mammabamma skrev 2010-02-22 19:30:13 följande:
Vi tittade mkt på 1-planshus först, och gillade Trend Pulpet...men efter mkt funderande kom vi fram till att vi ville ha ett 2-planshus istället...så vi bygger ett 2-planshus från Eksjöhus. Eksjöhus har också delad entreprenad, så det som Thalis beskriver kan mkt väl hända. Tror de hade något fall för några år sedan då de inte hade behöriga plattsättare. Vi har en säljare vi känner oss jättetrygg med och verkligen litar på, men har annars valt en kvalitetsansvarig som kommer åka ut till bygget mkt för att hålla koll på de "kritiska momenten". Men självklart kan väl saker gå fel ändå.... Avseende avgifter utöver själva nyckelfärdiga huset+ tomtkostnad tror jag vi har lagt på ca. 200 000 kr, bara för lagfart, pantabrev, bygglov, byggel, räntor under byggtid mm. Anslutningsavgift för VA kostar i alla fall i vår kommun runt 120 000:-, men för oss ingick det i tomtkostnaden. Angående tidigare fråga om Eksjöhus och vad som ingår i deras prisuppgift, så ingår det absolut en platta på mark (grund) i deras prisförslag.
Vi får max bygga ett 1½ plans hus på den tomt vi ska köpa. Vi har oxå en säljare vi verkligen litar på, sen har vi valt egen kvalitetsansvarig och dessutom kommer både jag och min sambo vara där en massa, han jobbar ju dessutom själv på ett husföretag.
Fat det pris vi har fått är allt med räknat. Eftersom vår säljare vet var vi ska bygga och känner till alla kostnader så har han räknat med allt, anslutningsavgifter, pantbrev, bygglov, byggel, räntor, ja allt sådant. Så det pris vi har fått är vad det kommer kosta. Sen är det ju om vi gör några tillval utöver standard som i så fall kommer att kosta extra.
Men vårt problem är mest att välja en bra planlösning som får plats på tomten...max 15m långt om inte garage är inbyggt. Några tips??? Det står still just nu...