Inlägg från: Anonym (jessibell) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jessibell)

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Jag är lite chockad idag efter mitt psykolog-besök. Min psykolog antydde att jag behövde mer hjälp än hon kunde ge mig, och att jag borde lägga in mig på ett behandlingshem. Jag trodde att hon skojade. Jag var manisk (eller hypomanisk) för några veckor sedan och gick sedan in i en depression. Men jag är inte självmordsbenägen, jag klarar oftast av att gå till jobbet osv. Mår dåligt men fungerar ändå väl. Men hon vill att någon ska kunna observera mina svängningar, och att det bara kan göras om jag är någonstans där personal kan hålla koll på mig hela tiden. Det känns så överdrivet. Vad tycker ni?

• Anonym (jessibell)
    Anonym (precis) skrev 2011-01-11 21:42:17 följande:
    Det var jag precis det jag undrade över i mitt tidigare inlägg (om man blir bättre av medicinering) dvs om det är en lite för tung diagnos att ha med sig i bagaget??

Jag är inte så sjuk att jag är farlig för mig själv eller andra, men vem vet vad de läkare får för sig som läser mina journaler? Lite konspiratoriskt lagd är man ju...

Så länge jag inte har diagnos är man ju enligt andra frisk iaf. och vad händer med försäkringar i framtiden?? Får man ta en livförsäkring om man har en diagnosticerad sjukdom där man i enstaka svåra fall kan bli självmordsbenägen?

Lite funderingar bara...
    Hm... Jag har bara en försäkring som täcker sjukdom och olycksfall, men de täcker såklart inte för bipoläritet. *suck*

Jag är också nojjig över journalskrivningen. Min psykolog börjar bli irriterad på mig när jag vägrar gå till allmänpsykiatrin för jag tror att alla kommer ha tillgång till mina journaler och att de kommer skriva saker som får mig att framstå som en riktig galning. Det tankesättet är ju kanske inte så friskt heller.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (precis) skrev 2011-01-11 22:48:46 följande:
    Haha man kan vara både bipolär och paranoid!

Bara för att man är paranoid betyder det inte att dom INTE är ute efter en!
    Nej det är sant. Jag vet ju att jag låter paranoid när jag pratar om sånt, men jag har läst mina journaler och sett vilka fel som kan komma dit. Sen får man kanske logiskt sett inse att klart att fel kan hända då och då, men i min värld så sker det ju 100% av gångerna. Ska jag till vårdcentralen och de frågar om sjukdomar så vågar jag inte ens nämna psykiska sjukdomar för jag är övertygad om att de skriver hypokondriker i journalen och inte tar mig på allvar mer. Jag tror att alla är emot mig. Min psykolog har nog fattat vid detta laget att det inte kan vara fel på exakt alla läkare, kuratorer, sjuksköterskor, psykologer osv som jag påstår. I början blev hon helt förfärad över sånt jag berättade men till slut så blev det bara "jaja", för hon vet att jag hittar grova fel över allt. Men psykiatrin ÄR ute efter en, det vet ju alla! Men jag begär ut journaler för allt bara för att vara på den säkra sidan hehe
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (KNAS) skrev 2011-01-15 20:55:31 följande:
    Fått Lamictal... Läkaren sa att jag inte kan räkna med resultat förrän om tidigast tre månader, antagligen sex månader. Hur överlever man det? Har ju ätit en massa mediciner, men det här är den första "riktiga" bipolärmedicinen... och han babblade en massa om att det skulle ta lång tid.

