• SaramedM

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Håller helt med, när vi reste till FInland var det inte ett problem någonstans! ALLT fanns till henne

Inte som hemma precis

Tom kiosken på hotellet hade glutenfria kakor

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-08-10 15:45:30 följande:
    Kolla! Någon som varit där? 

Solna får landets enda gluten- och laktosfria café
    I helgen invigs Sveriges enda gluten- och laktosfria café i Hagalund. Bandet klipps av Kakmonstret som även serverar landets största gluten- och laktosfria tårta.

Att kunna äta smörgåsar, bakverk och pajer är ingen självklarhet för gluten- och laktosintoleranta. Men nu finns äntligen caféet Scufferiet- Sveriges enda gluten- och laktosfria café

- Vi har sparat länge för att kunna öppna vårt café. Det har varit en dröm som nu gått i uppfyllelse, säger Patrik Säker generalsekreterare i Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF.

Med Scufferiet hoppas förbundet bli bättre på att påverka vanliga caféer.

- Vi vill visa att det är möjligt. Gluten- och laktosfritt kan vara lika gott och behöver inte vara mycket dyrare, säger Patrik Säker.

Redan har SCUF ett Kakmonster som besöker städer runt om i landet för att sprida kunskap och påverka. Med sig har Kakmonstret förbundets yngsta medlemmar för att de ska få göra sin röst hörd men även få veta vilka caféer som är bättre än andra.

Nej men min pappa har varit där och köpt hem en del
    Han bor precis brevid! så jag måste testa någon gång när i är där
    jag tror de har en hemsida där man kan se innehållsförteckningarna
  • SaramedM
    Susis skrev 2010-09-26 18:05:41 följande:
    Ja, hon är svensk, bor i norrort. Hon har själv en autistisk son, hon är otroligt kunnig och insatt. 
    henne vill jag hemskt gärna komma ikontakt med, kan du inboxa hennes uppgifter tror du?
  • SaramedM

IAHP har jag lite svårt för med tanke på vilka som ligger bakom, scientologerna
    Deras syn på barn och vuxna med psykiska handikapp är inte att leka med, men man kanske kan plocka gobitarna...

Jag vet att många på aw-forum använt sig av IAHP, så ni som är intresserade kan nog få mer input där

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-09-28 10:02:36 följande:
    Vad är aw-forum? Oj, scientologerna avskräcker. Men det hindrar förstås inte att man kan lyssna på folks erfarenheter, läsa en bok och se om det är något man vill plocka ifrån.

Glutenfri vetestärkelse... har inte heller hört talas om... men det är ju helt klart vete-baserat så jag hade inte kört på det. Kan du skicka med egna pannkakor kanske?
    Anna Wahlgren, inget jag är på ska jag kanske tillägga men just de bitarna kna man ju läsa
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-09-30 10:14:44 följande:
    Zelia, jag har för mig att du för länge sen frågade om det fanns någon som sysslade med Sensory Integration i Sverige. De på www.speciella.com ska plocka upp den biten också, den är tydligen en viktig del i Floortime.
    I vår ska personer från speciella komma och föreläsa för alla föräldrar på Svedenskolan! ska bli jättekul
  • SaramedM
    pcalma skrev 2010-10-15 09:29:24 följande:
    Jag trodde att det var så att barn med bara autism oxå fick gå i särskola?
    nej det ska de inte, om de inte har en utvecklinsstörning så hör de inte hemma i särskolan
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-11-04 20:26:33 följande:
    Tack kaffemamma jag tänkte också tipsa om den länken .

Var på autismföreläsning om empati idag. Föreläsaren menade att det finns två typer av empati: kognitiv (theory of mind) samt känslomässig empati. Människor med autism har problem med kognitiv empati, men skilde sig inte från kontrollgruppen när det gäller känslomässig empati. Detta testades genom att man fick titta på känslomässigt starka bilder (exempelvis litet barn som gråter etc) och gradera hur pass upprörd man blev av att titta på bilden. Psykopater däremot är precis motsatsen! De har inga problem med kognitiv empati (theory of mind är nödvändigt för att man ska kunna manipulera människor), däremot testade de sämre på den kännslomässiga empatin. Jag tycker detta var jätteintressant. Ofta så framställs i media ju exempelvis människor med asperger som väldigt känslokalla , vilket är totalt fel.
    Intressant, den hade jag velat vara på

Vem var föreläsaren? det vore kul att höra mer, inte minst med tanke på mig själv
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-11-10 18:43:53 följande:

SaramedM: Jag har försökt kolla vad hon heter men inte lyckats ännu. På KINDs hemsida har de tagit bort de föreläsningar som varit och jag vet inte hur man hittar dem.

Kaffemamma: Hm, ja, man får ju lite lätt ångest.

jag försöker tänka att det blev rätt ok folk av mig med utan en sekunds träning...det ger lite mindre dåligt samvete
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-11-18 09:34:50 följande:

Vår pojke har troligen strora problem med arbetsminne.  Vi försöker precis införa Kim lek för att träna, liksom att vi anpassar en del övningar i IBT på skolan för att träna detta mer målmedvetet. Jag blev precis påmind om Robomemo i andra tråden: 

www.cogmed.se/cogmed/articles/se/304_Cogmed_A...

