Anonym skrev 2011-01-10 11:55:22 följande:
Hej hej tråden. Första gången jag kikar in här.
Nervös...
Jag har äntligen tagit tag i det här nu!!! Har vetat i många år att jag antagligen är bipolär men söker bara hjälp i dpressionsperioderna och sen när jag blir manisk får jag för mig att jag mår JÄTTEBRA och hjälp är det sista jag behöver lixom hahaha så jag bryter kontakten med psyk då. Detta har hänt hur många gånger som helst och de byter personal hela tiden och ingen tycks fånga upp att jag har det här beteendet...!
I våras gjorde jag en rejäl utredning där jag blev diagnostiserad med ett antal personlighetsstörningar och det bestämdes att jag skulle börja medicinera för bipolär men jag ammade så det fick vänta och sen ....ja sen gick jag in i en manisk period och sket i att gå på tiderna jag fick. Nu ringde jag själv i december och förklarade hur allt ligger till och varför det blir som det blir. De fattade och jag fick en tid nu i januari till läkaren så om en vecka ska jag dit och få medicin.
Har en bipolär syster också. Både hon och jag har till största delen depressiva perioder så de maniska perioderna känns mest som ett välkommet avbrott där man äntligen får känna lite lycka men fallen som kommer sedan är något helt fruktansvärt tuffa.
Jag har stora förhoppningar på att medicinen ska hjälpa mig men är nervös både inför pillerknaprandet och att träffa läkaren. Nu är jag dessutom i en manisk period och hela jag vill bara skita i allt men jag VET ju, jag kan ju tänka och förstå varför jag känner så och att fallet och smällen kommer snart. Mina maniska perioder är mycket korta och svängiga med inslag av depression. Väldigt labil, VÄLDIGT labil...! Flummig, oberäknelig med extrema humörssvängningar.
Jag gör samma sak, bryter kontakten med psyk under mani-perioderna, för jag på allvar tror att jag är botad och aldrig kommer må dåligt igen.

Man tänker ju att man borde lärt sig när det slutar i depression varje gång.
Har du och din syster bara antingen depression eller mani? Inget normal-läge? Man hör om alla som är symptomfria långa perioder mellan skoven, men jag är aldrig symptomfri. Jag är oftast deprimerad, med korta avbrott av mani. Men normal är jag aldrig. Kanske har man dystemi (kronisk lindrig depressioner som grundläge) samtidigt som man är bipolär?