Nej det heter inte syskon
http://sv.wikipedia.org/wiki/SyskonSyskon= barn med gemensamma föräldrar
Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder
Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
Niah: Jag fann ju inte att dina argument för syskon=endast helsyskon så övertygande; då hade jag låtit mig övertyga.
I de sammanhang där behov av förtydligande finns går det ju redan att lägga till "hel"-" resp "halv-" före "syskon".
Att sedan de formella källor som hittills tagits upp alla stöder "syskon" som omfattande både "hel-" och "halvsyskon" i såväl allmänt språkbruk som facksammanhang (juridiskt) gör sitt till.
Vad ditt resonemang tillfört mig är förståelse för ett sätt att resonera runt saken. Och insikten att det finns en del av befolkningen (en minoritet uppfattar jag fortfarande) vars språkkänsla anger att "syskon" är synonymt enbart med "helsyskon". På detta sätta mer intressant än TS oreflekterade och helt känslostyrda uttalanden.
Bl a där har ju för övrigt du och TS olika utgångspunker. Du utgår från en typ av "exakthetsideal" vad gäller åtminstone detta ord (osäker på om det gäller även andra språkområden), och ser orden i sig som neutrala. TS däremot ser "syskon" som positivt och gemenskapsladdat och "halvsyskon" som en avståndsmarkering och vill just därför låta "syskon" vara reserverat för "helsyskon".
Jag ska inte alls förneka att det hade tagit emot att byta ståndpunkt i strid med min egen språkkänsla men hade jag funnit tillräcklig tyngd i argument och formella källor för att min egen språkkänsla stred mot majoritetens hade jag tvingats acceptera det.
fattar inte vad tråden går ut på?! Och orkar inte läsa hela heller men mina barn är och ser sig som syskon trotts att de inte har samma pappa!!!
hel eller halv är bara överflödigt....syskon är de likt förbannat!!!