Det verkar ju kanonbra, men jag undrar om vår pojke har tillräkligt hög funtionsnivå... Någon som har prövar JR modellen? Gör man det hemma endast ellerbehöver man någon hjälp av habiliteringen?

Vet någon om det finns andra verktyg eller annat för att öka arbetsminne? Det lär ska hänga ihop med koordination så det har vi lagt in extra i träningen också.
    Tacksam för tips!

Jag har själv uruselt arbetsminne och står i kö för att få träna med Cogmed jag med och jag tycker att om ni har tid och råd att låta honom träna det med Robomemo så ska ni testa
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-11-18 09:54:25 följande:
    undrar om det är något man kan få låna av habiliteringen tro... Har inte varit i kontakt med dem på närmare två år tror jag.
    Jag tror inte det, kanske om man kan få det som hjälpmedel?
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-11-19 20:49:04 följande:
    Moegumsan: Jag har aldrig träffat någon läkare som är positivt inställd till dieten. Vi körde den bara ett par månader men jag pallade inte med både IBT och dieten, så vi valde bort den senare. Det enda som hade fått mig att fortsätta med den var om jag hade sett tydliga positiva resultat av den. Men det finns ju föräldrar som faktiskt ser en märkbar skillnad och då är det ju självklart att man vill testa på sitt eget barn. Det är ju inte farligt, speciellt inte om man kör under en begränsad period. Jag tycker det är rätt trist att man blir avfärdad som idiot bara man nämner GF/CF för doktorerna. Däremot tycker jag att ni är helt otroliga som orkar med IBT och diet på två barn med autism dessutom . Plus en liten också. Ni är värda all respekt verkligen.
    jag har! EN, vår nya faktiskt!

Behöver jag säga att hon är guld värd? ( bekant med E F på autismcenter faktiskt)
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-12-20 10:18:05 följande:
    Hej! Jag tror vi har missat något viktigt: bildstöd. Ingen har tagit upp det med oss, självklart har jag kännt till det, men jag har tänkt att dte inte är aktuellt för sonen eftersom han inte har problem med rutiner som bryts, att göra nya saker osv. Nu har jag förstått att det kan vara ett väldigt viktigt redskap för att utveckla vissa processer i hjärnan. Jag vet inte riktigt hur / om vi ska börja. Vi skrivs ut från autismcenter för små barn nu och förs över till den för större barn. Något att ta upp där kanske? Och med skolan. Men innan dess tänkte jag läsa på lite - någon som vet en bra bok / artikel om ämnet?
    intressant

Vi slog bort det ganska länge eftersom att M är så pass verbal och inte haft jätteproblem med rutiner

Men förra vintern provade vi att använda bildsekvenser inför julen och det fungerade så bra att vi började använda det rätt ofta.
    Tillsammans med en social berättelse kan det unedrlätta nästan alla situationer för oss

Vi gjorde det väldigt enkelt, jag ritade upp så streckgubbar och fick med de viktiga under julen
    ( typ äta, vänta,kalle ankan, farfar tomte, M tomte, öppna paket, gå hem, kvällsfika,sova)
    Skolan använder det hela tiden iform av scheman och att allt de jobbar med har en en bild
  • SaramedM
    Klättermusen skrev 2011-04-13 08:56:46 följande:

Jag fick veta från assistnasbolaget som vi har att man lyckats bota flera fall av tourette i Frankrike mha att operera in elektroder i hjärnan. De hade tydligen lyckats lokalisera vilken del i hjärnan som är aktiv och placerat elektroderna där. Man gör väl detta i vissa fall av epilepsi också. Kanske kommer man även kunna finna området som är aktivt vid just autism och kanske kunna förbättra möjliheterna till utveckling via operation..

Jag hade inte velat operara varken mig eller M faktiskt
    Autismen är inte bara negativa sidor, vi skulle bli helt andra personligheter om man tog bort den faktorn
  • SaramedM
    Klättermusen skrev 2011-04-14 10:19:59 följande:
    Nej, visst är det så. Tex när det gäller epilepsi så är det väl bara i de extrema fallen som man opererar (eller? rätta mig om jag har fel). Detta är svåra saker att ta ställnning till. Men jag tycker ändå att det är intressant om man kunde hjälpa inlärningen på traven.
    Det ska vara väldigt svårbehandlad EP för att man ska op ja

Det är hjärnan man pratar om, det har genom tiderna kommit ny forskning och nya ideer som sagts kunna förbättra livet för människor med tex utvecklingsstörningar
    Lobotomi tex
  • SaramedM
    Klättermusen skrev 2011-04-14 10:40:51 följande:
    Men gud så gräsligt!
    Ja, inte vet jag vad det var för operationer de gjorde i Frankrike.. Nog får man hoppas att det kommit längre än så.
    ja det har det säkert men jag menar att man ska vara försiktig
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7