• Sommarnatt2010

Ni som byggt/bygger hus...

Jag och min sambo har nu fått erbjudande på en tomt som vi tackat ja till...Vi har inte hunnit skriva papper ännu men de skulle skicka kontraktet igår..spännande.

Men nu till det jag vill ha hjälp med. Vad bör vi tänka på när det gäller antal sovrum, kök, badrum, tvätt, förvaring...Vad har ni valt att bygga för hus...Vi har hittat ett jätte fint Eksjöhus, men vi tittar runt en massa...Finns ju lite för många husbolag att välja bland...

Ja, jag vill helt enkelt ha alla tips jag kan få när det gäller att välja och bygga hus...

Kanske att vi som ska bygga / håller på att bygga kan samlas här för att ge tips till varandra???

• Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...
  • Alcarinque

Tja, för det första att det alltid blir mycket dyrare än man tror

Sen är det bra att åka runt och kika på olika hus för att få olika idéer. Det är jättesvårt att på så kort tid bestämma precis allt. Man blir galen. Vi byggde vårt hus 06 och vi har hunnit ändra en massa saker och tänkt många gånger "Varför gjorde vi så här?!"

SKa ni bygga det själva? Då tar det såååå mycket tid från familj och förhållande att man många gånger undrar om det är värt det Så det får man vara beredd på *s*

Hmm... vad mer tro? Tänka långsiktigt om man har för avsikt att bo länge i huset. Vad funkar nu och vad funkar om 10 år?

Lycka till

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • Sommarnatt2010

Vi har inte tänkt bygga helt själva..utan köpa från något husföretag, däremot är sambon väldigt intresserad så han vill göra lite själv...

Blir det mycket dyrare än vad man tror även om man köper ett hus från något husföretag???

Vad är det för saker som ni velat ändra på??

Ja det är ju det där som är svårt...vi har tänkt ha typ "vuxendel" och "barndel" i huset...men hur många sovrum...tanken är 2-3barn så småning om, blir 4 sovrum för lite då...Då blir det ju inget kontor till oxå liksom...aaa det snurrar sååå i huvudet..

Tack!

• Alcarinque

Ok, ja då hinner ni ju ses under byggtiden i alla fall, haha Ja dyrare blir det ju alltid. Hur mycket är svårt att säga för det varierar ju men man får ju något sorts standardpris och sen tillkommer ju allt utöver det, tillval osv.

Vi har 1½ plans hus med förhöjt väggliv och det är nog mitt bästa tips om det är ett 1½ plans hus ni vill ha. Då blir övervångingen mycket större. Sen har vi tre sovrum uppe (och ett nere som är kontorsrum) och ett gigantiskt vardagsrum som bara är. Det känns onödigt. Fast tanken är väl att det ska användas av barnen så smånigom på ett annat sätt. Så som det är nu sover vi bara på övervåningen. Detta innebär ju att allting hamnar på nedervåningen, leksaker högt och lågt Alternativet ät ju en 1plans villa och det känns praktiskt när man har små barn.

Sen är vi ju alla olika med hur vi vill ha det men vi hade gjort en öppnare planlösning om vi hade byggt nu. Öppet till tak osv men det där är ju en smaksak. Sen hade vi nog byggt en större tvättstuga tror jag för där är det för trångt för att hänga tvätt så den får man bära runt med

Två badrum är konon! Och centraldammsugare, haha

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • johandra

Har inte byggt nytt hus,men totalt byggt om vår bättre begagnade...När vi flyttade hit så hade vi 2 sovrum på övre plan,och två på nedre. I dag har vi ett litet sovrum/kontor här nere och ett stort vardagsrum/matrum samt ett stort kök. Vi har även byggt om övervåningen så vi har 4st sovrum där uppe.

Mitt tips: Försök få till 4 sovrum på övre plan,speciellt om ni tror att ni vill ha 3 barn..

Ett andra tips: STOR TVÄTTSTUGA! Gärna med egen ingång så ni kan ställa in vagn o ta in smutsiga barn den vägen..

Ett stort badrum på övre plan är inte heller så dumt...

Ja det e väl mina främsta tips..

Och som sagt tidigare,räkna med att allt blir dyrare och tar längre tid än ni trott...

