• Sommarnatt2010

Ni som byggt/bygger hus...

Jag och min sambo har nu fått erbjudande på en tomt som vi tackat ja till...Vi har inte hunnit skriva papper ännu men de skulle skicka kontraktet igår..spännande.

Men nu till det jag vill ha hjälp med. Vad bör vi tänka på när det gäller antal sovrum, kök, badrum, tvätt, förvaring...Vad har ni valt att bygga för hus...Vi har hittat ett jätte fint Eksjöhus, men vi tittar runt en massa...Finns ju lite för många husbolag att välja bland...

Ja, jag vill helt enkelt ha alla tips jag kan få när det gäller att välja och bygga hus...

Kanske att vi som ska bygga / håller på att bygga kan samlas här för att ge tips till varandra???

• Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...
  • Sommarnatt2010
    fillie skrev 2010-02-22 12:04:42 följande:
    Men har en fundering, grunden? hur gör dom med den? ta eksjöhus som ex, ingår det? jag kan inte riktigt läsa mig till det.....nån som vet? sen...hur mycket i ca pris har ni fått ge för ert eksjöhus? här (ca2,5 mil söder om sthlmcity) verkar det bli tokdyrt!  men som sagt ingår grund, eldragning och vattendragning eller så kanske det jämnar ut sig....aaaa så mycket att tänka på!
    Vi har fått ett pris där grunden ingår...På det pris vi har fått är allt med räknat och då är det ca 2,3. Anslutningsavgifter ligger på ca 14' styckt tror jag....
    Men gå in och prata med någon, då får man specifikt vad varje sak kostar.
    Thalis skrev 2010-02-22 12:42:50 följande:
    Ja, det har varit så tråkigt att flytta in i sitt drömhus och det visar sig att den är närmare ett mardrömshus.All elarbete gjordes av byggaren,som inte är behörig att göra detta och till oss sa han att han använde en elfirma,men nu har sanningen kommit fram då det gjordes en elbesiktning och det hittades många säkerhetsfel.
    Men det står väl Eksjöhus för om vi köper ett nyckelfärdigt hus är det väl deras sak att allt blir rätt, eller??? Det kan ju inte vi behöva hålla koll på...nu blir jag orolig...
  • Thalis
    Sommarnatt2010 skrev 2010-02-22 14:20:45 följande:
    Vi har fått ett pris där grunden ingår...På det pris vi har fått är allt med räknat och då är det ca 2,3. Anslutningsavgifter ligger på ca 14' styckt tror jag....Men gå in och prata med någon, då får man specifikt vad varje sak kostar. Men det står väl Eksjöhus för om vi köper ett nyckelfärdigt hus är det väl deras sak att allt blir rätt, eller??? Det kan ju inte vi behöva hålla koll på...nu blir jag orolig...
    Det trodde vi också,men icke vi har fått kämpa hårt för att få rätt och nu verkar det kanske lösa sig.
    De flesta företag som kör med nyckelfärdiga hus levererar bara hussatsen och deras återförsäljare tar hand om entreprenörsbiten.
    Så hade vi och jag har läst på en husbyggarsida att detta är vanligt.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Sommarnatt2010
    Thalis skrev 2010-02-22 14:34:48 följande:
    Det trodde vi också,men icke vi har fått kämpa hårt för att få rätt och nu verkar det kanske lösa sig.De flesta företag som kör med nyckelfärdiga hus levererar bara hussatsen och deras återförsäljare tar hand om entreprenörsbiten.Så hade vi och jag har läst på en husbyggarsida att detta är vanligt.
    Oki...men så har nog inte eksjöhus...eller då fattade jag vår försäljare fel...Han verkar väldigt bra så jag hoppas att det inte är så...Får kanske ställa en extra fråga om detta, vore ju madrömmen :S
  • Thalis
    Sommarnatt2010 skrev 2010-02-22 14:44:42 följande:
    Oki...men så har nog inte eksjöhus...eller då fattade jag vår försäljare fel...Han verkar väldigt bra så jag hoppas att det inte är så...Får kanske ställa en extra fråga om detta, vore ju madrömmen :S
    Nä,det är inte Eksjöhus men en av de större husföretagen.
    Jag vet inte hur det är för er,jag vill bara göra er som tänker bygga nytt medvetna om vad som kan hända.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Alcarinque

Ja tyvärr är det ju inte så att ju större företagen är desto mindre problem är det alla gånger. De två som jag känner till som har tabbat sig rejält är inte heller Eksjöhus men likväl två andra stora. Ställ gärna en extra fråga om sånt här TS, det är bara bra.

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • fabri

"Vanlig" grund brukar ingå. Behövs det sprängas (vilket är ganska vanligt) så ingår inte detta. För oss gick det på c:a 200 000.

Målning utvändigt ingick inte för oss (trots nyckelfärdigt). 30 000  plus allt jobb (vi har dock tvåplanshus + garage).

