• Anonym (Knäckt)

Hennes borderline knäcker mig - totalt (väldigt långt)

Jag är inte ute efter sympati eller dylikt, och i ärlighetens namn vet jag inte riktigt anledningen till varför jag skriver. Men antagligen av samma anledning som många andra; i ren och skär huvudrensning.

Min fru (som vi kan kalla för Maria) och jag har varit gifta i snart ett år, tillsammans i lite mer än fyra och har två (underbara) barn tillsammans. Allt gick väldigt fort. Vi träffades, hon blev gravid med en gång, men eftersom vi klickade så bra så bestämde vi oss för att behålla barnet och köra på, hela vägen! Jag visste sedan tidigare (vilket hon även själv berättade) att hon mår väldigt dåligt psykiskt. Hennes tonår bestod av mycket överdoseringar, självmordsförsök (eller rop på hjälp, kanske är ett bättre ord) osv... Men överlag hade vi det väldigt bra. Kom bra överens och älskade varandra väldigt mycket. Mer eller mindre som gjorda för varandra.

Hennes psykiska problem tog sin grund i samband med att hennes systers kille (fyra år äldre), under många år tafsade/trakasserade sexuellt och även våldtog (både vaginalt och oralt har skett) en gång. Förtonåring som hon var, blev effekten att hon var "kär" i honom (ni förstår nog vad jag menar, hon är inte kär, men känner sig uppskattad, samtidigt som äcklad (ni förstår, eller?)) och mer eller mindre accepterade det. I sitt undermedvetna veta om att det är kränkande, men ändå inte kunna göra något åt saken.

Allt blev så småning om allmänt känt hos familjen. Och det är just det här som jag tror är grunden till hennes borderline personlighetsstörning. Allt tystades ner, ingenting gjordes åt det. Den här killen var inte längre välkommen hem. Man kan säga att "det hela accepterades". Dessvärre blev den här killen så småning om åter igen en vardag för allihopa i familjen, då han blev insläppt i hemmet igen efter ett tag. Hennes syster - som fortfarande lever med den här killen, har två barn och hus ihop med - valde att tro på hans lögner, manipulerande som han är. Uppenbarligen alla andra också, dysfunktionella som de är.

Efter detta tar självmordsförsök sin början, och Maria blir inlagd på BUP (Barn- & ungdomspsyk) i Borås. Hela hennes tonår präglar kring hennes mående.

När Maria och jag är 20 år gamla, träffas vi över Internet. Vid detta laget är hon narkoman (amfetamin/hasch), vilket jag i vanliga fall är strikt emot. Så ärligt talat vet jag inte varför jag ens åkte dit. Antagligen för att känna mig behövd. När hon blev gravid slutade hon omedelbart upp med allt som har med droger att göra, vilket gjorde mig glad, och jag såg ett ljus i framtiden.

Nu däremot, fyra år senare, önskar jag ofta att jag inte ens levde längre. Jag är inte självmordsbenägen, men jag längtar bort och önskar att jag aldrig träffat henne.

När äldsta pojken är cirka 8 månader, skiljer sig Marias föräldrar, och det ena efter det andra kommer upp på borden. En väldigt ful skilsmässa, som resulterade i att både polis och ambulans fick besöka hennes pappa (som numer är alkoholist). Det fick Maria att må väldigt dåligt. Väldigt. Speciellt när det hela hade lagt sig någorlunda. Hon gick helt in något och verkade manisk. Hon var ofta ute och festade med en kompis, slutade bry sig om mig och familjelivet totalt. Ett självmordsförsök som fick henne att hamna på lasarettet och ett par återfall med droger.

Jag tänkte lämna henne. Droger accepterar jag inte vid mina barn, inte på något sätt. Men på något sätt så "lugnade hon ner sig" väldigt när vi skulle gå isär, och hennes gamla ja trädde fram igen. Vi bestämde oss för att ge det hela en ny chans.

