• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • nika
    Pormoicheia skrev 2010-03-14 13:14:23 följande:
    Jag ifrågaatte ts kunskaper i svenska så handlade det främst om ordförståelse och inte stavning. Man behöver t.ex. inte vara bra på att stava för att kunna läsa.Det spelar ingen roll var man än slår upp ordet syskon så står det att ordet är ett samlingsbegrepp på flera olika sorters syskonskap och att ordet syskon i sig inte har enbart betydelsen hel-syskon.Jag ifrågasatte även delvis ts förmåga att skilja på vissa begrepp. Det skillnad på att prata släktskap via genetik, släktskap via juridik och släktskap via relationer. TS verkar blanda ihop detta och när hon inte kan komma med argument för sig sak om det ena begreppet så byter hon snabbt till det andra eller det tredje.
    Jag vet hur diskussionerna gick men tyckte ändå det var lustigt att det föreslogs svenskakurser från flera håll till varandra när det heter svenskkurser. Sådan humor har jag, men den kan jag förstås vara ensam om som med en del annat:)
  • nika
    Ungmamma83 skrev 2010-03-14 13:25:30 följande:
    jag gick in precis efter hon postat tråden.
    Samma här och flera gånger senare igen och det ändrades flera gånger bara de första timmarna.
  • LindaJohansson81
    Mei skrev 2010-03-14 13:15:22 följande:
    Ja och enligt det resonemanget så är ju alltså inte syskon vikt för just helsyskon utan uppenbarligen är syskon en så vid term att man kan behöva specificera den med både halv och hel och adoptiv. Egentligen får jag bara huvudvärk av tjafset. Om två personer på FL vill hävda att syskon BARA kan betyda helsyskon när övriga medlemmar (och gissningsvis alla vuxna som har olika typer av syskon) uppfattar syskon som ett samlingsbegrepp så är det redan uppen bart vilka som har fel. Den uppenbara lilla minoriteten på två personer. Att det finns människor som i första hand tänker på helsyskon när de hör syskon är inget jag motsätter mig. Det gör jag själv. Jag har bara helsyskon. Men att gå från det till att hävda att ordet syskon är reserverat för helsyskon är att göra en rejäl tankevurpa. Kan inte säga att den hedrar någons abstraktionsförmåga heller.
    Som vanligt klokt och rätt.
  • Upptagen
    rightbackatyou skrev 2010-03-14 06:13:09 följande:
    Vad jag tjänar?Inget mer än att de lär sig hur det är, sätta rätt ord på rätt sak och släktskap.Eller kallar dina barn sin moster för farbror om de vill?Kanske sin mamma för plastmamma, sin pappa för morfar och kusin för syskon?En traktor är en bil, en sol är en måne, en ko är en häst för er, jag vill inte ha det så, det är förvirrande för mig och för stackars barnen.
    Näe, det är halvmostrar och halvkusiner och halvtraktorer.

Din man, är han också väldigt noga nu med att det är halvsyskon? Kommer ni att rätta barnen varje gång de säger fel?
  • Pormoicheia
    nika skrev 2010-03-14 13:26:53 följande:
    Jag vet hur diskussionerna gick men tyckte ändå det var lustigt att det föreslogs svenskakurser från flera håll till varandra när det heter svenskkurser. Sådan humor har jag, men den kan jag förstås vara ensam om som med en del annat:)
    nejdå, jag brukar kunna tycka sånt är lustigt jag också
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Mei
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-14 13:42:39 följande:
    Som vanligt klokt och rätt.
    Tack
  • giftgrodan
    nika skrev 2010-03-14 13:26:53 följande:
    sammansättningar med "svenska-" står dock med i SAOL också.
  • Mei
    Upptagen skrev 2010-03-14 13:46:14 följande:
    Näe, det är halvmostrar och halvkusiner och halvtraktorer. Din man, är han också väldigt noga nu med att det är halvsyskon? Kommer ni att rätta barnen varje gång de säger fel?
    Ja de tär ju faktiskt en väldigt intressant fråga- hur ställer sig barnens pappa till det här? Är han med och rättar? Eller vet han inte ens om att du rättar? För honom är ju alla barnen lika mycket hans och (om man inte drar genetiken till sin spets) är de från hans arvsmassa sett lika mycket syskon som två av era gemensamma barn någonsin kan bli.

Känns det viktigt för honom att varje dag göra skillnad på sina barn beroende på vem som är mamma åt dem så bir det ju riktigt perverst och man får ju nästan brja hoppas på att det finns någon sorts kosmisk rättvisa trots allt som kan kompensera den förstfödda sonen.  
  • nika
    Mei skrev 2010-03-14 13:15:22 följande:
    Ja och enligt det resonemanget så är ju alltså inte syskon vikt för just helsyskon utan uppenbarligen är syskon en så vid term att man kan behöva specificera den med både halv och hel och adoptiv. Egentligen får jag bara huvudvärk av tjafset. Om två personer på FL vill hävda att syskon BARA kan betyda helsyskon när övriga medlemmar (och gissningsvis alla vuxna som har olika typer av syskon) uppfattar syskon som ett samlingsbegrepp så är det redan uppen bart vilka som har fel. Den uppenbara lilla minoriteten på två personer.Att det finns människor som i första hand tänker på helsyskon när de hör syskon är inget jag motsätter mig. Det gör jag själv. Jag har bara helsyskon. Men att gå från det till att hävda att ordet syskon är reserverat för helsyskon är att göra en rejäl tankevurpa. Kan inte säga att den hedrar någons abstraktionsförmåga heller.
    Om du får huvudvärk av att diskutera ska du inte diskutera. Gå ut i solen och gå istället. Det skulle jag göra om inte jag vore så eländigt förkyld. Själv tycker jag att det kan vara kul att diskutera. Det är därför jag är med i ett diskussionsforum som FL är. Man ser hur andra människor tänker, och får ännu mer klart för sig själv hur man själv egentligen tänker. Ibland tror man att man ser saker som andra inte ser och vill dela med sig och det kan då var och en göra som de vill med. Ta till sig eller passa på. Men om man inte tänker som andra människor behöver man ju inte ändra sig bara för att tillhöra en majoritet. Det är inte det en diskussion nödvändigtvis ska gå ut på , att kora en "vinnare". Det är ett tankeutbyte. Jag säger inte att du har fel, och om du känner att du har rätt så är inte jag ute att ta det ifrån dig. Däremot tror jag att betydligt fler än 2 personer på denna planet anser att syskon = enbart helsyskon men det är inte det i dagsläget mest politiskt korrekta att uttrycka. När man inte tänker på samma sätt är det lätt att bli avfärdande, en del blir t.o.m fientliga. Det är tråkigt. Det som känns som en tankevurpa för en person can make perfect sense för en annan person och dessutom kan abstrakta resonemang tillföra åtminstone mig något. Så jag tackar för din tid och uppmärksamhet.
  • Mei
    nika skrev 2010-03-14 14:01:54 följande:
    Om du får huvudvärk av att diskutera ska du inte diskutera. Gå ut i solen....
    Precis vad jag ska göra, med min yngsta. Vi ska titta på djur. Har definitivt suttit här på övertid.
Svar på tråden Nej det heter inte syskon