• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • Blicka
    Phillippa skrev 2014-05-05 19:17:53 följande:
    Vi är också nöjda trots allt.

Lillen äter oftast två gånger mellan 18.30-06.30 men ibland bara en. Vi försökte två nätter att ge dreamfeed vid 22.00 och sedan bara erbjuda vatten och få honom att somna om. Tredje natten var han förkyld och hade feber och hade knappt fått i sig vätska under dagen så då avbröt vi. I nuläget är vi dock nöjda med bara två uppvak.

Maten börjar arta sig. Han har åtminstone börjat svälja barnmaten och hamstrar inte bara allt i kinderna ;). Några gånger under helgen har han även kunnat dricka ur flaska liggandes i knät utan underhållning. Det var jättemysigt!

Ja huvudsaken är ju att man själv tycker situationen är ok roligt att det går framåt med maten!
  • Phillippa

Jag ger upp med baby whisperer nu!

Det fungerar inte på min son som vägrar att äta inom en timma efter att han vaknat.

Han är envis som få också så att hålla sovtiderna när jag även måste hämta och lämna systern på förskolan är omöjligt.

Idag promenerade jag till förskolan 30 min på ditvägen och 50 min på hemvägen ( med storasyster och lång uppförsbacke ) bara för att han skulle sova men vem tror ni vägrade att ligga ner? Han kan även sätta sig upp från liggande i nerförsbackar nu...

• jeami
    Blicka skrev 2014-05-05 22:11:59 följande:

Bara för att jag skrev att sömnen var bra så har lillen även här blivit så enormt ledsen om han vaknar till. Lugn i famn illvrål när läggs ner. Nära nära vill han vara så säkert ngn "ångestperiod" här med smile5.gif
    För oss gick det över lika fort igen. Kan ha varit vad som helst antar jag :)

Det händer så mycket med de små liven, krypning, ställa sig upp, talet, undersöka och pilla. Får ångest över att tiden går så fort.

Vi kör omega i alla fall känns som en bra grej, en annan grej som är så smidig Astrid får äta vår mat nu. Plockar själv i sig köttbullar och potatis och jag slipper mata hehe. Mycket bekvämt!
  • jeami
    Phillippa skrev 2014-05-07 21:41:14 följande:

Jag ger upp med baby whisperer nu!

Det fungerar inte på min son som vägrar att äta inom en timma efter att han vaknat.

Han är envis som få också så att hålla sovtiderna när jag även måste hämta och lämna systern på förskolan är omöjligt.

Idag promenerade jag till förskolan 30 min på ditvägen och 50 min på hemvägen ( med storasyster och lång uppförsbacke ) bara för att han skulle sova men vem tror ni vägrade att ligga ner? Han kan även sätta sig upp från liggande i nerförsbackar nu...

Envisa små liven man kan ju liksom inte tvinga dem att sova :) jag brukar tänka att åka vagn är att vila och det är också viktigt!
  • Blicka
    jeami skrev 2014-05-08 23:49:06 följande:
    För oss gick det över lika fort igen. Kan ha varit vad som helst antar jag :)

Det händer så mycket med de små liven, krypning, ställa sig upp, talet, undersöka och pilla. Får ångest över att tiden går så fort.

Vi kör omega i alla fall känns som en bra grej, en annan grej som är så smidig Astrid får äta vår mat nu. Plockar själv i sig köttbullar och potatis och jag slipper mata hehe. Mycket bekvämt!

Plockmat är perfekt - vår son älskar det!
  • Blicka

Efter en lite oroligare period är sonen sitt vanliga jag o mat, sömn o lek fungerar så bra dessutom nya färdigheter (plocka i-plocka ur, klappa händer o vinkar). Så roligt att det helt plötsligt går att återgå till rutinen att exvis säga godnatt o lämna sovrummet så han får somna själv. Förra veckan var det betydligt svårare kan jag säga...

Hur går det för er andra?

• Blicka

En liten fråga - sonen börjar krångla med em lur nu (är snart 10 1/2 mån). Sovtider nu kl 9 o kl 13. Dags att tänka om till en lur? Efter kl 11 eller? Sover 19-06.30 (oftast) nattetid. Tips mottages gärna

• ModestyBlaze
    Blicka skrev 2014-06-09 08:55:37 följande:
    En liten fråga - sonen börjar krångla med em lur nu (är snart 10 1/2 mån). Sovtider nu kl 9 o kl 13. Dags att tänka om till en lur? Efter kl 11 eller? Sover 19-06.30 (oftast) nattetid. Tips mottages gärna smile1.gif
    Nej,nej, nej, nej... Inte 1 lur så tidigt.

Det man gör är att man har fm lur 45 min och em lur 1,5 tim. Om det går dåligt sänker man fm lur till 20 min. Sen har man "vila" 20 min innan man tar bort den luren är mitt råd. Tidigast 1 år kan man ha 1 lur tycker jag. Min son var faktiskt 15 mån innan jag tog bort fm luren. Flört
  • Blicka
    ModestyBlaze skrev 2014-06-09 21:34:48 följande:
    Nej,nej, nej, nej... Inte 1 lur så tidigt.

Det man gör är att man har fm lur 45 min och em lur 1,5 tim. Om det går dåligt sänker man fm lur till 20 min. Sen har man "vila" 20 min innan man tar bort den luren är mitt råd. Tidigast 1 år kan man ha 1 lur tycker jag. Min son var faktiskt 15 mån innan jag tog bort fm luren.

Tack modesty
  • trollhassel

Hej alla sövarproffs!! Jag har läst nästan hela gamla bw-tråden, men har inte hunnit läsa denna ännu.

Har beställt boken!!

Inser ju att hjälp/råd i mitt fall kanske står här nånstans, men frågar ändå.

Vaknade imorse och bara grinade av trötthet, därför slänger jag ut en fråga:

Min 10-månaders vaknar så tidigt!

Imorse 04.50. Han får ersättning då, har provat att söva om utan att ge mjölk, men har gett upp det.

Så somnar han om ca 5.45-06 och sover till 07. Gröt kanske 08.30.

Fm vila ca 10.30-11

Mat ca var 3 1/2 timme under dagen.

Em vila ca 14.30/15 ca 1 h. Han får aldrig sova längre än till 16.

Somnar ca 19.30

På morgonen tidigt så är han superpigg, sen bajsar han. Jag ger mjölk och han somnar om då enligt ovan.

Läggning på kvällen är dessvärre också relaterad till flaskan, har försökt att bara ge vatten, men han "behöver" kvällsslurken tänker jag??

Blir så oerhört glad och tacksam om någon av er orkat läsa och har tid att svara med ett ord eller två....

Kanske är detta helt normalt, men jag tror att jag kan ändra på något men vet varken ut eller in just nu!!!

Svar på tråden Baby Whisperer