Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Jag är sjuk i matmissbruk...

TS -- du låter precis som mig. Och det låter även som att du är sockerberoende.

För mig funkade LCHF. Jag fick bukt med mitt sockersug, mitt småätande, min ständiga hunger och framförallt med mitt matmissbruk.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    maggsan skrev 2010-02-20 02:31:17 följande:
    Men allvarligt talat.. Hur mycket fett äter NI som äter LCHF?? Min make käkade det ett tag.. och sannerligen om jag ska äta så mycket fett så kommer jag att käkas av flottytan som stannar i munnen. För man ska väl ändå försöka hålla sig till ca 2000 kcal per dag??
    man får äta så mycket man vill, ingen kaloriräkning! (men jag ser att du redan fått svar)

men ett tips är att äta isbergssallad och gurka och andra vattninga grönsaker till maten. det hjälper mot den värsta flottkänslan tills man vänjer sig ordenrligt.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 10:11:41 följande:
    Och inte tal om alla bristsjukdomar och andra krämpor som lär drabba dem till slut. Fast sådant fanns ju givetvis inte i deras världsbild, då de gott "back to basics"... 
    Jag har lidit av magkatarr, illamående, gaser, värk, uppkördhet, ibs - you name it - sen jag var 12 bast. Jag har haft ont varje dag. ALLT detta är spårlöst försvunnet sen jag började med lchf.

Jag har i många år lidit av kronisk trötthet samt sömnproblem. Utmattning. En konstig känsla av att ha en mössa tryckt ner över ögonen. Lite mossig och luddig i huvudet. Jag har kollat mitt blod och mina värden men inget har hittats. Inga allergier eller brister.

Sen jag började har jag blivit oförskämt pigg och vaken. Jag känner mig lättare i huvudet, det är lättare att tänka. Och tröttheten är ett minne blott. Jag sover fem sex timmar varje natt och studsar bokstavligen ur sängen. 

det verkar ju idiotiskt att återvända till en kost som får mig att må dåligt när lchf praktiskt taget räddat mitt liv.

Min mamma har fått sluta med sin blodtrycksmedicin sen hon startade med lchf och svägerskan blev fri sin IBS.
  • Lady Dahmer
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 12:39:04 följande:
    Lägg inte nån energi på Stinky....läs tillbaka i tråden så inser du att hon är förtappad i kolhydratsträsket och lär inte ta sig ur det hur mkt hon än kämpar Hon påstår hon läst näringslära, men uppenbarligen inte något av den senaste tidens studier...jag vet då inte vilken exeptionellt viktig näring som kommer från kolhydraternas värld som man inte får i sig genom via LCHF. Och C vitamin brus tar jag en varje morgon oavsett mat Ja nu blir det fortsatta påhopp från henne sida, I know...men jag har bjudit in till en LCHF  är det ästörnings tråd men hon väljer att inte vara med...och även om grottmänniskorna inte levde så länge så misstänker jag att dom dog pga bristen på penicillin inte pga övervikt, högt blodtryck och diabetes typ 2...
    äh jag är väl bekant med stinky, jag svarar mest för att ANDRA som kanske har en massa fördomar om lchf ska få en annan bild.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 19:15:08 följande:
    För det första så behöver ju bl.a. hjärnan kolhydrater för att funka (och du är väl ändå ett strålande exempel på hur det kan gå när man äter för lite av dem?).Du kan alltid kika på livsmedelsverkets hemsida, så får du lära dig nånting vettigt. Den uppdateras ständigt, så du behöver inte vara rädd för att det ska vara gammal information.www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-inneh.../ Du missade den för längesen, så det är därför du inte hittar den.
    nej du. hjärnan behöver GLUKOS för att fungera och våra fantastiska kroppar klarar av att omvandla fett och protein till just glukos. Problem solved liksom.

och livsmedelsverket ger jag inte mycket för. de rekommenderar margarin.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 19:55:02 följande:
    Nej, problemet är inte löst. När kroppen omvandlar fett till bränsle, bildas även ketonkroppar och inte enbart glukos. Har man otur kan man utveckla ketoacidos. Jag är fortfarande inte övertygad om att lchf-dieten är riskfri. Jag håller fast vid att en balanserad kost bestående av kolhydrater, proteiner och fett är det bästa.
    ketos och ketoacidos är två helt skilda saker.