Lycka till iaf!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Susanne905

Det blir som sagt alltid dyrare än vad man tänkt sig! Skissa på vad ni vill ha, vilken sorts hus (1, 1½ eller 2 plan), antal rum och storlek. Kika gärna på www.byggahus.se som är ett alldeles utmärkt forum för den som går i byggtankar. Ha stor tvättstuga, mycket förvaringsutrymmen, gärna 2 badrum, samt snåla inte då de flesta ångrar sig i slutändan.

• mammabamma

Vi håller på och bygger med Eksjöhus...men vet inte om jag har så mkt tips att ge. Kanske att titta nogrannt vad som eg. ingår i de olika priserna/husen. Vad som ingår i nyckelfärdigt är VÄLDIGT olika upplevde vi, och de hus som kändes lite billigare från början gick snabbt upp i pris när man lade till sånt som vi upplever som måsten när man bygger nytt...bara sådanna enkla saker som kakel och klinkers i badrummen, inbyggnadsvitvaror mm. Låta det ta tid. Inte bara välja ett hus, utan tänka på vad som passar på tomten.

• Mummy

Vi bygger inte hus, men jag vill bara säga att jag inte håller med om att ha alla sovrum på samma plan. Vi har 3 sovrum på övervåningen och ett på nedervåningen.
    Barnen sover uppe och vi nere. Ett av rummen ska sedan bli ett allrum. Det kommer bli perfekt när barnen blivit lite större och tar hem kompisar, tex.
    Skulle inte välja att ha alla sovrummen tillsammans

• Sommarnatt2010

Tack för alla tips!!!!

Det som vi känner nu är att vi vill ha är
    - 4 sovrum
    - två badrum (kakel och klinker vill vi ha och det ingår i det Eksjöhus som vi har tittat på)
    - En vuxen del och en barn del (typ vuxensovrum och ett bad till höger i huset och barnrum, duch till vänster. Iaf vill vi inte ha att alla sovrum ligger samlade)
    - Vi vill ha ett allrum i barndelen, så barnen kan vara där när de blir äldre..precis som du skrev mummy.
    -Vi vill ha öppet mellan kök och vardagsrum, alltså ett gigantiskt allrum
    - En matplats med plats för ett stort köksbord
    - Groventré så man kan ta in blöt och smutsig hund samt barn så småning om
    - På tomten får det vara 1 - 1½ plans hus, men vi har svårt att fundera ut vilket av det vi vill ha...
    - Vi har hela tiden tomten i tankar när vi letar, då den är lite speciella krav
    - Ryggåstak är ett måste =)

Så vi är ganska klara med vad vi vill ha för hus, men att hitta detta hus är i stort omöjligt...Hittar vi nått vi gillar så är det alltid något som saknas el är fel :S

Mammabamma, vad är det för Eksjöhus som ni bygger...Vi har fått en spec på det vi är intresserade av och det är ganska mycket som ingår...

Susanne905, tack den sidan ska jag absolut kika in på..det är ju så otroligt mycket att tänka på. Men det känns väldigt roligt och spännande

• Themis

Exempel på extrakostnader:

-slarvigt ritad tomtgräns för avstyckad tomt, kommunen vill göra om ritningarna, ni får betala.
    -uttagen slut i plinten i gatan där Telia ska koppla in er telefon- ni får betala grävning ut till närmaste anslutningsställe, det kan kosta 50-60 000 kr.
    (Våra vänner valde därför att inte lägga in fast telekabel, de kör mobilt trådlöst på allt.)

• Sedek

Om det blir mycket dyrare än man tänkt sig har man brustit i planeringen och i riskanalys av bygget...

Det kan alltid skilja lite, men gör man hemläxan och räknar igenom allt tänkbart och otänkbart så behöver det inte sticka iväg från budgeten. Prata med hussäljaren vad som är vanligt att missa i beräkningarna, ofta är de ganska duktiga på sånt.

Gör INGA glädjekalkyler, de håller naturligtvis inte.

Sen beror det på vad man räknar med i kostnaden för "huset" så som gräsmatta, jord, grus till uppfarten, ved, häck, utgrävning av häckrännan, planteringsjord, träd, trädäck, nya möbler, inkoppling av el, sammfällighetsavgift osv osv osv.

Husbygget vi gjorde kostade inte ett öre mer än planerat, från hustillverkare och de som byggde. Men sen köpte vi kringgrejer och betalade en massa avgifter för ca 300 000 kr som inte var "planerat". Men det beror på hur man räknar

Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...