• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • Pormoicheia
    My opinion skrev 2010-03-14 10:54:44 följande:
    TS jag har inte fått något svar på hur du fick fram att halvsyskon egentligen bara var 1/4syskon. Kan du förklara hur du räknade?
    Jag tror att du kommer att få ungefär lika mycket svar som mig
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • LindaJohansson81
    Pormoicheia skrev 2010-03-14 10:57:35 följande:
    Jag tror att du kommer att få ungefär lika mycket svar som mig
    För smart fråga för att få svar på.
  • Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-14 10:58:34 följande:
    För smart fråga för att få svar på.
    Troligtvis. Varför svara när man kan byta riktning på sina argument istället.
  • LindaJohansson81
    Pormoicheia skrev 2010-03-14 10:59:50 följande:
    Troligtvis. Varför svara när man kan byta riktning på sina argument istället.
    Precis, men men anger man Wikipeida som "säker" källa så säger det ganska mycket......
  • Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-14 11:04:28 följande:
    Precis, men men anger man Wikipeida som "säker" källa så säger det ganska mycket......
    *Typ då.

Jag brukar visserligen använda mig av wikipedia när jag skriver arbeten för att komma vidare, men man får ju se till att slå upp och söka vidare på det mesta för att vara säker.
  • Pormoicheia

Ännu en grej. Använder man sig av en källa som inte ens stödjer ens ursprungliga åsikt så är man nog lite fel ute och bör läsa på lite om argumentationsteknik...

• My opinion
    Hon har i tråden tagit tillbaka Wikipedia som säker källa (har jag för mig) men inte brytt sig om att skriva det i TS. Men det innebär att hon inte har någon annan källa än sig själv. Det blir lite tunnt. Jag skulle inte ens ta Fredrik från Värsta språket på orden om han tyckte på tvärs mot mig. Kan han inte bygga upp sitt uttalande med några källor eller undersökningar så kommer jag inte att ändra uppfattning. Här har ju flera personer angivit källor (jag själv har hänvisat till SAOB och Ärvdabalken) som inte håller med TS men det spelar tydligen ingen roll.
  • nika
    Mei skrev 2010-03-14 01:17:28 följande:
    Och om dessa barn ändå väljer att kalla varandra syskon kort och gott? Har du ett halvsyskon (förlåt en personlig fråga)?Har TS?Jag har det inte. Mina barn har ett halvsyskon. I mina ögon är det ett halvsyskon, han är inte mitt barn. Mina barn däremot tittar konstigt på mig om jag säger halvbror. De säger bror/syskon. Och känns det så för dem så tänker inte jag tvinga på dem min känslomässiga uppfattning. Många i tråden med halvsyskon har vittnat om samma sak. De ser på sina halvsyskon som syskon. Känslomässigt. Och det där med den språkliga biten har vi ju redan avhandlat - samlingbegrepp och allt det där. Vissa vill specificera (mestadels föräldrar verkar det som), väldigt många vill det inte. Har det funnits någon i tråden som har halvsyskon som samtidigt tyckt att de inte ser sina halvsyskon som sykon?
    Det mesta du har frågat mig om här står i inlägg 593, 615, 693 och 736. En del av dem är del av tidigare ordväxling mellan oss, men det var ju ett tag sedan. Jag vet inte vilka fler som deltagit här som har halvsyskon. Min kusin kallar sin halvbror för "halvbror". Kanske är det en generationsfråga så som så mycket annat är gällande hur man uttrycker sig.
  • nika
    crazy mom skrev 2010-03-14 08:21:05 följande:
    Jag vet inte om du inte förstod vad jag skrev?Jag beskrev att jag har 2 barn med olika pappor. Men att det inte är något som jag tjatar om inför barnen. De är syskon. Punkt. (igen)
    Jag förstod. Jag påpekade bara att man inte behöver vara osäker för att använda benämningen "halvsyskon" så som du påstod. Om man är osäker så fort man använder mer exakta benämningar torde du också enligt det resonemanget vara osäker eftersom jag utgår från att du inte kallar yngsta barnets pappa för det äldsta barnets pappa - eftersom det äldsta barnet har en egen pappa. Men jag kanske har fel. Båda barnen kanske kallar samma man för pappa. Hur som helst är det väl smidigt att de kallas för syskon av dig och säger så själva om alla är bekväma med det, precis som en del pappor blir "pappa" och en del mammor blir "mamma" till alla barn i familjen.
  • Ungmamma83
    som till och med motsäger sig det hon säger....
Svar på tråden Nej det heter inte syskon