ketoacidos orsakas av insulinbrist, dvs. typ 1 diabetiker som har glömt att ta sitt insulin, vilket gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig blodsockret och därför inte får tillräckligt med energi, då försöker kroppen kompensera genom att tillverka en enorm mängd ketoner och använda dom som energikälla, många gånger fler än vad man har vid normal ketos, vilket leder till att blodet blir för surt mot vad det ska vara, vilket i kombination med att man inte kan tillgodogöra sig blodsockret som gör att det bara stiger och stiger är livshotande.

Även om båda har med ketoner att göra så finns det inget övrigt samband mellan ketos och ketoacidos, vanlig ketos leder inte till ketoacidos, dom jämförelsevis få ketonerna man får i blodet av vanlig ketos påverkar inte ph-värdet på blodet.

när jag åt en balanserad kost så var jag sjuk hela tiden. nu mår jag bra. ge mig en bra anledning till varför jag ska skita i det faktumet-

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 19:56:46 följande:
    Och jag håller fortfarande fast vid att matmissbruk inte kan botas med dieter.
    jag är fri från mitt matmissbruk. det beror på varför man missbrukar maten och vilka faktorer som spelar in. handlar det om kolhydratsberoende så är lchf ett bra sätt att ta tag i det.  
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 20:05:28 följande:
    Men du har ju i andra trådar berättat att du blivit fet och inte alls är smal som förut? Hur ska du förklara det, om ditt liv är så jävla strålande av lchf-dieten?"En ganska vanlig farhåga är att de ketonkroppar som kroppen bildar vid mycket lågt kolhydratintag (varvid man sägs hamna i ketos) skulle innebära risk för ketoacidos"Saxat ur wikipedia. Nu ska jag glo på melodifestivalen. Under tiden kan du ju förklara hur enbart en diet botar en människa ur ett matmissbruk?
    jag har gått ner 10 kilo sen jag körde igång med lchf. men nu är jag gravid och ska inte banta eller gå ner. däremot står jag still i vikt.

kolhydrater och överätning gjorde mig fet.

jag var smal av andra orsaker. (typ levde på soc och hade råd att äta en portion nudlar om dagen + man som misshandlade mig i sju år = tappad matlust)
  • Lady Dahmer

och jag pratade inte bara om min vikt. Vikten är sekundär. Hälsan är viktigare. Jag upprepar:

Jag har lidit av magkatarr, illamående, gaser, värk, uppkördhet, ibs - you name it - sen jag var 12 bast. Jag har haft ont varje dag. ALLT detta är spårlöst försvunnet sen jag började med lchf.

Jag har även i många år lidit av kronisk trötthet samt sömnproblem. Utmattning. En konstig känsla av att ha en mössa tryckt ner över ögonen. Lite mossig och luddig i huvudet. Jag har kollat mitt blod och mina värden men inget har hittats. Inga allergier eller brister.

Sen jag började har jag blivit oförskämt pigg och vaken. Jag känner mig lättare i huvudet, det är lättare att tänka. Och tröttheten är ett minne blott. Jag sover fem sex timmar varje natt och studsar bokstavligen ur sängen. 

• Lady Dahmer
    Anonym (....) skrev 2010-02-20 20:54:11 följande:
    Jag kommer väl att få skit nu för att jag är "Smal" Men jag har samma problem i alla fall!!! Och jag är rädd för hur energi lös jag är och trött... Och börjar gå upp i vikt... Ja, Jag väger bara 68... Men det är 8 kg för mycket på mig och det gör mig olycklig och ni ska bara veta vad jag kan proppa i mig i dagarna... Men jag kan inte sluta äta sötsaker... För att poängtera att jag sedan 5 år jobbar på ett hamburgar ställe och jag har sedan dess snittat ca 45 hamburgare i månaden.... Fy fan.. Blir äcklad av mig själv...
    smala människor kan fortfarande vara ohälsosamma! Lchf är kanske nåt att prova? Du går antagligen inte ner i vikt, men du får bukt med sötsuget. Du kan kanske köra en mindre strikt variant.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...