Tiden gick, vi hade det rätt så bra, hade lagt allt bakom oss. Och efter en tid bestämde vi oss för att skaffa ett barn till. Sagt och gjort, en liten flicka föds, och på hennes dop chockade vi släkten genom att gifta oss också. Vi hade det jättebra, ända fram till hennes syster och hennes kille (som tidigare utnyttjat Maria) köper ett radhus i det område där Maria och jag varit och tittat (ett drömläge i samma område som mina föräldrar). Då skulle pojken fylla tre och flickan ett.

Maria känner en väldig vrede mot sin syster som kan med att köpa exakt ett likadant radhus som vi varit och tittat på, och dessutom var det enda området vi ville bo i. Det hela resulterar i att Maria ställer hela sin familj mot väggen angående sin systers pojkvän, som våldtagit henne och sexuellt trakasserat henne under så många år, och ingenting gjordes åt saken. Dysfunktionella som de är, tar de inte åt sig ett smack, och ser inte att de gjort något fel. Maria berättar detaljerat i brev till sin syster vad den här mannen har gjort mot henne. Men trots det så håller hon ihop med killen och kontrar med "du var med på det!"-stilen (vilket den här väldigt manipulerande killen starkt hävdar).

Maria polisanmäler sin systers pojkvän. Han blir intagen på förhör, men det hela läggs ner på grund av "bristande bevis" (detta trots att han erkänt för släkten att "de haft sex" (då var hon dessutom inte byxmyndig, så jag vet inte hur det kunde läggas ner)).

Maria blir psykiskt utmattad, orkar ingenting, jag får ofta åka hem från jobbet. Vi bestämmer oss tillsammans för att hon ska bli inlagd på psykakuten i Borås (vuxenpsykavd.) för att vila upp sig, och i hopp om att få mer hjälp. Men det hela resulterar istället i att hon blir manisk. Beter sig som en tonåring som jag inte känner igen alls. Hon blir väldigt hatisk mot mig och handlar upp pengar på kreditkort och allt vad det är. Hon frågar nästan ingenting om barnen, utan pratar bara om alla kompisar hon har där borta, och att hon ska tatuera sig och grejer. Självupptagen så det står härliga till.

Efter cirka två veckor (om jag inte minns fel) blir hon utskriven för att komma hem. Och under helgen har hon bestämt sig för att träffa sin bror och hans sambo och en kompis till. Hon lovade över allt annat att hon inte skulle dricka något (då blir allt bara fel, dåligt alkoholsinne som hon har). Hon dricker ändå, kommer hem igen och byter om och hävdar att hon ska gå ut och "powerwalka" med sin brors sambo (vilket hon aldrig gjort i hela sitt liv), pga att broders sambo har sån fruktansvärd ångest. Jag känner att hon har druckit. Ber henne att inte gå ut, för båda vet vad det resulterar i.

Precis som jag trodde resulterade det i att hon tagit amfetamin. I efterhand visar det sig även att hon tagit amfetamin vid tidigare tillfällen innan hon åkte in på vuxenpsyk.

Maria åker tillbaka till psyk, stannar väldigt länge. Och vi bara bråkar och börjar utveckla ett hat mot varandra. Men rätt som det är så skriver hon ut sig själv. Läkaren som skrev ut henne kontaktar mig inte ens (trots att jag bett att de ska ringa när det är något), och när jag försöker få tag i läkaren som skrev ut henne i flera dagar får jag bara till svar att "hon ringer upp" (det skedde aldrig). Psyk är värdelöst i Borås (kan vara bra att ha i bakhuvudet).

Hur som helst, ett helvete bryter löst. Hon börjar knarka så det står härliga till. Jag förklarar för henne att hon kan fara dit pepparn växer, och hon får heller inte längre vara själv med barnen (någon vuxen måste vara med henne hela tiden). Hennes föräldrar accepterar detta också. Dessvärre bara i ett par dagar, för när de tycker att "Lizette är ångerfull och verkar lite bättre", så litar de på henne igen. Jag står dock fast i mina krav, och hon får inte vara själv med barnen. Jag ville heller inte ha henne hemma. Skilsmässa var en given sak nu. Hon var manisk, elak, narkoman, självupptagen och oerhört psykiskt sjuk. Jag började utveckla ett oerhört ha mot henne, och vi hade såna gräl att hennes kompis (en fruktansvärt bra tjej) fick komma bort och mer eller mindre medla mellan oss (stackaren).

