Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
Håller helt med, när vi reste till FInland var det inte ett problem någonstans! ALLT fanns till henne
Inte som hemma precis
Tom kiosken på hotellet hade glutenfria kakor
Håller helt med, när vi reste till FInland var det inte ett problem någonstans! ALLT fanns till henne
Inte som hemma precis
Tom kiosken på hotellet hade glutenfria kakor
Att kunna äta smörgåsar, bakverk och pajer är ingen självklarhet för gluten- och laktosintoleranta. Men nu finns äntligen caféet Scufferiet- Sveriges enda gluten- och laktosfria café
- Vi har sparat länge för att kunna öppna vårt café. Det har varit en dröm som nu gått i uppfyllelse, säger Patrik Säker generalsekreterare i Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF.
Med Scufferiet hoppas förbundet bli bättre på att påverka vanliga caféer.
- Vi vill visa att det är möjligt. Gluten- och laktosfritt kan vara lika gott och behöver inte vara mycket dyrare, säger Patrik Säker.
Redan har SCUF ett Kakmonster som besöker städer runt om i landet för att sprida kunskap och påverka. Med sig har Kakmonstret förbundets yngsta medlemmar för att de ska få göra sin röst hörd men även få veta vilka caféer som är bättre än andra.
IAHP har jag lite svårt för med tanke på vilka som ligger bakom, scientologerna
Deras syn på barn och vuxna med psykiska handikapp är inte att leka med, men man kanske kan plocka gobitarna...
Jag vet att många på aw-forum använt sig av IAHP, så ni som är intresserade kan nog få mer input där
SaramedM: Jag har försökt kolla vad hon heter men inte lyckats ännu. På KINDs hemsida har de tagit bort de föreläsningar som varit och jag vet inte hur man hittar dem.
Kaffemamma: Hm, ja, man får ju lite lätt ångest.
Vår pojke har troligen strora problem med arbetsminne. Vi försöker precis införa Kim lek för att träna, liksom att vi anpassar en del övningar i IBT på skolan för att träna detta mer målmedvetet. Jag blev precis påmind om Robomemo i andra tråden:
www.cogmed.se/cogmed/articles/se/304_Cogmed_A...
Det verkar ju kanonbra, men jag undrar om vår pojke har tillräkligt hög funtionsnivå... Någon som har prövar JR modellen? Gör man det hemma endast ellerbehöver man någon hjälp av habiliteringen?
Vet någon om det finns andra verktyg eller annat för att öka arbetsminne? Det lär ska hänga ihop med koordination så det har vi lagt in extra i träningen också.
Tacksam för tips!
Jag fick veta från assistnasbolaget som vi har att man lyckats bota flera fall av tourette i Frankrike mha att operera in elektroder i hjärnan. De hade tydligen lyckats lokalisera vilken del i hjärnan som är aktiv och placerat elektroderna där. Man gör väl detta i vissa fall av epilepsi också. Kanske kommer man även kunna finna området som är aktivt vid just autism och kanske kunna förbättra möjliheterna till utveckling via operation..