• Soffanpoffan

    Tvillingar Göteborg sept 2010??

    Hej på er!!!


    Jag gjorde VUL idag och det visade sig att det är 2 små hjärtan som slår inne i magen. Jag känner mig så lycklig men samtidigt chockad och lite rädd. Är det några fler därute i Göteborgsområdet som väntar tvillingar runt september 2010? Kan vi inte följas åt, dela rädslor och glädje och stötta varandra?


    Kram!

  • Svar på tråden Tvillingar Göteborg sept 2010??
  • SagaOmNatten

    Jag väntar också tvillingar som ska komma i september! Bor vid Göteborg. Jag är fortfarande i chock. Så som vi har försökt och så dyker det upp två små räkor.

  • Soffanpoffan

    Hej!


    Kul att få sällskap här. Nej det kommer nog at ta tid att smälta detta!


    Vad menar du att ni har försökt? Har ni fått lite hjälp på traven? Vi har gått på gonadotropin behandling, med nässpray och sprutor i magen för att få fart på min ägglossning som inte riktigt vill fungera av sig själv. Vi lyckades på andra försöket men vägen har varit lång med lång utredning och behandling. Så det känns helt fantastiskt! Jag är så lycklig.


    Hur mår du? Har du mkt symtom? Jag mår fruktansvärt illa, dygnet runt och är kroniskt trött. Det känns som att jag inte sovit på flera år och hur mkt jag än sover så blir jag aldrig pigg. Och så har matlusten blivit väldigt annorlunda. Och humöret svänger likt en bergochdalbana. Men det är ganska skönt att få alla dessa krämpor också på ett sätt. Då känns det ju som att det växer som det ska därinne.


    Var i gbg bor du? Jag bor i östra centrum och kommer att gå på Östra hos spec barnmorska. Känns skönt att bo på en ort där det finns resurser och kunskap inom detta eftersom det ändå är en riskfylld graviditet.


    Stor kram till dig!

  • SagaOmNatten

    Vi gjorde en utredning på gyn för 1 år sedan. Sedan skickades remiss till Sahlgrenska för IVF behandling, men vi tackade nej.
    Det var strul med jobb för oss båda och vi ville då vänta. Så vi tänkte inte mer på det utan fortsatte kämpa på med det vanliga livet.
    Vi fick iaf reda på att jag har PCOS och jag fick lite mediciner som skulle kicka igång en normal ägglossning. Dock visade det inget på ägglossningstest men mensen blev lite mer normal. Sambon visade sig ha lata soldater.
    Men jag åt bara medicinerna i ca 1 månad.

    Så efter nyår började jag må konstigt. Hade hemska magsmärtor i några dagar och det var nära att vi åkte in akut. De gick över men brösten började ömma som bara den. Mitt psyke dalade och jag skällde på sambon för allt.
    Så han åkte och köpte ett gravtest. Jag förstod först inte. Det var på Apotekets test och den visar bara ett streck i ett extra fönster och inte ett plus.
    Eftersom vi har gjort en hel del gravtest genom åren så vågade jag inte hoppas. Men jag gick in till sambon och tittade på honom med stora ögon "Jag är gravid."

    Igår fick vi reda på att det är två där inne! Som tur är blev jag sjukskriven. Jag mår verkligen inte bra. Blodtrycket är så lågt så jag kan inte göra något och måste ofta ligga ner mestadels av dagen. Varannan dag sover jag nästan dygnet runt. Illamåendet gör mig matt med och nu har jag fått Lerigian Comp för det. Men det innehåller koffein och hjärtat satte igång att klappa alldeles för fort.

    Gyn läkaren pratade bara om att hon skulle skicka en bild till Östra för att de skulle titta på den. Kanske vill de att jag åker dit. Vi är iaf uppbokade på en himla massa möten.

    Ingen jag känner har burit på tvillingar och det känns som de inte förstår hur mycket det tar på kroppen. Att jag är vek som inte jobbar och storstädar.
    Men det finns inget jag kan göra åt det. Jag vet ju hur jag känner.

    Jag bor ute i Mölndal :)

    Kram :)

  • Soffanpoffan

    Hej igen!


    Så känner jag också. Jag har varit så extremt trött och inte orkar göra något vettigt alls. Somnar kl 20.30 varje kväll och är ändå som en zombie hela dagarna. Känns som att jag inte sovit på 12 år. Och illamåendet är hemskt, mår piss dygnet runt! Har provat akupunktur, seaband men nu har jag kommit fram till att äta lite varje kvart (!) + åksjuketabletter är det som fungerar bäst för mig. Jag är fortfarande illamående men det är mer hanterbart iaf.


