• UnikFamilj

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Tillägger.. Kommer använda mig av week calendar för iPad så fort den återkommer. Det gör vi idag, synkade kalendrar. Så A och M kommer få sina kalendrar den vägen i var sin iPad. Hoppas kunna lägga in den biten i deras iPads på förskola/skola också.

• UnikFamilj

Week Calendar är ett jättebra kalenderapp, vi använder den maken och jag (barnen har egna kalendrar också för deras bokningar, men än så länge använder bara vi föräldrar oss av dem). Man kan koppla WeekCal till google calendar på nätet, och på så sätt synka alla aktuella kalendrar - så vi ser varandras bokningar alltså (rätt nödvändigt för oss... =) ).
    Man kan göra en väldig massa inställningar, såsom vilken del av dagen man vill ska visas i kalendern, om man vill ha dags-, vecko- eller månadsvy, man kan inte lägga in bilder tyvärr men det finns förinställda ikoner som går att använda eller så kan man (vilket är det relevanta) färgkoda alla bokningar. "Skola" skulle kunna ha färgen blå alla dagar, så lär ju sig barnen snabbt vad återkommande bokningar är för något. Ett rött streck visar hur långt tiden hunnit så långt på dagen, man kan göra aktuell dag "större" än dagarna runt omkring etc etc. Den är bra och visuell. Kan bli lite plottrig eftersom den är ganska exakt, men jag tror att en ren färgkodning gör det ok. Vi färgkodar hittills olika för olika personer så jag ser i min kalender vilken bokning som gäller vilken/vilka familjemedlemmar. Sen lär vi kanske göra om det.
    För tillfället är iPad-appen WeekCal HD borta, men den ska komma tillbaka när som helst. Finns lite att läsa om den om man googlar. Visuellt tycker jag den funkar bra på iPad för den blir ju stor och tydlig.
    Jag tänker att den kommer funka för båda barnen i höst, och att det även ska finnas i iPaden på skolan troligtvis (så att även resurs är medveten om barnens "större" veckobokningar och kan svara på frågor kring detta alt hjälpa dem att hitta svaret). Den bokning som sedan heter "förskola" eller "skola" är väl den biten som sedan kommer förtydligas mest under dagen. Hur mycket vi kommer använda Tasuc hemma vet jag inte än, vi får se när vi kommit en bit. Vi har ju provat en del olika lösningar för struktur, och schemat kanske bli det slutgiltiga - vet inte än. Har man bara gjort ett antal scheman i Tasuc att utgå ifrån, så kan man ju snabbt anpassa för just den dagen det gäller nu. Det är nödvändigt för oss, det måste vara otroligt enkelt annars finns inte tiden. 

• UnikFamilj

Kaffemamma! 
    Hittade du nånsin nåt vettigt SCD-bröd..? Har för mig att jag minns våfflor och muffins som funkade..? Men jag har inte orkat leta igenom alla receptsidor... =/ Tror fasen att vi kommer försöka  "upgrada" till SCD, och jag behöver ALL hjälp jag kan få! Vad fasen äter man..?? Det hela kommer behöva gå långsamt, med en hel del "matskola a la IBT" för att introducera nya och  nygamla livsmedel, eftersom ungarna är så restriktiva. De äter rätt få saker, och i väldigt speciella kombinationer - vet inte om jag får dem att äta de "rena" proteinerna liksom... Men jag behöver ha nån muffin, nåt bröd (helst), nån pannkaka och gärna våffla) innan jag ens börjar fundera på allvar. Finns nåt annat mjöl än kokosmjöl och mandelmjöl som funkar (och inte är omöjligt att få tag i...)? Vi har ju dessutom backa på soja, så det här blir ju en utmaning... 

