• Anonym

Jag är sjuk i matmissbruk...

Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-16 00:44:17 följande:
    Larvig? Ja, säger du det så är det väl så. Det du inte förstår (utifrån vad ajg läst, men det är svårt att skilja på Anonyminkäggen åt, vet ju en vem/vilka som ligger bakom åsikterna) är hur hjärnan fungerar. Detta är inte LÄTT. Detta är inte SÅ BARA... Har itne påstått att du är okunnig eller att smalisar inte får skriva, men det är en viss attityd som kommer ifrån dig som jag tolkar som att "gör si, gör så" och "bara gör så". Jag tycker synd om mig själv, JA. Men jag har inte lagt mig på sängen och gett upp. Om du läser lite tillbaka så har jag sökt vård men att vårdkön är lång, upp till 18 mån. Jag lyssnar och tar till mig om det kommer nått nytt jag inte känner till, det har än så länge inte kommit nått nytt i tråden.

Ja jag kanske uttrycker mig på så sätt å det är ingen som tvingar dig att lyssna på mig. Men jag undrar om du nu vet allt har du försökt leva upp till det? Kanske låter hårt när jag säger det här men har du tänkt på att du kanske inte har något val mer än att leva upp till det du vet! Nu minns jag inte om det var du som hade barn men om du inte vill att dom ska vara utan sin mor så har du ju inget val. Säger inte att du kommer dö men risken är ju större. Att förlora sin mamma är det ingen som vill och framför allt inte i förtid. Tro mig, jag har förlorat båda mina föräldrar som med stor sannolikhet dog av något dom var beroende av. Man slutar och börjar igen för man tror att sånt händer inte mig, men det kan hända vem som helst.
  • Anonym

Säger inte att du är lat men jag vet att alla kan klara av det. Jag har själv problem och är inne i en depression och har ångest och orkar inte bry mig om något.. eller jo nu har jag börjat göra det för att jag går på psykterapi. Tycker att du kan prova något sånt oxå för oftast så ligger det något i grund och botten till problemet. Ett till tips är om du inte tror på dig själv är att läsa eller lyssna på en ljudbok som heter "självkänsla nu" som jag tycker är riktigt bra! den finns att köpa på nätet för 109 kr å då är det en ljudbok. Tror man på sig själv kan man gå långt här i livet och det är det jag ska lära mig.

• Anonym
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-16 01:09:57 följande:
    Tack för sitt inlägg, ja det långa alltså. Jag står nu i kö till en speciell överviktenhet som jobbar med KBT. Ledet före GBP-operation. Jag har påtalat vårdgarantin, men blir hänvisad till 12-18 mån. Vad kan jag göra då? Detta är en nystartad (om den ens är igång) verksamhet som inte landstinget styr över, de remitterar dit dock.
    Ts det är ju förödande att du måste vänta så länge innan du får hjälp. Jag har inga direkta förslag, men det måste finnas någonting annat som kan vara till hjälp innan du får komma till överviktsenheten?
  • Anonym

Här är en till som har ätstöningar. Igår kväll bakade jag bullar och åt så jävla mycket att jag spydde vid 2 i natt. Men det är så jäkla skönt att spy, all ångest är borta över att jag åt. När jag bara hetsäter så äter ångesten upp en efter att man har hetsätit. Men spyr man så slipper man ångesten då känner man bara lättnad.

Förlåt om någon triggas igång.

• Anonym

man ska äta allt men i lagoma mängder. Även korv och hamburgare. Den dag jag insåg det och tillät mig äta vad som helst men inte när som helst och i lagoma mängder det var då som jag började mitt tillfrisknande. Och även godis. Det enda jag fortfarande utesluter är chips och ostbågar osv.  Det ska man inte heller behöva utesluta men det gör jag av den anledningen att påsarna är så stora och har inte så många att dela den med.

• Anonym

Jag vet precis hur du har de ts,å jag hoppas att du får hjälp fort.
    Jag väger +- 200kg å lever i ett helvete.
    Mitt hem e mitt fängelse.
    För ett år sen var jag hos kirurgen för att få göra en Gbp-op,men jag e för stor å måste gå ner till 160kg,pga riskerna.
    Lätt att gå ner dem,när man inte kan röra sig.
    Jag har gått inom psyk i snart 2 år för mitt matmisbruk,men de har inte hjälpt.
    Jag har ett barn som jag e så noga med maten till å jag sköter mig i dess närhet...oftast.
    Jag har läst mig att gömma de så att h*n inte ser att jag äter.
    Jag kan inte åka å handla själv,utan de gör barnets pappa.Tyvärr så köper han de jag ber om,trots att jag flera gånger sagt till honom.Han vill vara snäll å tycker inte att de jag äter e så farligt.Så jag har ju en som hjälper mig att gå upp i vikt med.

