• Anonym

Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat

PCOskruttan skrev 2010-02-13 23:54:30 följande:
    Avmaskerar ja, det gör det säkert. Men jag har varit utan p-piller i så många år i yngre år att det borde ha synts och märkts för mig då och det gjorde det aldrig. Det jag menar är att om man har den genetiska avvikelsen som pco innebär kanske det aldrig skulle ha visat sig utan p-piller.
    Jag är fortfarande inte med. Det är sent nu. Menar du att om jag aldrig hade tagit p-piller eller iaf just Yasmin så kanske jag inte hade fått pco?
  • Anonym
    jayne doe skrev 2010-02-13 23:55:23 följande:
    Jag skiter i hur jag uppfattas, det är faktiskt etthundraprocent oviktigt vad bitterfittorna på fl tycker om mig. Tänka sig.
    Varför diskuterar du här överhuvudtaget då? Om du inte vill dela med dig av dina erfarenheter och skiter i vad andra tycker?
  • Anonym
    jayne doe skrev 2010-02-14 00:01:10 följande:
    Jag trodde inte att det skulle bli en tråd där svågerstatistik framhålls som fakta och p-piller är roten till allt ont. Själv föredrar jag att förlita mig på forskning snarare än "men jag vet en tjej som".
    Och sådana som inte kan tänka utanför lådan kommer aldrig nånsin att lära sig något nytt eller föra forskningen framåt heller. Gud vad jag ska skratta åt alla som tror att p-piller inte kan orsaka pco när det kommer att visa sig att det är så om ett par år.
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2010-02-14 00:01:14 följande:
    det är stor skillnad på PCO och PCO-S.. PCO-S är alltså pco med syndrom,... som övervikt,akne,uteblivna menstruationer,ökad behåring osv osv.. jag har PCO-S och det var först efter att jag slutade med ppiller som jag ÖKADE 20kg!!! i vikt.. varit normalviktig i HELA mitt liv fram tills jag var 20 och slutade med ppiller.. började äta igen när jag var 22 och rasade då 20kg.. slutade med dem igen 2år senare och vips så var de där 20kg tillbaka!:S har även ökad behåring och akne.. som också blir bättre med ppiller!!! jag tror absolut INTE att du har fått pco av ppiller.. pco är själva äggstockstypen!! och den föds man med.. jag vill att du kolla igenom de här 2 filmerna på 50min vardera. media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid... Det är Jan Holte som föreläser, som är jätteduktig på det är med pco/pco-s!! han föreläser om just pco/pco-s och hur det fungerar osv..!!!
    Jag gick också upp efter p-piller men gudskelov bara ett par kilo.

Jag har varit på Holtes klinik men bara träffat hans kollegor, tänkte be om att få honom nästa gång.
  • Anonym
    PCOskruttan skrev 2010-02-14 00:06:16 följande:
    Jag menar att du, eller jag, kanske aldrig hade fått några symptom utan p-pillren. Helt säkra på hur p-pillren förändrar våra kroppar är inte forskningen. Man ska komma ihåg att vi varken haft p-piller så länge eller haft forskning på pco så länge som man t.ex. forskat på hjärtsjukdomar eller penicillin och  infektionssjukdomar.
    Då hänger jag med och jag håller med dig fullständigt! Jag vet ju att jag inte hade symptom innan Yasmin och jag är ändå hyfsat gammal nu. Jag blev dessutom gravid en gång utan att ens försöka men det var innan helvetespillret. Jag köper helt enkelt inte att pco-symptom och diagnos plötsligt kommer från ingenstans runt 35 år när allt var normalt innan Yasmin och då har jag ändå haft mens i över 20 år nu. Jag köper inte att jag har normal mens i 15 år och sen efter att jag har tagit Yasmin i 5 år så blir min kropp helt förstörd. Det kan inte vara en tillfällighet.
  • Anonym
    Anonym (PCOS) skrev 2010-02-14 00:07:11 följande:
    Har PCOS (S lägger du till om du har problem med PCO en del har det utan problem  då är det bara PCO). Jag hade inte ägglossning och det berodde på att flera äggblåsor började växa till i början av cykeln. Normal så fungerar kroppen så att den som får ett försprång fortsätter utvecklas och släpper sitt ägg medan de andra hålls tillbaka. Har man PCOS så påbörjas också flera äggblåsor men kroppen stänger inte av några utan alla utvecklas. Men eftersom kroppen inte "focuserar" på en äggblåsa så blir oftast ingen färdigutvecklad. Detta går att åtgärda med Pergo. Skulle du behöva IVF så har du alltså fördelen av att du kan utveckla många ägg /och med hormontillskott så kan de utvecklas hela vägen. Enligt min doktor så var det visserligen svårare att bli gravid med PCOS men man hade fler bra ägg kvar vid högre ålder. (Alltid en tröst)
    Fungerar det bara den månad man tar Pergo eller kan den göra så att kroppen börjar fungera normalt av sig själv även efter att man har slutat med Pergo?

