Week Calendar är ett jättebra kalenderapp, vi använder den maken och jag (barnen har egna kalendrar också för deras bokningar, men än så länge använder bara vi föräldrar oss av dem). Man kan koppla WeekCal till google calendar på nätet, och på så sätt synka alla aktuella kalendrar - så vi ser varandras bokningar alltså (rätt nödvändigt för oss... =) ).
Man kan göra en väldig massa inställningar, såsom vilken del av dagen man vill ska visas i kalendern, om man vill ha dags-, vecko- eller månadsvy, man kan inte lägga in bilder tyvärr men det finns förinställda ikoner som går att använda eller så kan man (vilket är det relevanta) färgkoda alla bokningar. "Skola" skulle kunna ha färgen blå alla dagar, så lär ju sig barnen snabbt vad återkommande bokningar är för något. Ett rött streck visar hur långt tiden hunnit så långt på dagen, man kan göra aktuell dag "större" än dagarna runt omkring etc etc. Den är bra och visuell. Kan bli lite plottrig eftersom den är ganska exakt, men jag tror att en ren färgkodning gör det ok. Vi färgkodar hittills olika för olika personer så jag ser i min kalender vilken bokning som gäller vilken/vilka familjemedlemmar. Sen lär vi kanske göra om det.
För tillfället är iPad-appen WeekCal HD borta, men den ska komma tillbaka när som helst. Finns lite att läsa om den om man googlar. Visuellt tycker jag den funkar bra på iPad för den blir ju stor och tydlig.
Jag tänker att den kommer funka för båda barnen i höst, och att det även ska finnas i iPaden på skolan troligtvis (så att även resurs är medveten om barnens "större" veckobokningar och kan svara på frågor kring detta alt hjälpa dem att hitta svaret). Den bokning som sedan heter "förskola" eller "skola" är väl den biten som sedan kommer förtydligas mest under dagen. Hur mycket vi kommer använda Tasuc hemma vet jag inte än, vi får se när vi kommit en bit. Vi har ju provat en del olika lösningar för struktur, och schemat kanske bli det slutgiltiga - vet inte än. Har man bara gjort ett antal scheman i Tasuc att utgå ifrån, så kan man ju snabbt anpassa för just den dagen det gäller nu. Det är nödvändigt för oss, det måste vara otroligt enkelt annars finns inte tiden.