Jag vet varför jag äter å jag vet varför jag inte kan låta bli.Detta har gjort mig totalt orkeslös,har ont överallt å kan inte sköta min hygien.
    Jag går inte utanför dörren.Tror jag har varit ute 2-3ggr i år.
    Den jag går hos inom psykiatrin har fått ett annat jobb,så nu kommer jag förlora den enda tryggheten jag haft.
    Nu försöker jag att få bli inlagd för bantning.
    Jag har inga vänner,en familj som gjort mitt liv till ett h*vete,ett barn som jag gör mitt bästa för,trots att jag inte orkar att leka med de,ett hem som e mitt fängelse.
    Vad du än gör,så se till att du får hjälp innan de e försent.

• Anonym

Ts, jag känner igen mig och inte är det roligt att känna ett behov av att äta konstant hela tiden. Jag sökte hjälp på hälsocentralen, ska finnas på alla vårdcentraler/sjukhus, vad jag vet i alla fall. Där kan du få hjälp med ditt matmissbruk. För ju längre tid du låter det gå innan du tar tag i det, desto svårare blir det. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-16 11:50:22 följande:
    Fast dieter hjälper INTE om man har ett missbruk i botten! Det är alla måsten, krav och skuld man måste bort ifrån. Inte en diet.
    Vet många med som lidit av bullimi och hetsätning som blivit friska med hjälp av LCHF så allt är inte svart eller vitt....Jag blev frisk efter 11 års bullimi med hjälp av en total omläggning av min kost! Äter aldrig sanbba kolhydrater längre för de triggade igång mitt störda ätbeteende precis som aloholen gör för alkholister Nu kan jag äntligen se mina magrutor som jag tränat så hårt för men som döljde sig under allt fett!
  • Anonym

Klassiskt fel... för lite under dagen så du blir hungrig på kvällen. Jag är likadan!

• Anonym

78 - Man brukar ju tala om "berondepersonlighet" eller liknande, så jag tror att det kan ha ett samband. Att man har lite svårt att sätta stopp i tid..

Reductil skrivs inte längre ut i sverige då det var för svåra biverkningar.

Jag tror faktiskt att det kan vara till stor hjälp att minska ner på just socker i maten, hellre fett än socker, för då blir inte suget lika kraftigt. Jag försökte utesluta socker i maten o tänkte att jag hellre fick äta chips än choklad. O allteftersom sockersuget försvunnit så har "hetsätningssuget" efter chips o dyl också försvunnit.

• Anonym
    Stinky skrev 2010-02-18 09:39:29 följande:
    Just nu, ja! Ett tips till dig och dina gelikar är att du lära er mer om hur kroppen fungerar, för er egen skull (och då kan inte kolhydraterna missas), för ni verkar inte ha koll. 
    Måste säga att du är grunligt ute och cyklar Stinky!! Förhoppningsvis kommer du att inom x antal år inse hur fel du har!
  • Anonym

Ät middag senare på kvällen 1930 och ta knäckebröd och sallad till maten, då borde du känna dig mera mätt på kvällen det fungerade för mig i alla fall, är du fortfarnde sugen ät frukt och yoghurt till efterätt.

Och viktigas köp inte hem massa snask !

• Anonym

Hej TS, jag är också matmissbrukare. LCHF har hjälpt mig otroligt mycket, tyvärr så åker jag dit ibland när jag har varit ute och festat även om jag dricker vodkasoda eller rödvin. Börjar jag äta dagen (kolhydrater) då rasar allt. Nu är jag inne i en svacka från förra helgen, det tar tid att klättra upp. Usch, måste ta mig i kragen nu!

• Anonym

Komiskt att folk tycker man blir mätt på lite havregrynsgröt. Jag blir  hungrig rätt fort av det. Ägg däremot är något som får mig hålla mig mätt länge.

• Anonym
    Pikapika skrev 2010-02-18 16:12:50 följande:
    Läste du verkligen texten ovan?! Har man en störd insulinfunktion (som de flesta överviktiga har) HJÄLPER det inte att äta "lite av allt" för att komma till rätta med övervikten. Nyckeln ÄR att få ner insulinnivåerna i kroppen och det gör man enklast på naturlig väg genom att DRA NER på sitt kolhydratsintag och ist äta naturligt fett tills man blir mätt (behöver inte innebära  massor). Då minskar oftast det där fruktansvärda SUGET som gör att man bara inte klarar att äta "lagom" och det är lättare att "komma upp på banan igen".
    och du vet det föratt du är läkare???
  • Anonym

Varför inte testa att ta bort ALLT sött o äta som vanligt men mindre portioner,det har jag gått ner 24 kg...

• Anonym
    Pikapika skrev 2010-02-18 16:33:49 följande:
    Mer intressant läsning (skrivet av en LÄKARE ) www.kostdoktorn.se/om-sockersug-och-mattnadsk... För övrigt är det aldrig fel att omvärdera "gamla sanningar". Det har jag gjort och det är jag stollt över
    Kostdoktorn är alltid en lika rolig källa att länka till.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...