-
Villken vecka är du i då?puchelina88 skrev 2010-03-02 10:14:26 följande:jag har bara träffat min BM 1 gång de va på inskrivningen den 21 jan sen! har vart på 3 st ul men prata med bm förra veckan då sa hon att ja skulle betsälla tid till henne efter nästa ul asså den 23 mars?!! ska de va så`??Jag har visserligen fått tid till min BM, men det är efter RUL som blir i v. 20 och sen v. 22 blir andra mötet med bm.
-
eller kanske 8? ;)
Vi får väl hoppas på en eller max 2, eller vad vill du? -
Hejsan, såg att ni hade saknat mig.
Har bara det fördjävligt just nu och har inte orkat engagera mig speciellt mycket i trådarna här, har hållt mig till en annan tråd och skrivit lite sporadiskt.
Bebis mår nog bra, tror jag kände en puff i magen för några dagar sedan men jag mår inte alls. Hamnade i en svacka och funderade på om jag verkligen kan bli en mamma, om jag kan ta hand om ett barn eller inte. Folk hade åsikter och det satte igång en massa tankar. Är inte helt tillbaka än, men jag ska träffa kurator på mvc den 29:e efter jag varit på RUL, så det känns bra.
Sambon har fått praktikplats i 3månader och stortrivs, det är jättestor chans att han får en anställning efter praktiken och då slipper vi nog soc from. i sommar. Men det betyder att jag måste klara mig helt själv på dagarna från 8-19, något som vi fick veta med 1 dags förvarning. Så nu har det varit många timmar själv där jag fått handskas med att jag behöver enhel del hjälp. Att jag inte kan ta mig ut på promenader själv, fixar inte att rulla min rullstol några längre bitar och elrullstol får jag inte ens nämna för arbetsterapeuten, hon tycker jag ska gå...
Framförallt har matsituationen blivit ohållbar, jag får knappt i mig mat nu när ingen är hemma och påminner och inte kan hjälpa mig att värma på. Tyvärr så gör min ätstörning att jag inte fixar matlådor där saker blandats eller har konstig konsistens. Ta av kokande mat från spisen klarar jag inte. Blir bättre när vi flyttat för då är det en glaskeramikspis, så jag kan dra kastrullerna och hälla av vattnet i diskhon. Behöver aldrig lyfta och riskerar då inte att falla eller tappa kastrullen. Har gjort sånt tidigare och fler brännmärken vill jag undvika.
Men nu är det en jättekamp att få hjälp från komunen, imorgon ska det komma en tant från hemtjänst och prata... men de erbjuder bara kylda matlådor så har jag inte en otrolig tur så lär inte de hjälpa mig. Ska få tid till dietist nu och se vad hon tycker, känner själv att jag inte får i mig mat. Testar med smörgås och sånt men just nu går varm mat bättre. Smörgås får jag i mig en halv om dagen.
Bråkar för fullt för att få byta arbetsterapeut också, till en som lyssnar. Men har fått nej när jag försökt i över ett år, men nu ska min läkare se om han inte kan trycka på lite.
Så det är fullt upp hos oss och mycket tankar just nu, och energin går åt att bråka med myndigheter. Nu är jag jättetaggad att få så mycket som möjligt klart tills bebis kommer. Ska försöka få bostadsanpassning i nya lägenheten så jag kan laga mat helt själv osv. Idag har vi knappt något anpassat. Men även det kräver intyg och tar lååååång tid att jaga fram.
Men bebis verkar som sagt må bra och det är det viktigaste just nu. Resten vänder säkert, men allt har bara kommit så pang på nu och den begränsade orken och hormonerna har tagit ut sin rätt.
Hoppas ni andra har det bättre. Tittar in lite då och då. *kram på er alla* -
Tack, jo det går frammåt i alla fall. Och får sambon jobbet så vi kan slippa soc så blir det mycket lättare, jag slipper hålla på att tjaffsa med handläggaren där. Nu sist när jag pratade med henne så det enda hon gjorde var att gnälla över att lägenheten vi ska flytta till är så dyr. Trots att den ligger 500kr under normen... Orkar inte ens berätta om graviditeten.SweetLilly skrev 2010-03-14 19:14:54 följande:Usch Tova, att kämpa är så jobbigt när man är sjuk, och myndiheter vill alltid att man ska ge upp! men kämpa så gott du kan, det blir bra i slutändan, på nåt sätt! Kramar till dig!
Så det är mer än ett heltidsjobb att tjaffsa med myndigheter. Vi har ansökt om en godman som skulle avlasta mig på den punkten, och ta myndighetsbråkandet. Men komunen anser inte att vi behöver en sån och inte tingsrätten heller... ändå har komunen letat upp folk och senast för 1.5vecka sedan var det en kvinna som hörde av sig, men nu ska komunen utreda om vi kan få den hjälpen via LSS istället. Helt sannslöst var snart ett år sedan vi ansökte om godman och ingen har sagt till oss att de inte tycker vi ska ha någon sådan... inte förrens tingsrätten undrade varför det tog så lång tid.
Min tanke var att få extra hjälp att bråka så jag kommer frammåt någon gång, för när jag får det stöd jag har rätt till så klarar jag mig mer än väl själv. Så det är så tröttsamt att springa i hamsterhjulet men aldrig komma frammåt.