Helt plötsligt ångrar hon sig, hon vill inte skiljas. Hon vill vara med mig. Hon bara gråter och gråter och gråter, hon ångrar allt hon gjort och vill bli förlåten. Och på något djävla vänster så bestämmer vi oss för att - åter igen - dra ett streck över det hela och försöka igen. Jag litar inte på henne och ifrågasätter mer eller mindre allt. Hon börjar gå hos sin psykoterapeut oftare och börjar med någon sorts sjukgymnastik, som ska ha med beteendestörningar att göra. Dessutom ska hon börja MBT (tror jag det hette) snart. Vi börjar även att gå familjerådgivning och försöker reparera allt som hänt. Vi köper även en lägenhet tillsammans, för att investera i en bra affär och komma ifrån det där djävla knarkområdet.

Det går ganska bra. Vi har våra problem efter allt detta, men det var utvecklingsbart. Gick fortfarande att kanske laga, med väldigt mycket tålamod. Det gick bra, hur som helst... Fram till igår. Fram till min systers bröllop. Då skiter sig allt och jag ser verkligen hur hon har förstört hela mitt liv.

Eftersom hon inte kan hantera alkohol så var hon nykterist nu i samband med att vi försökte igen. Det hade hon varit i någon månad. Men igår fick hon för sig att hon bannemig klarar av att dricka. Fel. Hon blir snorfull, skriker och gapar vid sitt bord som en djävla tonåringen. Skämmer ut sig totalt, och även mig. Min systers flickvän (som hon träffar för andra gången) får sitta och kontrollera hennes drickande, och de blir världens ovänner. Hon försöker kleta hos mig, men jag avvisar. Det resulterar i att hon drar till Göteborg i hopp om att köpa knark (ingen aning om hon lyckades dock, men det märker jag i morgon, då jag ska ordna så hon får gå och pissa). Sen säger hon även till min systers tjej att hon inte tagit något på en månad (dvs. att hon måste tagit narkotika, trots allt, och jag tror jag kan gissa nu i efterhand när det varit, eftersom jag misstänkt det när hon träffar en idiotkompis som också har borderline (som hon träffade på psyk)).

Hon har skämt ut mig och förstört ett välplanerat bröllop för väldigt många familjemedlemmar som var där. Inte minst mig. Ett påkostat bröllop på hundratusentals kronor med besök från staterna och allt.

Nu är hon ångerfull och vill att allt ska bli bra igen. Grejen är att denna gången blir det inte bra. Denna gången blir det skilsmässa. Och har det dessutom visat sig att hon tagit narkotika igen, så blir det skilsmässa där jag kommer att ansöka om ensam vårdnad om barnen. Hon har förstört mitt liv, och jag orkar inte med henne längre. Alla myndigheter som hon blandat in, alla djävla situationer som hon utsatt mig för. Alla svek, alla lögner. Allt. Jag orkar inte med det längre. Jag har blivit så knäckt av henne att jag mår fruktansvärt dåligt. Gör hon vissa saker som påminner om narkotika eller dylikt så får jag världens ångest. Jag har även varit och försökt prata med någon, men det har inte varit min grej. Det fungerar bara inte. Antideppmedicin vill jag inte gå på heller. Har ingen förkärlek till "konstgjord lycka" (nu vet jag givetvis att det inte är så som jag skriver, och jag stödjer fullt ut alla som går på antideppmedicin. Det är bara en personlig åsikt vad gäller sån medicin mot mig själv. Jag vill kunna vara lycklig utan (vem vill inte det iof?)).