Anläggning av garageuppfart behövs ju också göras. Likaså anslutning till el, vatten, avlopp. Elanvändningen under byggtiden betalar man också för och det går åt en hel del.

Ett tips är att verkligen ligga på. Vi beställde också nyckelfärdigt. Vi skulle betala en delfaktura vid "färdigt utvändigt". Vi bestred den fakturan och fick då höra av vår säljare att enligt hans mening var huset färdigt utvändigt. Då var inte verandan färdigbyggd och bara halva huset hade tak. Han hade helt enkelt ingen koll. Han kunde åkt ut till vårt bygge och kollat. Detta skedde inte en endaste gång under byggtiden men ta betalt vill de.

Som sagt, innan ni betalar fakturor kolla att jobbet ni betalar för verkligen är gjort. Annars bestrider ni fakturan skriftligt.

Vårt hus hade slutbesiktning i december 2008 och de har fortfarande inte åtgärdat alla anmärkningar. Värre var att vattnet till övervåningen frös vid minusgrader. Det uppdagades i januari 2009 men har inte åtgärdats. Slutligen gjorde vi det själva för vatten behöver vi liksom.

• Sommarnatt2010
    Thalis skrev 2010-02-22 14:48:11 följande:
    Nä,det är inte Eksjöhus men en av de större husföretagen.Jag vet inte hur det är för er,jag vill bara göra er som tänker bygga nytt medvetna om vad som kan hända.
    Ja, tack för det... hmm verkar som det är betydligt mer än att "bara" välja ett hus...hmmm
  • mammabamma

Vi tittade mkt på 1-planshus först, och gillade Trend Pulpet...men efter mkt funderande kom vi fram till att vi ville ha ett 2-planshus istället...så vi bygger ett 2-planshus från Eksjöhus. Eksjöhus har också delad entreprenad, så det som Thalis beskriver kan mkt väl hända. Tror de hade något fall för några år sedan då de inte hade behöriga plattsättare. Vi har en säljare vi känner oss jättetrygg med och verkligen litar på, men har annars valt en kvalitetsansvarig som kommer åka ut till bygget mkt för att hålla koll på de "kritiska momenten". Men självklart kan väl saker gå fel ändå.... Avseende avgifter utöver själva nyckelfärdiga huset+ tomtkostnad tror jag vi har lagt på ca. 200 000 kr, bara för lagfart, pantabrev, bygglov, byggel, räntor under byggtid mm. Anslutningsavgift för VA kostar i alla fall i vår kommun runt 120 000:-, men för oss ingick det i tomtkostnaden. Angående tidigare fråga om Eksjöhus och vad som ingår i deras prisuppgift, så ingår det absolut en platta på mark (grund) i deras prisförslag.

• fabri
    mammabamma skrev 2010-02-22 19:30:13 följande:
    Vi tittade mkt på 1-planshus först, och gillade Trend Pulpet...men efter mkt funderande kom vi fram till att vi ville ha ett 2-planshus istället...så vi bygger ett 2-planshus från Eksjöhus. Eksjöhus har också delad entreprenad, så det som Thalis beskriver kan mkt väl hända. Tror de hade något fall för några år sedan då de inte hade behöriga plattsättare. Vi har en säljare vi känner oss jättetrygg med och verkligen litar på, men har annars valt en kvalitetsansvarig som kommer åka ut till bygget mkt för att hålla koll på de "kritiska momenten". Men självklart kan väl saker gå fel ändå.... Avseende avgifter utöver själva nyckelfärdiga huset+ tomtkostnad tror jag vi har lagt på ca. 200 000 kr, bara för lagfart, pantabrev, bygglov, byggel, räntor under byggtid mm. Anslutningsavgift för VA kostar i alla fall i vår kommun runt 120 000:-, men för oss ingick det i tomtkostnaden. Angående tidigare fråga om Eksjöhus och vad som ingår i deras prisuppgift, så ingår det absolut en platta på mark (grund) i deras prisförslag.
    Men jag vidhåller att trots att platta på mark ingår så brukar inte sprängning ingå om det behövs.
  • Sommarnatt2010
    mammabamma skrev 2010-02-22 19:30:13 följande:
    Vi får max bygga ett 1½ plans hus på den tomt vi ska köpa. Vi har oxå en säljare vi verkligen litar på, sen har vi valt egen kvalitetsansvarig och dessutom kommer både jag och min sambo vara där en massa, han jobbar ju dessutom själv på ett husföretag.

Fat det pris vi har fått är allt med räknat. Eftersom vår säljare vet var vi ska bygga och känner till alla kostnader så har han räknat med allt, anslutningsavgifter, pantbrev, bygglov, byggel, räntor, ja allt sådant. Så det pris vi har fått är vad det kommer kosta. Sen är det ju om vi gör några tillval utöver standard som i så fall kommer att kosta extra.

Men vårt problem är mest att välja en bra planlösning som får plats på tomten...max 15m långt om inte garage är inbyggt. Några tips??? Det står still just nu...
Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...