Erfarenheter av Lamictal?
    Jag märkte liten effekt redan efter några dagar, och vet att fler också gjort det. Det tog iallafall bort ångesten. Sen blev det bättre och bättre för varje doshöjning. Tog några veckor innan jag mådde jättebra. Även om det sen vände för mig efter några månader.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (KNAS) skrev 2011-01-15 20:56:30 följande:
    Aldrig. Eller, kan bli lite aggressiv när jag är hypoman.. typ skrika på bilar och folk, inte alls något jag gör när jag är normal.
    Är du glad när du är hypoman men samtidigt kort stubin? Har varit det men då trott att jag inte var hypoman eftersom jag även hade dåliga känslor. Trodde man bara var lycklig.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (trötta frugan) skrev 2011-01-16 02:13:09 följande:
    Exakt sån blir min man oxå. Därför trodde jag först att läkarna hade fel när de började prata om bipolär. Jag har inte fattat att min man var hypoman. Jag upplevde honom bara mer energisk (vilket jag tolkade som positivt, efter en depressiv fas) och  samtidigt stressad. De projekt han startar när han är hypoman är egentligen bra saker, som att renovera huset och sånt, så därför kändes det inte så konstigt att han samtidigt blev lite stressad och lättirriterad. Man blir ju lätt sån när man har mycket att göra. Fast nu efteråt ser jag det "konstiga" i att han blev sur och otålig av saker som han hade startat helt och hållet på eget initiativ. Det var ju ingen gnällig chef eller liknande som pressade honom. Han varvade upp successivt, så jag märkte inte förrän efter några månader, att jag tassade runt på tå här hemma pga alla konflikter som blev runt honom.
    Intressant. Ja det är säkert stress-delen som orsakar irritationen. Jag går helt in i mina projekt också och vill inte göra något annat förrän jag slutfört dessa, även om det tar veckor. Umgås inte alls med folk under denna period. Men överlag så har jag en otroligt stor inre stess när jag är hypoman. Allt går ju på högvarv, man är som hög på amfetamin, allt rusar förbi bara.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (dotter) skrev 2011-01-16 11:32:48 följande:
    hej jag hoppas att det är okey om jag hoppar in här såg tråden å blev genast nyfiken... jag e anhörig min mamma va mannodepprosiv hon gick tyvärr bort för 4 år sen pga sjukdommen jag har aldrig pratat med någom som var i samma situation som hon var i och tycker att det skulle vara lärorikt har haft svårt att komma över hennes bortgång!
    Beklagar förlusten. Du är jättevälkommen i tråden.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (trötta frugan) skrev 2011-01-16 13:33:46 följande:
    Så är det för min man oxå. Därför utreddes han även för ADHD, men det hade han inte. När han började med litium var det första gången som han kände att han kunde tänka en tanke i taget, och att han själv kunde välja vad och hur länge han skulle tänka på något. Innan hade han ständigt ett brus i huvudet, ofta i form av sorl/röster. När han var hypoman blev bruset och tanke-speeden större, men det fanns där även när han inte var hypoman.
    Jag är bara så när jag är hypoman, annars är jag nog ganska normal. På ett sätt är det häftigt med tankeruset, man känner sig helt smart som kan tänka så fort. Man pratar superfort och folk hinner inte med i ens tankegångar. Det känns som den tecknade serien du vet, hjulben eller vad han heter som säger "mick mick" och springer så snabbt att allt annat står still. Men som sagt, streeeeess.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (dotter) skrev 2011-01-16 19:35:13 följande:
    Jag har så mycket frågor och funderingar som snurrar i mitt huvud fick inte så mycket svar av mamma eftersom när hon var manisk så ansåg hon att hon var frisk och när hon var depprimerad så gick det inte å prata med henne :( nu e jag gravid å väntar mitt första barn jätte spånande lite konstigt att inte ha mamma å prata med.. Men många saker som snurrar e när mamma var depprimerad sa hon ofta att hon var tom e det nån som känner igen sig i det? När hon var mannisk blev jag ofta ledsen hon kunde säga hemska saker en gång sa hon en morgon när jag var 16 att jag inte fick bo hemma längre för hon kunde inte ta hand om mig jag bodde då hos kompisar å öängtade efter att hon skulle höra av sig men hon hade fullt upp med sig själv å ingen tid för mig!!! Det e mycket mer orkar inte skriva mer nu... Hoppas nån kan känna igen sig å förklara för mig... Jag vet att mamma älskade mig
    Nu är jag bara hypoman, lindrigare än mani. Jag tror de flesta känner sig friska när de är hypomana eller maniska, man mår ju så bra. Har hört att många slutar med medicinerna då, för man tror på fullt allvar att man är botad för alltid.