Jag orkar inte mer. Sitter på jobbet nu och vet inte vart jag ska ta vägen. Vill inte åka hem, trots att jag kommer att kämpa för ägandeöverlåtelse av lägenheten till bara mig (hon har ingen ekonomisk möjlighet att ta över den). Även om det går så långt som till rätten. Jag orkar inte åka hem och le mot barnen och låtsas som ingenting. Vi har inte ens lyckats vara gifta i ett år utan alla dessa problem som uppstått. Också sägs det att första året i äktenskapet ska vara det bästa. "Jippie!". Hon försöker sen alltid att vända allt till att bli mitt fel, på alla sätt och vis. Manipulerande som hon är.

Jag försöker inte att få sympati på något sätt. Jag kände att jag var tvungen att skriva av mig bara. Vet inte vart jag ska göra av all ångest. Vill bara försvinna. Går inte ens att beskriva. Och jag ber om ursäkt över om inlägget är väldigt rörigt. Orkar inte ens läsa igenom det igen och rätta till det.

Hur som helst...
    Någon som varit med om en liknande situation? Någon som faktiskt haft ett långt äktenskap/förhållande med någon med borderline? Det är synd att det är som det är, för annars är hon en jättego tjej och vi är som gjorda för varandra. Men det går inte att leva med henne. Jag hatar henne. Otroligt mycket. Den här gången går jag hela vägen.

• Svar på tråden Hennes borderline knäcker mig - totalt (väldigt långt)
  • Anonym (Jobbar på psyk.)
    Anonym (borderline) skrev 2010-02-14 20:13:01 följande:
    Fast man har borderline kan man styra upp sitt liv.
    Inte i alla fall, samt att man ofta har det tillsammans med andra diagnoser.
    Och finns inte insikten om problematiken vilket TS fru inte verkar så, ja då är det inte lätt.

TS förtstår dig fullt ut att du inte orkar, du behöver din enegri just nu att lägga på dig själv och dina barn, som anhörig till en psykiskt sjuk mår man ofta väldigt dåligt själv och har många frågor, hoppas du kan söka någon form av proffesionell hjälp även för din del, kan tänka mig att du har många känslor, tankar och kanske dåligt samvete över hela sitaionen.

Har träffat mnga anhöriga i din situation.
  • Anonym

Ts, du verkar vara en bra man och en fantastisk pappa.
    Du har all rätt att vara ledsen och förbannad, och du gnäller inte.
    Gnäll är för övrigt bara ett uttryck för sorg, du får sörja.

Ta hand om dig och era fina barn och som nån annan skrev, din fru är sjuk.
    Det är sorgligt, men det är ok att vara förbannad även på den som är sjuk.

Glöm bara inte bort hur bra du är, för du står där och du finns där för dina barn, när inte deras mor kan.
    Jag bugar för dig.

• artch

Har inte läst hela tråden utan bara TS och denna sista sida.

Håller med alla som säger att du ska fokusera på dej och barnen.

När det gäller stödgrupp tror jag det är en bra idé och jag tror inte nån är "redo" för det. Men att hitta andra som "överlevt" samma situation tror jag är ovärderligt.

Felicia 20/8-07, Tindra 16/11-08, Knyttet BF 17/5-10
  • Anonym

Jag vill bara säga till alla de som ropar ut att din fru är PSYKSJUK och hemsk på alla sätt, att hon måste ta eget ansvar och att du ska fly livet..

Ja, man har en gräns och har en skyldighet att göra det som för ens barn är det bästa. Det är med all säkerhet mest rätt att ts bryter här och försöker skapa en så trygg situation för barnen som möjligt MEN(!!!!) alla ni som är så omhuldande för barnen.. om ett barn pg av missförhållanden utvecklar borderline och i vuxen ålder beter sig som frugan här när ska man stötta och göra allt och när ska man rädda sig själv? vad är åldersgränsen för att rädda en sjuk person
    Jag menar INTE att ts inte ska bryta här efter allt vad han varit med om och efter alla försök till att hjälpa sin sjuka fru och mamman till barnen. Men tänk på vad ni skriver och vilka ni skriver om.. barn blir vuxna och även vuxna mår dåligt av otrevliga glåpord även om det bara är de sjuka själva som måste använda verktygen för att åstadkomma ett friskare liv.
  • Schnooglewookiemush

Du ska göra det du tycker är rätt för just dig. Vill du inte mer, så vill du inte mer.