    Igår var jag lite deppig eftersom jag trodde att man skulle vara helt normal förutom att man får en stor mage då man är gravid. Jag tänkte att graviditetskrämpor var för ”veka” och kvinnor ”som känner efter för mkt”. Men ack, det har jag fått äta upp. Jag antar att man får acceptera att kroppen behöver vila och att man inte kan köra på som vanligt. Jag är den första i mitt kompisgäng som är gravid och mina vänner kan inte heller riktigt förstå eller acceptera. Även om de försöker så är de hela tiden på mig att jag ska följa med ut, gå på stan etc. Och jag känner mig sååå tråkig och lite utanför som hela tiden tackar nej och ligger hemma på soffan ist.


    Men visst är det svårt att smälta att det är två! Jag tänker på det konstant. Känns väldigt spännande men också läskigt. Dels fattar jag inte hur de ska få plats därinne och jag oroar mig lite över hur man ska se ut efteråt. Och hur ska vi ha råd och hur ska vi få plats i lägenheten. Men samtidigt längtar jag så oerhört och inget annat spelar ju någon egenlig roll. Allt kommer ju lösa sig!


    Fy så jobbigt med ditt blodtryck och illamående, jag håller tummarna för att det snart blir bättre. Och fösök att tänka på att det är dina små gryn därinne som behöver din energi och det är viktigare än att du storstädar. Försök att njut av att vara sjukskriven, du kommer att hinna jobba inom sinom tid!


    Kram!!

  • SagaOmNatten

    Ja det där med psyket går ju upp och ner. För mig har det gått över en del. Jag har varit runt gravida ganska länge så jag vet hur det kan vara.

    Men usch nu har jag fått UVI. Fick börja med några tabletter innan de fått svar ifrån odlingen. Sen köpte vi stödstrumpor med. Jag svullnar upp när jag står still och försöker göra något. Mår egentligen bäst när jag ligger ner. Men gynläkaren sa att jag måste ut och röra mig så blodet pumpas runt. Så vi försöker gå ut varje dag. Jag flåsandes och sambon ett par steg före mig eftersom jag går så sakta.

  • evve02

    Vi har fått se två små hjärtan slå idag! men är bara i v 6+6 så går in i vecka 8 på fredag! är chockade men såå glada! Jag bor i Varberg så är ju inte precis i Göteborg men ganska nära ;) BF 13/10!! 

  • SagaOmNatten

    Grattis evve02 !!!

    Hur mår du annars?
    Jag är så flåsig så det är inte sant. Har iaf orkat sitta på golvet och dammsuga en jobbig matta i vardagsrummet idag.

  • Soffanpoffan

    Sååå roligt med 2 till! Jag har legat i feber och snor i fulla hjärnan i veckan. Har aldrig tidigare varit hemma från jobbet. Jag undrar om det är för att jag är gravid som immunförsvaret blir sämre? Det har i och för sig varit skönt att slippa jobba och bara sova, sova, sova och slötittat på TV. Känns som att kroppen behöver det.


    Ska bli kul att föjas åt!

  • SagaOmNatten

    Det verkar som att för vissa så går immunförsvaret ner och för vissa upp. Kroppen är bra rolig.
    Jag tror jag har gått in i spökveckorna nu. Fast det känns fortfarande som att det är något i magen och illamåendet sitter i.
    Brösten har äntligen slutat ömma.

    Trist Soffan att du är sjuk. Se till att vila nu!

  • Soffanpoffan

    Spökveckorna? Vad är det?
    Mitt illamående blev bättre i veckan för att sedan återkomma med full kraft igår. Blä. Och brösten har blivit såå stora. Jag tror nästan att jag har en tvilling i varje. Har inte köpt nya BHar heller så min man skrattar åt mig när jag byter om då det hänger över kanten. Men det är ett angenämt problem då jag normalt har A-B kupa och alltid drömt om större bröst. Nu har jag säkert C!! Jag tror faktiskt att man kan ana en rundning på magen nu också. Inte mkt men den är inte lika platt som den brukar vara. Kul Har ni börjat märka någon förändring på er mage?
    kram!

Svar på tråden Tvillingar Göteborg sept 2010??