Att känna sig tom när man är deprimerad är också vanligt. Man är så slut, man har inget att ge. Man känner sig som en zombi. Man lever, fysiskt, men inuti är man som död. Svårt att förklara.

Delen med att hon kastade ut dig vet jag inte om det beror på sjukdomen. Kan däremot förstå hur det måste känts för dig, min mamma gjorde samma sak mot mig som tonåring. Då troddde jag att hon hatade mig, och alla andra säger alltid vilken hemsk mamma hon är. Men jag vet nu i vuxen ålder att det inte stämmer. Hon mådde dåligt och agerade irrationellt pga det, det handlade aldrig om brist på kärlek till sitt barn.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (dotter) skrev 2011-01-16 20:21:16 följande:
    Nej jag har aldrig tvivlat på om min mamma älskade mig eller inte har bara haft svårt att förstå visa saker. Hon låg mycket inne på sjukhuset mest när hon var manisk och ibland var det under tvång dom gångerna var det jobbigast eftersom jag inte var 18 fick jag inte hälsa på... I slutet gick det inte att prata med henne alls hon hade flyttat från våran familj och bodde med sin nya kille hon lämnade inget brev eller nånting satt det e svårt för mig att förstå hur det kunde gå så långt när hon hade 3 barn...
    Det låter jättetufft. Som sagt har jag aldrig varit manisk så kan inte riktigt förstå hur hon tänkt, men vet att många blir omdömmeslösa och inte vet vad som gör i det maniska stadiet. Det är ju en sjukdom, man kan inte kontrollera det. Tyvärr påverkar det omgivningen mycket. Hemskt som anhörig, att inte kunna göra något...
  • Anonym (jessibell)

Hur länge brukar era maniska/hypomana skov sitta i?

• Anonym (jessibell)
    Stealth skrev 2011-01-18 20:26:52 följande:
    Det är olika, nu var det tre dagar senast, ibland bara en dag, iobland är de mixade så då vet jag inte.
    fick ställa upp dosen idag för att häva. Har bara legat på 0,4 på prverna med lithium så jag har lite marginaler.
    Kan man ha skov som varar flera veckor, kanske upp till 2 månader? Eller är det bara jag som inbillar mig att jag är hypoman hela de perioderna. De flesta verkar ju vara det kortare perioder.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (trötta frugan) skrev 2011-01-18 22:23:03 följande:
    Det tror jag absolut att man kan ha. Min man var hypoman hela sommaren. Fast efter ett tag går det nog mer över i ett blandtillstånd - hög energi och ganska positiv, men ändå lättirriterad och emellanåt uttråkad.
    OK vad bra att jag inte är ensam. För mig fasas det ut diskret, det blir inga tvärvändningar.
  • Anonym (jessibell)

Jag känner också att jag blvit bestulen på alla de år då jag inte fick någon hjälp trots att jag bad om det. Med medicinering mår jag ju mycket bättre, varför kunde jag inte fått det för 10år sedan?? Kommer aldrig få tillbaka min "ungdom", som jag spenderade inlåst i mitt hem pga depressionerna.

Även om jag inte är speciellt deprimerad mer nu så är jag så himla seg. Kan inte ta mig för att göra något alls. Sitter i sängen med datorn i knät hela dagarna. Har inget liv. Orkar inte!

• Anonym (jessibell)
    Anonym (trötta frugan) skrev 2011-01-29 00:34:28 följande:
    Har ni några låtar som ni förknippar med att vara bipolär?

Jag har två favoriter. Först Daniel Adams-Ray "Förlåt Att Jag Aldrig Sagt Förlåt":

">

" target="_blank">

Orden fastnar halvvägs, jag vet inte hur jag bär mig åt
    Samma gamla visa, men vet inte vad det är för låt

De raderna stämmer så bra in på hur det var innan min man hade fått diagnosen bipolär. Att han med jämna mellanrum blev så förändrad och gjorde samma misstag som vi så många gånger hade pratat igenom och som kunde se så klart på när han INTE hade skov. Det kändes verkligen som "åh, nej, inte samma gamla visa nu igen!" Och efteråt: "Hur fasen kan det bli så om och om igen!? Vad är det för låt!??!!!" Nu vet vi att det var/är bipolär, och att det var därför han inte kunde styra över det med sitt förnuft.