Jag har själv borderline, och jag hoppas verkligen att min sambo inte stannar kvar med våra barn om jag beter mig så där. De få gånger jag varit så "sjuk" att jag inte kunnat dölja det inför barnen har sambon åkt iväg med dem, de går före båda han och mig.

Jag och min sambo har tagit paus en gång, det var efter en period då jag försökt ta mitt liv flera gånger och jag missbrukade alkohol. Jag är glad över att han vågade ta det initiativet, för jag vaknade verkligen och började se vad jag ville göra med mitt liv.

Man ska finnas för varandra i ett förhållande, men man får aldrig låta den andra personen äta upp en själv. Du måste se till dina behov, för det är du som ska leva ditt liv.

Jag tror dock definitivt att er situation skulle kunna lösas och att ni skulle kunna må bra båda två, men vill inte du så vill du ju inte. Och det är inget fel med det, man orkar inte med hur mycket som helst.

• Maidens Blush

En människa med borderline kan vara otroligt "jobbig" att ha med att göra p g a all turbulens som skapas. Jag kan inte uttala mig för hur det är för personen med borderline utan bara i egenskap av en som dragits in i turbulensen. Bara för att en mäniska har borderline innebär det inte att de inte älskar sina barn mindre men oförmågan att kunna vara med att skapa en omgivning som är lämplig för barnen utan turbulens och häftiga humörsvängningar är ganska svårt. Om humöret svänger relativt snabbt (med kanske ett humörläge som kvarligger i några veckor hos en depressiv eller bipolär) svänger humöret betydligt snabbare hos en borderline (kan svänga på timmar, dagar eller minuter). Det skapar ju en ganska så jobbig situation för speciellt barnen som behöver en trygg miljö. Det finns olika nivåer på borderline där de riktigt svåra är rent livsfarliga att ha att göra med p g a impulsiviteten. Du kommer alltid att ha en relation med din fru oavsett om ni skiljer er. Hon behöver verkligen ta hand om sig själv och försöka att hitta sig själv och en stabil plattform. Du kan glömma att du kan hänga med i alla turer och försöka förstå varför allt händer och hur det händer. Du ska bara koncentera dig på dig och era barn. Huruvida din fru vill ställa upp på behandling kan bara hon svara på då vi inte får låsa in människor hur som helst men jag tror att ett konsekvent handlande med upprepning om att barnen far illa om hon inte söker hjälp skulle kunna få henne att komma på andra tankar. En människa med borderline är ju ingalunda dum och förstår ju mycket väl i de stunder det är lugnt, varför hon/han behöver hjälp. Jag har aldrig träffat på en person med borderline som varit lycklig i all turbulens. Det är helt enkelt deras helvete på jorden och är så stressfyllt och ångestfyllt så det kan vi inte förstå. Inte desto mindre måste ändå barnen skyddas för de ska inte behöva visa sådan extrem förståelse till sin förälders handlande. Jag tror inte heller innerst inne att de kan göra det utan kommer att bära med sig en säck med skuld till sin förälder om de måste bevista och leva mitt i turbulensen. Det är helt enkelt inte ok för dem att behöva tassa på tå för att mammas humör svänger snabbare än en slalomåkare på is eller att behöva hitta sin mamma halvdöd i ett suicidförsök. Hon måste ha ett bra nätverk (som i hennes fall inte behöver innefatta sin egen familj utan kontaktpersoner och stödpersonal samt andra kanske vänner och bekanta) runtom sig och hon måste verkligen vilja själv samt att du sätter P för hennes beteende när det blossas upp. Om detta innebär att du kan vara en del av nätverket så är det bra men jag tror att det är bra att du verkligen bestämmer dig för vilken roll du ska ha, det bör inne finnas en chans för henne att vara osäker på var hon har dig för i de svåra stunderna tappar hon totalt fotfästet och även tron på stöd och upplever att hon är totalt ensam. Ovasett vad du väljer tror jag att just konsekvent handlande är jätteviktigt. Även om det innebär att du backar och tar hand om barnen så är det ju konsekvent och du finns där när hon mår bättre. Det är ett faktum att många med borderline försöker att ta sitt liv. En del lyckas tyvärr. Jag hoppas verkligen att det går bra för er och med barnen. En fördel är att om hon är beredd att sluta med alkohol och droger, gå i terapi (under en låååååååång tid), bibehålla sitt nätverk samt låta tiden gå och bli äldre så finns sannolikheten att det lugnar ner sig. Möjligtvis kan det komma perioder av nedstämdhet och depressioner men sett till övriga symptom är det ändå ganska lättbehandlat. Jag tycker även att de kan vara lite säsongsbetonat (om de kommer under hösten kan ju exempelvis ljusterapi vara en insats). Det finns alltså en ljusning. Hon har ju ändå haft stunder då hon handlat klokt och förnuftigt.