Är fasen nästan säker nu på att äldsta dotterns förstoppning skulle försvinna utan stärkelse... så jag känner inte att jag har så stort val egentligen. På sonen har vi ju velat plocka bort allt socker/jäst-stuff länge, men inte orkat ta tag i det. Så nu, ska det väl planeras för... Och vi måste ju förstås hitta ett sätt att skita pengar också... =O 

• UnikFamilj

Har varit på kurs i helgen, i sensomotorik..! WOW säger jag bara!  Vi har ju tränat enligt den här metoden under snart ett års tid mer eller mindre kontinuerligt, men vi kommer "börja om från början" nu när min förståelse fördjupats. Jag är HELT övertygad om att det här är ett stort område för de allra flesta barn med autism, och ffa för de barnen som har större problematik med tydligare påverkan på motorik och perception = den gruppen som IBT oftast inte är lika verksam för... Jag ska börja träna min egen förmåga att hjälpa genom att provköra på maken... =D
    Mycket handlar ju om att individanpassa för våra barn, men här kan man verkligen tala om vikten av tidiga insatser. Släng in lite sånt här i Denvermetoden och sen skulle barnen med de största problemen få chans att komma ut ur sina skal och briljera.. =) Jag är HÄNFÖRD! 

• UnikFamilj

Jag gick på hos Ragnvald på Sensomove (typ Hedemora, Dalarna). Han är erkänt duktig, och har varit med länge. Det var första kursen av det slaget hos honom på vääääääldigt länge, men med lite tur kanske det kommer fler. Överlag så är det lite kris på den typen av utbildning i Sverige just nu, finns några men det är en del olika skolor och den basen jag vill åt är den från INPP (google it om du vill...). Han som ffa stått för utbildning i Sverige innan, har PRECIS slutat med det tyvärr... Bra teoribas och seriösa människor. Kursen jag gick nu var för bedömning och genomförande av ett sk school programme, lite basprogram typ men det är ungefär det vi följer hemma med barnen så det passade mig väldigt bra.

• UnikFamilj
    mamma al skrev 2012-09-24 11:59:00 följande:
    Jag tror absolut att du har rätt. Det är ju det som gör att jag är en FMTare.
    Ja, det är helt enkelt fascinerande. Äldsta dottern har ju gått på FMT också sedan ungefär ett år tillbaka igen (blev en liten paus innan). Tanken är att också sonen ska få börja på nytt, men inte förrän inskolningsbiten på förskolan är över. En sak i taget liksom. Vi kör hemma lite varje dag med INPP istället, och försöker tänka i såna banor.

Sjukt irriterande att det inte finns mer utbildning att tillgå i Sverige..! =( 
  • UnikFamilj
    bebis maj 12 skrev 2012-10-22 11:28:40 följande:
    Jag känner mig bara usel som mamma då jag inte har ork eller kunskap om hur jag ska hjälpa min son som har autism..vi har precis börjat på Habben med specialpedagogen.Har dessutom en 5 månaders och en 2 1/2 åring (dom har inga diagnoser)Min son äter i princip ingen mat alls,han slutade äta då han va 2 år,är nu 3 1/2 år,...vet inte hur IBT fungerar riktigt,men tror inte att det är någott jag har ork till....Orkar inte läsa en massa böcker om autism heller...Bara älskar denna goa underbara kille,har nog alltid haft en extra kärlek till honom redan från födseln.även om inget va "konstigt" med honom förrän efter 2 års ålder,nästa 2 1/2 år...innan dess fungerade allt som det skulle med mat och tal...vet att detta va fel tråd att skriva i,men ville ändå göra det..här i norrland finns inget annat att gå på än habben,inga kurser eller så..
    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12

Norrland..? För att vara lite OT... Var..? Vi är i Jämtland..!
  • UnikFamilj

Japp, jag tror att utvecklingen kommer gå mer och mer mot Denvermodellen. Den innebär en förädling av TBA:n, ett normaliserande. Det är ett betydligt bättre förhållningssätt är "vanlig strikt TBA", och både roligare och enklare att tillämpa.

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2012-12-02 18:25:27 följande:
    vad tycker ni om sonrise metoden?? nån som valt denna metod??

Vi har tagit en del influenser, men kör inget fullt program. Tycker det finns massor med bra att lära sig där! Här på FL finns Nilsfar som kört Sonrise länge, Salamanca som är lite nyare. Vet att det finns ytterligare en handfull personer kanske som valt det som huvudpunkt, men kan inte nick på dem. Vi är flera som plockat mindre bitar.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7