Jag är inte ute efter att bli gravid just nu men jag vill att min kropp ska fungera och undrar om det finns någon medicin som kan utföra det miraklet...
  • Anonym
    PCOskruttan skrev 2010-02-14 00:20:11 följande:
    Jag kan tillägga att pergo INTE funkat på mig. Det har INTE blivit bättre av att jag gått ner tio kilo i vikt (som de sa på Linnékliniken att det skulle) och det enda de kan komma på nu för att jag ska ha ett så normalt mensmönster som möjligt är p-pillret triregol.
    Det p-pillret har jag inte hört om förut. Försöker du få barn eller inte? Varför ska du gå på p-piller isf? Finns det inget som motsvarar pergo som du kan pröva?
  • Anonym
    PCOskruttan skrev 2010-02-14 00:27:46 följande:
    Just nu försöker jag inte aktivt få barn. Försökte i fyra år men det resulterade inte i mer än det där missfallet (och en skilsmässa).  I den relation jag lever i nu är vi inte framme vid en aktiv försöka-få-barn-period och tills dess tycker de att triregol ska hålla kroppen i schack.
    Jaha, okej. Vad tråkigt att det blev så för dig. Jag har ingen aning om vad triregol är men om jag vore du så skulle jag vara väldigt försiktig med "nya" piller och hormoner. Jag tror mer på "gamla" beprövade sådana. Så tänker jag iaf, vad tänker du?
  • Anonym

PCOS, tusen tack för infon i #45. Jag undrar om en ivf-läkare är lika bra på alla hormoner som endokrinologen? Det borde han väl vara annars skickar de mig till rätt ställe hoppas jag. Du har rätt i att jag borde vara glad att jag inte har ännu fler problem och det är jag men jag skulle gladeligen blöda lite mer och ha normal äl och mens.

Jag har nästan alltid älflytningar vid äl förresten, vet ni om det betyder att man har äl också?

Jag tror absolut att vissa p-piller kan skapa pco/-s. Det kommer att vara nästa "stora upptäckt" tror jag.

Anonym (PCOS) skrev 2010-02-14 00:44:21 följande:
    Intressant jag fick p-piller i sena tonåren mot menssmärtor men slutade eftersom jag inte mådde bra. Tyckte själv att jag fick mer hårväxt då och att mensen blev mer oregelbunden. Alla sa att det bara var ett sammanträffande. Jag tror inte att det ger PCO men S för symtom kan jag tänka mig beror på p-piller nu när ni påpekar sambandet. Synd att det är för sent att stämma dem för läkemedelsskada
  • Anonym

Oligomenorrhea is a complication of the menstrual cycle. It is the medical term used to describe infrequent or light menstruation. Women who do not get their periods regularly or whose periods are much lighter than they should be, are described as suffering from oligomenorrhea.

Saxar in detta också eftersom att det finns en person i tråden som tjafsar emot mig om vad oligomenoreé är.

Svar på tråden Hatar min jävla skitkropp! PCO och annat