Men nu börjar folk runt oss tröttna och kan ställa lite krav som tur är. -
Hade möte med handläggaren för hemtjänst nu, gick jättebra tror jag. Jag ska i alla fall få tid varje dag för att få hjälp att värma lunch. Vet inte hur lång tid men det kanske räcker för att koka pasta och sånt. Så jag slipper färdigmatlådor som legat i kylen en vecka, eller frysfärdigmat.
Så förhoppngsvis så kan jag börja äta mat som funkar, dietisten ringde också för hon insåg att det var lite akut, så på fredag ska jag dit. Ska bli skönt att få veta hur jag ligger till matmässigt om det är så att jag måste äta annat eller hur jag ska göra. Kanske kan få andas ut lite nu. -
Samma här, väger 75 nu och har gått ner 3kg sen jag plussade och de vill att jag ska hamna runt 85 innan BB. Visst ska man inte tänka på vikt men jag gör det ändå, för varje kilo jag blir större så blir det tyngre för mig att göra förflyttningar och blir jag för stor så måste jag se om jag kan få en annan rullstol undertiden. Men förhoppningsvis så sätter sig det mesta på magen och inte på höfterna.ssssssss8 skrev 2010-03-21 14:56:20 följande:Jag borde verkligen tänka så men min posivitet har liksom försvunnit, jag tror det hänger ihop med att jag inte var smal innan heller. 12kg övervikt har lite viktfobi att gå över 85 innan BB det är nog det som ligger under och gror tror jag.
Men nu så kände jag bebis igen, måste vara det som känns i magen så då blir man ju lite positiv igen. Lite läskigt att tiden går så fort, var ju inte länge sedan jul tycker jag. -
Precis, så sa dietisten också. Nu har jag fått bekräftelse på att jag äter bra i alla fall så jag riskerar inte att få någon brist på något ämne men behöver äta lite mer, men som sagt det går ju bara ut över mig. Men att veta att jag inte har någon brist gör att jag kan slappna av och äta det som jag känner för. Hellre spagetti och köttfärssås i en vecka än ett bett av en massa olika saker :)Pregga skrev 2010-03-21 15:55:41 följande:Gumman sålänge du mår bra å äter ngt så e det viktigast. Bebisen tar vad den behöver, det e du som blir utan, vilket såklart inte e bra. å för att den lille ska få ngn näring så måste du ju sj ha ngn , MEN man ska nog inte fixera för mkt på det här med vikt. asså jag som alltid i hela mitt liv vart så slank, å plötsligt gått upp 9 kg...känner mig tung! å jag som trodde jag stod stilla ju....
Men det kanske vänder och jag säger poff och blir som en ballong snart. Nu börjar tom. jag se att magen blir större. -
hi, hi, jag hoppas den väntar lite med att säga *poff* tills det blir varmare ute, har 2par byxor jag kan ha nu. Äntligen så kan jag ha mina fina byxor jag köpte för 7år sedan bara för att de var fina men de är superstora :)
Hoppas att det funkar ett tag till så jag slipper köpa en massa kläder på ett tag och kan köpa mer shorts sen när det blir varmare.
Sambon jobbar idag... chefen frågade igår om han kunde jobba söndag för det är något som måste levereras ikväll. Sambon ska bara göra praktik men får göra riktiga saker och sånt som ska skickas till företagen som det är bråttom med, tar det som ett gott tecken. För det har pratats om anställning efter praktiken. Så idag när han sitter på sitt lilla rum och jobbar så har jag fått massor gjort. Är snart ikapp i pappersarbetet. Hade glömt pappret till csn om uppskov så de ville ha pengar nu, men nu kommer pappet iväg så då ska det lösa sig.
Någon av er som ska gå på infokväll hos FK? Såg att man kunde anmäla sig till sånt på deras hemsida. Är nog vettigt, i alla fall om det är första barnet, jag har verkligen noll koll på vad som gäller och vad man kan få för ersättningar. -
Vi får ett NUPP/tidigt UL runt v. 13 och sen RUL 18-20 någongång och sen inget mer. Men de pratade om att jag skulle göra ett tillväxt ul runt v. 32. Så det är 2st man får i östergötland om det inte är något speciellt.Familjen Mu skrev 2010-03-21 16:29:10 följande:Så du vill också veta könet? Förresten, får ni fler UL? Här får man ett (RUL) runt vecka 18 och sedan ett runt vecka 32. Dock är det redig babyboom iår igen så dem sa att vi nog inte skulle få komma till förrän vecka 36-37.
-
Jag kollar spjälsäng på blocket, blir nog en begagnad om jag hittar någon trevlig. Funderade på att fixa till det lite själv. Håller på att kolla på babyskydd nu, en sån djungel. Vagn är bestämt får bara hoppas att sambon får tidig lön så vi kan köpa i sommar, annars får jag väl fjäska lite för föräldrarna och låna ;)SweetLilly skrev 2010-03-22 15:46:49 följande:Vi kommer få makens gamla vagga Svärmor hade den kvar så den ska få gå i arv! Hade inte köpt en ny, de har den så sagt så kort tid.. Jag lade mig för att läsa förut, men så somnade jag i 3 timmar, hehe. men dte var väldigt skönt!! Nu måste jag börja med middagen!
Lite jobbigt att han ska börja jobba i juni, för i bästa fall får han då lön i slutet av juni och då måste vi redan ha beställt vagn. Annars får det bli något begagnat billigt till en början. För emmaljunga har lång leveranstid på sina vagnar om man har otur, om vi nu inte hittar en sån vi vill ha begagnad.