• världens bästa mamma

ja vad skall man säga ....

• världens bästa mamma

har haft ett helvete i 9 år med mitt ex

• Anonym

Stackars dig! Hoppas att du orkar kämpa för dig och dina barns skull.

• Anonym (borderline)

Hjälp henne att få en ordentlig utredning, mer än så kan du nog inte göra. Det är upp till henne att vilja bli frisk och ta emot hjälp. Men jag tror om inte bara för hennes skull utan för din egen också att få en diagnos på din fru skulle ge dig något av ett svar.
    Jag önskar dig all lycka till och att barnen får det bra genom allt detta.

Jag har själv borderline men är snart helt symptom fri. Det tog många år innan jag bestämde mig för att jag fått nog av mitt lidande och gav mig till 100% in för att bli bättre. Jag har iofs en man i mitt liv som initiellt gav mig ett ultimatium, skaffa hjälp eller fortsätta leva i helvetet.

Varma hälsningar

• Anonym (ex pundare)

du måste vara en av världens bästa pappor!!!!!!!!!!!vi borde gifta oss du o jag. hoppas allt löser sig,var stark för barnens skull  o ge henne förihelvette inga mer chanser nu,de är ingen av er 3 värd!!!!ha hjälp av bra folk runt omkring dig, som kan ge dig avlastning o hjälpa till med hushållet. stor kram!!!!!

• Anonym

Fy vilken tragisk historia. För er alla inblandade. Jag tror att du fattar rätt beslut ts, ni kan inte leva mer ihop. Om du orkar, försök att uppmuntra henne att söka hjälp. Måste säga att jag ändå tycker väldigt synd om henne. Och då menar jag inte pga ditt beslut ts, för jag tror du gör det bästa. Men vilken fruktansvärd uppväxt, och vad sjukt med hennes föräldrar, systern och pojkvännen. Hur kan föräldrar och syskon bete sig så? De kan ju inte heller må bra tänker jag.

• Anonym (Osäker)

Vill först och främst säga att du verkar vara en klippa som har funnits där för henne..

Jag tror dock inte att era största problem ligger i hennes borderline utan i hennes drogmissbruk även om det kanske är sjukdomen som leder till missbruket..

Har själv borderline men skulle aldrig i livet behandla min sambo eller mina barn på det sättet hon gör.. Och du är stark som sätter ner foten och talar om att det här inte går att acceptera..

Jag hoppas också att du får ensam vårdnad om barnen och att hon kan bli frisk från sitt missbruk och få hjälp med sin sjukdom..

Lycka till!

• Anonym (ok att inte orka)

Oj, vilken cirkus, och två små barn i detta...
    Jag tycker du har gjort allt och alldeles mycket mer än vad man kan kräva av en människa att orka med och förlåta.