Sen Salem Al Fakir "Split My Personality":

">

" target="_blank">

Jag förknippar den låten med självhatet min man känner när han är deprimerad, men oxå med det positiva - att det till slut vänder!

Har bara denna. Den representerar mina depressionsepisoder, desperatheten efter att bli räddad, tomheten osv. Har ingen för mina happy-moments, då gilalr jag allt.
  • Anonym (jessibell)
    Drömmen om Elin skrev 2011-02-05 07:47:56 följande:
    Men jag tycker inte att man skall äta lithium eller mediciner överhuvudtaget under graviditeten, om man kan sluta och ändå må bra, så är det självklart de bästa, såklart. När jag skrev och frågade sakerr så handlade de enbart om hur de är i mitt fall, och jag sökte svar hur andra har haft de, för att greppa min egen situation. Jag var jätterädd för min nya situation, som nygravid och bipolär ätandes en medicin jag inte kunde sluta med, hade gjort ett försök till avslut som resulterade i inläggning under 3 månader, kände mig ensam och utelämnad med information från olika överläkare och ett dokument (som jag tappat bort) som de skrev ut åt mig från nätet, där de förklarade att i mitt fall så var de bäst att äta medicin under grviditeten och riskerna var 5% för missbildning på hjärtat hos barnet. Jag menade verkligen inte något illa, och jag tycker de är tråkigt när folk drar upp för nya om detta.

Just nu är jag i vecka 19 och än så länge har allt stt bra ut med hjärtat. Skall få göra ännu ett ultraljud om några veckor för att kolla upp lite mera.

Roligt med så många nya i tråden!
    Grattis till bebisen! Förstår att du säkert är orolig över bebisens hjärta, men man gör det man måste göra. Ingen äter medicinerna bara för att det är kul. Lycka till!
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (sjuk) skrev 2011-03-06 00:07:20 följande:
    Hej!
    Jag lider av biplolär sjukdom och har funderingar kring förlossningen.. hur har ni med bipolär sjukdom tagit er igenom en förlossning? Har ni gjort kejsarsnitt eller fött vagnilat? Jag är rädd att min sjukdom ska påverka min förlossning väntarp å samtal osv med special läkare osv inom detta område. mnen skulle gänra villja veta hur det gått för er? Har ni som valt att föda naturligt ångrat ert beslut?? Vet inte hur jag ska göra..
    På vilket sätt tror du att sjukdomen kommer påverka förlossningen?

Personligen är jag rädd för att få en panikångesattack pga smärtan då jag fått det förr vid smärta. Och den smärtan är säkert inget jämfört med förlossningssmärta.
  • Anonym (jessibell)
    Anonym (sjuk) skrev 2011-03-06 17:31:25 följande:
    Jo men det är percis samma sak som jag är rädd för, jag är rädd för just panik ångest vid för hög smärta pgr av att jag fått det vid flera tillfällen förr.. Får även panik ångest av att känna något "konstigt" i min kropp syftar då på det olika bedövningarna man kan få.. pgr av förr när jag vart på sjukhus pgr av smärta fått något konstigt vilket lätt till panik ångest osv..
    Ja du...Läkarna tror alltid att jag överdriver... Problemet är när man hyperventilerar så blir man ju svag i kroppen också.... Du bör nog ta upp detta med din BM.
  • Anonym (jessibell)

Har ni ammat efter förlossningen? Jag hade nog inte klarat av att ta hand om barnet utan medicinerna i kroppen...

• Anonym (jessibell)
    Anonym (sjuk) skrev 2011-03-07 23:19:30 följande:
    Tog du medeciner under grav också ?
    Jag är inte gravid, tänkte mest inför hur det kommer kännas sen i framtiden.

För er som vill läsa om mediciner och graviditet så hittade jag en bra länk

www.slso.sll.se/upload/Affektiva/Graviditet%20och%20affektiv%20sjd/Affektiv%20sjukom%20under%20grav.pdf
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2