Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Jag är sjuk i matmissbruk...

Stinky skrev 2010-02-20 21:08:31 följande:
    Jag tror inte att en kost med en massa förbud är till någon hjälp för matmissbrukare. Det handlar om att man måste lära sig en sund inställning till mat, att man ska kunna unna sig vad man vill utan att hamna i en ond cirkel. Förstår du min inställning till den här debatten?Jag har själv fått leva på soc i några år för många år sedan, och jag känner inte igen mig i den fattigdom du beskriver. Du kanske inte kan hantera pengar? Haha! Det kom verkligen ur rätt käft -NOT!
    spelar det nån roll om jag är ekonomisk eller ej? Jag hade 3400 spänn i månaden att köpa kläder, mat, cigg, hundmat, kattmat, alla räkningar förutom hyra och el, busskort, hygien och ev. nöjen. Det blir ganska tajt,

och det är så enkelt att blabba om att man ska ha en sund inställning till mat och bläblabla, men i praktiken är det inte så enkelt.

och oavsett - min balanserade kost gjorde mig sjuk. lchf gör mig frisk.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 23:33:24 följande:
    Det var du som tog upp soc, så javisst blev det intressant hur du inte kunde leva på pengarna när jag kunde det. Trots att det skulle räcka till mat, kläder, hygien, räkningar, kattmat, cigg, sprit, nöjen, räkningar och hygien, så fixade jag det galant. En sniken jävla pojkvän hade på den tiden också som bodde mestadels av tiden hos mig, men bidrog inte med ett skit. Och så som du säger: det är enkelt att babbla om sund inställning till mat, men det är inte lika enkelt i praktiken. Därav undrar jag hur man kan påstå att enbart en diet skulle fixa upp hela ens liv som kretsar runt mat?
    1. grattis du var mer ekonomisk än jag *klapp på ryggen*
    2. jag har inte påstått att en diet kan bota matmissbruk
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 23:35:50 följande:
    Tack! Jag vet, jag är riktigt duktig på att vända på korvören! Varför sitter du här och orerar om en diet, när du vet att det inte botar matmissbruk?
    därför att det kan hjälpa en kolhydratskänslig eller sockerberoende att få bukt på sitt problem.

alla ätproblem beror inte på psykiska faktorer. TS äter fantastiskt mycket socker och känner hunger hela tiden. Exakt så var jag också. Så länge jag undviker kollisar så äter jag normalt och tänker inte på mat. Så fort jag får i mig för mycket så blir blodsockret tokigt och jag äter mer och oftare. suget försvinner inte. LCHF hjälpte MIG, kanske kan det hjälpa TS. Det beror på orsaken till hennes överätning.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 23:40:46 följande:
    Så du menar alltså inte att vägen ur ett matmissbruk går genom att få lära sig en sund inställning till mat, att kunna äta vad man vill utan att hamna i en ond cirkel, utan istället gå på en diet där man utesluter saker och ting?
    jämför det med allergi. Är du allergisk mot ett födoämne så kan du inte hantera det genom att fortsätta äta det. Är du kolhydratskänslig eller sockerberoende så kan du helt enkelt inte fortsätta att äta det. Det är som att en alkoholist ska kunna ta en hutt om dagen och förväntas hålla sig nykter.

matmissbruk handlar inte alltid om att man har en osund inställning till mat. Jag åt fantastiskt bra (om man ska gå efter livsmedelsverkets rek.) - bara nyttigt, vegetariskt, mycket grönt - bönor, frukt, fullkorn osv. men jag kunde ändå inte kontrollera suget. Jag försökte i flera år. Men min kropp kan inte hantera kollisarna. Så fort jag äter dem så tappar jag kontrollen.

Varför är du så dead set på att bara EN metod ska funka för alla?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 23:51:50 följande:
    Än en gång: jag tror inte på att dieter funkar på matmissbrukare, för det handlar om djupare saker än så! Är du kolhydratkänslig, så är det en helt annan grej. Har allt knutar i ditt liv löst sig med din diet, så är det ju toppen för dig! Men jag tycker det är jävligt fel att försöka tuta i folk att dieter är lösning på hela problemet, när det oftast är mer djupt rotat än så. Och tappar du kontrollen för att du äter lite kolhydrater, så tror jag ärligt att det är för att du fått dem på hjärnan.
    jag har inte påstått att lchf är lösningen för alla. men vad förlorar ts på att prova? tänk om det funkar? och om det inte funkar.... så har hon ju inte förlorat nåt.

och nej, jag inbillar mig inte att jag är känslig. Det är ett faktum.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 23:56:29 följande:
    Mm, jag väntar på nästa som kommer här och tycker att hon ska prova nån diet, kanske GI-metoden istället, för den är sååå bra och lösningen på alla världsproblem. 
    spelar det nån roll egentligen? funkar det så funkar det - om inte så är ts bara tillbaka på ruta ett och har inte förlorat nåt. Alla pallar inte med år av terapi och annat shit som krävs för att "bota" missbruk, en del vill prova nåt annat först och se om det funkar.

huvudsaken är att hon inte börjar banta, svälta sig själv eller på annat sätt äter onyttigt. Riktig mat och riktiga näringsämnen. då kan man inte göra fel.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:02:52 följande:
    Jag har en kompis som just nu kör Cambridge-kuren. Är väl inne på tredje veckan och hon är fullständigt övertygad om att det är det enda rätta mot hennes matproblem. Hon har kört en massa andra dieter förut också. De har också varit de enda rätta just då. Men det är klart, hon får väl prova alla femtioarton dieter innan hon kommer till insikt.
    cambridge är bantning. Men jo, det har hjälpt en del människor.

men personligen så förespråkar jag livsstilsförändring och en ny syn på mat. Lchf, Atkins och GI är exempel på kostinriktningar som INTE är bantningsmetoder. Då äter man riktig mat och får i sig det man behöver.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:07:15 följande:
    Och jag förespråkar varierad kost i kombination med motion. Att lära sig att hantera all sorts mat på ett sätt som gör att man kan leva normalt, utan att allt kretsar runt just mat.
    jag KAN inte äta kolhydrater. Jag blir sjuk då. Är det så svårt att fatta att det finns människor som INTE är som du som kan äta allt utan att må dåligt eller påverkas negativt? Det är som att påstå att en laktosintollerant bara ska skärpa till sig och lära sig hantera mjölk.

och jag lever normalt. jag tänker inte på mat längre.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:13:39 följande:
    Kan jag äta allt?
    jag vet inte, men med tanke på att det är vad du förespråkar så gissar jag att du lever som du lär...?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:17:04 följande:
    Javisst, jag äter varierad kost. Men jag balanserar allt på så sätt att det funkar för mig. Jag kan inte äta alltför mkt socker eller fett, för jag blir jätterisig i kistan då. Men jag kan absolut äta allt i lagom mängder. NU. Jag kunde inte det förut.
    då borde du kunna förstå att vissa blir sjuka av kolhydrater.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...