Du måste älska henne mycket! Men förhållandet kan inte bara grunda sig på det.

Jag hoppas att du har stöd och hjälp av vänner och egen familj. 
    Ha inte dåligt samvete för att du inte orkar mer, och heller inte för att du är arg, besviken, ledsen, frustrerad, känner hat....

Jag hoppas du kan vara den stabila och trygga föräldern i dina barn liv som de behöver!

Ledsen att livet inte blev som du tänkt och önskat...

Min mamma har bipolär-manisk/deprimerad om vartannat. Hon har också varit alkolist, narkoman, i massa dåliga relationer m misshandel mm. Jag har två syskon och mina föräldrar skildes när jag var ca 8 år. Det förstår jag!

Men jag har förstått det som att det inte var pga att hon var sjuk, utan för att hon var otrogen flera ggr då hon var sjuk... men det hör inte till saken...

Min pappa har varit fantastisk! Ensamståendes med 3 barn, jobbat heltid och tagir hand om allt och varit så närvarande och trygg.

Det jag önskar annorlunda är att det skulle talats mer om känslor hemma, pappa visade aldrig några och pratade aldrig om mammas sjukdom och om allt som var jobbigt. Det har varit jobbigt för mig och är det fortfarande, jag har förträngt och förnekat så mycket känslor att jag idag inte alltid vet eller känner igen vad de är för känslor jag har, bara att det inte känns bra.

Jag fick heller ingen hjälp som barn att tala med någon, det hade jag önskat att någon hade hjälpt mig med, pappa eller skolan...

Så jag hoppas du är en person som inte tystar ner det jobbiga, visa barnen att du är ledsen, prata om mamma, att hon är sjuk, under hela deras uppväxt!

Stor kram och lycka till! 

• Anonym (barn till knark)

För din och dina barns skull. Ge inte henne en chans mer. Du måste ut ur det nu. Jag har växt upp med föräldrar som knarkade, min mamma förstörde ALLT. Hon var manipulativ, elak och sket i oss. snälla, jag ber dig, fly från henne. Flytta. kom bort & låt henne inte se era barn. Du blir en underbar ensamstående pappa ska du se! Ta hand om barnen och skit i henne. dessutom tror jag inte att det är friskt att bli kär i den som förgriper sig på en. Jag har varit utsatt för övergrepp i samband med min mammas knarkeri, jag har då alltid hatat den idioten!

• Anonym (annnnnonym)

Hej TS, nu 4 år senare, hur gick det med allt? Hoppas du mår väl..

Jag har själv borderline / emotionell instabilitet... men som du beskriver det har det gått otroligt långt med din fru som du beskriver. Hon är narkoman och är gränslös. Jag har lärt mig att mentalisera och sätta gränser för mig själv. Det vart jag tvungen till. Sen har jag alltid hållit distans till droger för jag vet hur det kan urarta sig med denna personlighetsstörning. =/

Styrkekramar.

• Anonym (Från en som förstår)

Ser att det är många år sedan den här tråden skrevs, men kände att jag bara ville säga till TS att du verkar vara en helt underbar och stark person. Det finns extremt få personer som hade klarat av detta. Jag kom in i forumet av en slump och blev väldigt tagen av din historia...faktum är att jag kunde läsa mellan raderna och förstå vem du pratade om. Det är ett ganska ovanligt namn och jag kände igen delar av berättelsen om henne som jag fått berättat på omvägar för längesedan. Jag känner ingen av er och ni känner inte mig och jag dömer absolut ingen. Men jag blev väldigt berörd, kanske extra mycket när man har sett henne och förstår din situation. Jag hoppas att ditt och barnens liv ser mycket bättre ut idag, ni förtjänar verkligen det! Jag hoppas att hon får proffesionell hjälp att ta sig vidare i livet. Jag håller tummarna för och hoppas att allt har blivit bättre sen du skrev det första inlägget här ????

Svar på tråden Hennes borderline knäcker mig - totalt (väldigt långt)