Mei skrev 2010-03-14 01:17:28 följande:
Och om dessa barn ändå väljer att kalla varandra syskon kort och gott? Har du ett halvsyskon (förlåt en personlig fråga)?Har TS?Jag har det inte. Mina barn har ett halvsyskon. I mina ögon är det ett halvsyskon, han är inte mitt barn. Mina barn däremot tittar konstigt på mig om jag säger halvbror. De säger bror/syskon. Och känns det så för dem så tänker inte jag tvinga på dem min känslomässiga uppfattning. Många i tråden med halvsyskon har vittnat om samma sak. De ser på sina halvsyskon som syskon. Känslomässigt. Och det där med den språkliga biten har vi ju redan avhandlat - samlingbegrepp och allt det där. Vissa vill specificera (mestadels föräldrar verkar det som), väldigt många vill det inte. Har det funnits någon i tråden som har halvsyskon som samtidigt tyckt att de inte ser sina halvsyskon som sykon?
Det mesta du har frågat mig om här står i inlägg 593, 615, 693 och 736. En del av dem är del av tidigare ordväxling mellan oss, men det var ju ett tag sedan. Jag vet inte vilka fler som deltagit här som har halvsyskon. Min kusin kallar sin halvbror för "halvbror". Kanske är det en generationsfråga så som så mycket annat är gällande hur man uttrycker sig.