• Tikovka

Vilken matstol tycker du är bäst?

Jag ska snart köpa en stol åt min bebis att sitta i när han äter. Det finns ju många modeller i olika prisklasser...vilken har ni hemma?
    Hur länge sitter barn egentligen i barnstol vid bordet...? Räcker en stol för hela perioden? Något man ska tänka på?
    Vore tacksam för synpunkter och råd!

• Svar på tråden Vilken matstol tycker du är bäst?
  • Anna i Hult

tripp-Trappstolen har fungerat för oss sedan de kunde sitta någorlunda själva, 5-6 månader. Innan dess har de inte varit med vid bordet så mycket att det varit lönt. Stolen fungerar ju hela livet, jag och maken sitter gärna på dem.

• Pyttismamman

Bette: Det beror på hur stadigt ditt barn är. Dottern började sitta i sin stol vid 3,5 månad ungefär för hon var stadig i nacke och rygg då. Visst stöttade vi upp i sidled lite med handdukar, men hon satt bra! (Hon vägrade sitta i babysittern då för hon såg inte så mycket.)

• pumpkinhead

vi har ikeas röda plaststol me tillhörande vit bricka. skiiiiiitbra att dom får ett eget bord!! jag var väldigt skeptisk först eftersom jag hittat en som jag tyckte va snyggare först (störde mig på att man inte kunde få ett rött bord till, i-landsproblem ja vet hahahaha) men de ä den bästa stolen ja provat. framförallt för dom mindre när de ä högt stöd i nacken så huvudet även kan lutas lite till en början. sen kan även våran 3 åriga kompis sitta i den vilket är ett jätte plus.

• Aros

Hokus Pokus tycker jag är klart bäst. Barnen sitter bra, kommer högt upp och den är ändå rymlig nog så den räcker så länge som den ska. Hos svärföräldrarna har vi en antilop från IKEA. Den är billig och smidig att ha där, men nu är den trång! Sonen (21 mån) behöver fortfarande sitta i barnstol för att komma i rätt höjd men man är rädd för att han ska bryta fötterna varje gång man sätter i/tar ur honom i den. I våran Hokus Pokus är det inga som helst problem.

Annan fördel med Hokus Pokus är att det är tre stolar i en. Vänd den så blir det en roliga "gung-bil", prefekt att ha bebisen i när man lagar mat. Vänd den åt andra hållet så blir det en låg stol med eget bord, perfekt när vi fikar med gäster i vardagsrummet. Tycker också den är lätt att hålla ren. Den tar inte så stor plats heller jämfört med en del andra stolar. Stoppad dyna = skönare för liten rumpa. Är man dessutom lite händig är stolen lätt att klä om ifall man skulle vilja det. Köpte den till storebror, den är nu 5 år senare fortfarande fin.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • skrotis78

IKEAs Antilop, helt klart. Perfekt bord till barnet när det är så stort att det kan sitta och pilla och äta själv. Perfekt även då barnet kladdat lite för mycket, då tar man bara hela stolen in i duschen och duschar av {#lang_emotions_smile}

• Mi na

Har bara testat Antilop hemma och är jättenöjd med den. Den är kanske inte lika snygg som en del dyra stolar men den har många andra fördelar.
    * Bra bälte
    * Brickan är kladdvänlig och gör så att inte lika mycket hamnar på golvet.
    * Brickan skapar ett avstånd till bordet så att de inte når fram för att ta spjärn med benen mot bordet (min kusin tippade en barnstol bakåt på det sättet när hon var liten).
    * Den är lätt att ta med till kompisar utan barnstolar iom de avtagbara benen.
    * Den tar liten plats i förrådet så man kan ha kvar den som reservstol när de egna barnen blivit större men kompisar kan ha små barn med sig.

• mona83
    Pyttismamman skrev 2010-02-16 21:39:51 följande:
    Vi har en Tripp Trapp som vi använt från ca 3,5 månader. Funkar jättebra! Den skillnad jag märkt mot tex Antilop är att Tripp trappens sittdel med bygeln inte är så djup (inte så mycket plats framför magen), och att dottern då inte kan snurra runt och försöka ställa sig upp lika lätt.  Antilopen är för rymlig så hon kan lätt dra upp benen så hon kan ställa sig upp.Personligen vill jag INTE ha en stol med eget bord, då jag anser att mitt barn har rätt att sitta vid vårt bord när hon äter. Lite kladd får man tåla.
    Min dotter har bara själva antilop stolen, köpte aldrig brickan till stolen. Så det gör man ju som man vill....
  • Liverithe

Brio Grow...om den är överlägsen i funktion vet jag inte, men den är sjukt snygg.

• Pyttismamman

Mona83: Givetvis väljer man själv om man vill ha brickan till antilop-stolen! Men eftersom så många lovordat stolen MED brickan till så gav jag min syn på stol MED bricka.

Svar på tråden Vilken matstol tycker du är bäst?