• SaramedM

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

FIck av en god vän boken "vård utan våld" på posten
    Kan varmt rekomenderas

• SaramedM
    Jonathanmamma skrev 2010-04-21 22:31:15 följande:
    Nu har jag beställt boken!Författaren bor ju bara några mil från oss... Helt otroligt att man inte vet om det!Pratade med en god vän som sade att de hade verksamhet för barn med autism, så hon ska försöka ta kontakt med henne och att vi ska åka ut (vi har varsin pojk med autism) dit. Vore verkligen intressant! MVHAnna
    en av min vänner var just där i 3 dagar på studiebesök
    Hon sa att alla som får chansen att lyssna på henne borde ta den
  • SaramedM
    kjempekul skrev 2010-04-25 13:31:07 följande:
    Jag hittade en intressant artikel:www.peterularsson.se/fakta-om-adhd-ritalina-c...-strattera
    Jag tycker inte att KMR är nått som öht ska betraktas som intressant faktiskt, utan mer som propaganda
    Scientologerna är inte att leka med
  • SaramedM
    Krickeline skrev 2010-04-25 21:06:20 följande:
    Självklart finns det för- och nackdelar med ADHD-medicin, liksom de flesta andra mediciner. Men denne man är ju extremt kategorisk, han är emot ALLA psykiatriska medicinbehandlingar. Det finns många som blivit hjälpta, tom fått ett helt nytt liv, av antidepressiv medicin och/eller centralstimulantia. Funkar det inte för en själv eller ens barn är det bara att sluta.
    KMR är även emot att man öht utrederer och sätter diangos på barn
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-04-27 22:55:32 följande:
    Krickeline: Ja, de vågar inte riktigt tro på alternativ. Vi har kört gf/cf i en och en halv månad och ser tyvärr ingen skillnad på magen. Fortfarande är avföringen lös och nästan rinnande. Finns inte en chans att vi slutar med blöja då sonen alltid har bajs i blöjan oavsett hur ofta vi byter. Jag håller på att bli galen. Är det någon idé att vända sig till någon läkare på AC och få detta utrett?
    Ja det är det, EF är ganska villig att skriva remisser och få saker och ting utredda faktiskt
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-06-03 11:58:26 följande:
    jag är glad att vi fått till stånd en ordentlig magundersökning. Detta trots att han egentligen inte har så stora problem. Men nåt är det ju, även om det funkar bra just nu. Och nu visar röntgen faktiskt att han har "måttlig förstoppning" - det sitter bajs fast i tarmen. Och detta på bilder som är tagna nu när allt ser bra ut. Väntar på övriga provsvar och möte med läkaren för att se vad man ska göra.
    hur har ni lyckats med det?
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-06-03 21:10:01 följande:
    Kaffemamma: Vår son fick ingen vidare magundersökning. Doktorn klämde på magen i två sekunder och sa att han hade förstoppningsdiarée. Hon ordinerade laktulos och tog endast två prover. Det ena provsvaret har hon fortfarande inte hittat (undersökning om vitamin B brist). Suck, helt värdelöst.  Det andra provet var glutentest, vilket innebar att vi har fått introducera gluten tillfälligt för att kunna påvisa eventuellt glutenintolerans via blodprovet. Blodprovet var dock negativt för glutenallergi. Sonen har inte heller visat några som helst symptom då vi introducerat massivt med gluten på en gång . Känns ju rätt meningslöst att ta bort gluten igen efter tre veckor utan minsta symptom. Får se hur vi gör. Magen är fortfarande lös, men han har iaf betydligt lättare att bajsa nu när han går på laktulos. Blä, blir inte klok på någonting.
    Vi har fått av alla läkare höra att M inte har några magproblem....
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-06-07 10:00:14 följande:
    Men hur f'''n resonerar de då?? M har ju uppenbarligen stora magproblem, visst är det väl så? Det måste väl gås vidare med? Detsamma med din pojke Zelia, vad säger de när de inte hittar något - är det klart då eller kan de tnka sig ytterligare test / undersökningar?

Här såg jag precis en ny artikel:
    Autistic children have a different chemical fingerprint in their urine than their non-autistic peers, according to a new study.
    sify.com/news/soon-simple-urine-test-for-auti...
    Ja du det undrar jag med

Jag vill ha en MR av henne mage men det är tydligen omöjigt att få till

Det vanligaste svaret har varti " autitiska barn har ofta magproblem"
    Jaha, så då är det ok eller?
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-06-07 10:06:36 följande:
    lite mer djupgående om samma studie: www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7801077...

tror ni att läkare som jobbar med autism i sverige läser de här artiklarna? Jag pratar inte om bara denhär specifikt, jag har knappt läst igeneom själv och känner inte till källan, ublikationen osv. Men, det komemr ju nya studier hela tiden. Hur kan det komma sig att den studie som nyligen gjordes på 14 amerikanska barn som fick dieten i 4 veckor och inte visade på några resultat blivit uppmärksammad i en lång lång rad tidningar, medan den studie som gjordes på 74 danska barn under två år som visade på goda resultat för dieten inte uppmärksammats någon stans?
    Jag tror att det varierar en hel del, tex tror jag att EF på autimscenter läser en hel del faktiskt
  • SaramedM
    Anki74 skrev 2010-07-22 00:21:31 följande:
    ...Åh underbart! Tack för dina svar!
    Då kan jag alltså ge min dotter produkter med tillsatt mjölksockret?

Jätte kram!
    Anki
    jag tror inte det, allt jag har hört är att det ska vara fritt från allt som kommer från mjölken
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7