Mandi74
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 14:05:30 följande:
    ...om DNA är skitsnack för dig så är det upp till dig, men det ändrar ingenting rent genetiskt
    Men även "halv"syskon har ju en viss del samma dna, det som kommer från den gemensama föräldern..
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
Svar på tråden Nej det heter inte syskon