• Sommarnatt2010

Ni som byggt/bygger hus...

Jag och min sambo har nu fått erbjudande på en tomt som vi tackat ja till...Vi har inte hunnit skriva papper ännu men de skulle skicka kontraktet igår..spännande.

Men nu till det jag vill ha hjälp med. Vad bör vi tänka på när det gäller antal sovrum, kök, badrum, tvätt, förvaring...Vad har ni valt att bygga för hus...Vi har hittat ett jätte fint Eksjöhus, men vi tittar runt en massa...Finns ju lite för många husbolag att välja bland...

Ja, jag vill helt enkelt ha alla tips jag kan få när det gäller att välja och bygga hus...

Kanske att vi som ska bygga / håller på att bygga kan samlas här för att ge tips till varandra???

• Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...
  • mammabamma
    fabri skrev 2010-02-23 09:14:40 följande:
    Men jag vidhåller att trots att platta på mark ingår så brukar inte sprängning ingå om det behövs.
    Säger inte emot, såg inte ens ditt inlägg innan jag skrev .
    Sprängning, schaktning, pålning ingår ej. 
  • natha87

Hej! Här är en till som går i bygga hus tankar. Vi har tittat lite på myresjöhus, någon som har erfarenhet av dom?

• mama2two

Hej!

Har bara läst TS så ni kanske har fått detta tips redan. Vissa kommuner tar ut en "gatuavgift", dvs en avgift för eventuella förändringar/förbättringar på vägarna runt om. Vi råkade ut för 54 000kr som kom 6 år efter vi flyttat in i vårt nybyggda hus, men jag vet att denna avgift kan uppgå till 200 000 kr om man har otur.

Mitt råd, ta reda på detta så ni kan ta med det i kalkylen redan nu!!

Lycka till med husbygget!

• m1nn13

Mitt tips är att anlita en arkitekt: Skriv en lista på vad ni har för önskemål t ex antal sovrum, uteplats med morgonsol/kvällssol, stor tvättstuga, balkong, mycket förvaring etc etc. Träffa arkitekten och berätta vilken stil ni gillar, modernt, lantligt.... Det blir inte dyrare än ett vanligt hus och man får precis vad man vill!

Sen vill jag även tipsa dig om www.byggahus.se som är ett mycket bättre forum än familjeliv om man går i byggtankar!!

Lycka till!

• Sommarnatt2010

Tack för alla tips...

byggahus.se surfar jag runt på varje dag :)

Vi har pratat med ett företag som ritar hus efter önskemål..men får se vad kostnaden blir där...

• gulloliver

Nu har vi fått bygglov idag, tjohoooooo
    Vi ska bygga med villa varm och jag har själv och med lite hjälp av håkan på villa varm, ritat vårt eget hus och det ingick i priset med husleverans.
    De fyllde i bygglovsansökan och de ritade huset med oss och vi får det stomrest och med mycket snabb leverans. Ska få det stomrest i början på juni.
    Rekommenderar starkt villa varm för de är även de mest välisolerade husen i sverige till standard.

• Sommarnatt2010
    gulloliver skrev 2010-02-24 17:56:25 följande:
    Nu har vi fått bygglov idag, tjohooooooVi ska bygga med villa varm och jag har själv och med lite hjälp av håkan på villa varm, ritat vårt eget hus och det ingick i priset med husleverans. De fyllde i bygglovsansökan och de ritade huset med oss och vi får det stomrest och med mycket snabb leverans. Ska få det stomrest i början på juni. Rekommenderar starkt villa varm för de är även de mest välisolerade husen i sverige till standard.
    Grattis gu va roligt =) Bygger de bara stomrest eller gör de nyckelfärdiga oxå..Vi vill göra lite själva, men inte speciellt mycket.

Vi vill ju gärna börja bygga till hösten eftersom vi inte har tid innan egentligen. Men det borde ju gå att anpassa.
  • Emelie80

Vi bestämde oss för att bygga hus i februari -09, i oktober -09 stod det klart o vi har inte lyft ett finger. Underbart!!

Vi valde ett Hjältevadshus, men inte ur standardkatalogen utan ett som heter Eken. Det ingår i det "röda paketet" och innebär att man inte har lika många dörrknoppar, köksluckor, golv o innerdörrar att välja mellan. Dock finns det absolut tillräckligt att välja på ändå =)

Vi har en 1,5 plans villa med oinredd ovanvåning. På bottenplan som är inredd har vi stort vardagsrum, stort kök sammanhängande med stor matsal. Tvättstuga med egen ingång och stor plats till tvättmaskin torktumlare osv. Ett mycket stort sovrum till oss och ett litet sovrum till babyn som är på väg. Stor hall och lagom stort badrum.  Allt på 125 kvadrat.

Vi vill också skaffa fler barn och kommer att göra vid ovanvåningen då. Sammanlagt blir det då 195 kvadrat. Toppen!!

Priset beror ju alltid på tomten och så, men för detta huset inklusive alla kostnader för grunden blev det 1 800 000kr. Så får ni bara lägga till tomten.
    Kan också säga att vi i detta priset valt till kakel och klinker i badrum, samt golvvärme i badrummet. Driften ligger på 12000kr/år inkl. uppvärmning och el. Men vi kommer aldrig komma upp i det även om det varit så kallt. Mycket tätt och varmt hus.

Om ni kontaktar Hjältevadshus och de gör en kalkyl till er så kan ni räkna med den i slutänden. Vårt blev t.om. 20 000kr billigare än kalkylen, så glädjekalkyler finns visst! :)

Fråga på, jag har allt färskt i minnet om du vill ha några tips =)

• Thalis
    Emelie80 skrev 2010-02-24 18:12:31 följande:
    Vi bestämde oss för att bygga hus i februari -09, i oktober -09 stod det klart o vi har inte lyft ett finger. Underbart!!Vi valde ett Hjältevadshus, men inte ur standardkatalogen utan ett som heter Eken. Det ingår i det "röda paketet" och innebär att man inte har lika många dörrknoppar, köksluckor, golv o innerdörrar att välja mellan. Dock finns det absolut tillräckligt att välja på ändå =) Vi har en 1,5 plans villa med oinredd ovanvåning. På bottenplan som är inredd har vi stort vardagsrum, stort kök sammanhängande med stor matsal. Tvättstuga med egen ingång och stor plats till tvättmaskin torktumlare osv. Ett mycket stort sovrum till oss och ett litet sovrum till babyn som är på väg. Stor hall och lagom stort badrum.  Allt på 125 kvadrat. Vi vill också skaffa fler barn och kommer att göra vid ovanvåningen då. Sammanlagt blir det då 195 kvadrat. Toppen!!Priset beror ju alltid på tomten och så, men för detta huset inklusive alla kostnader för grunden blev det 1 800 000kr. Så får ni bara lägga till tomten. Kan också säga att vi i detta priset valt till kakel och klinker i badrum, samt golvvärme i badrummet. Driften ligger på 12000kr/år inkl. uppvärmning och el. Men vi kommer aldrig komma upp i det även om det varit så kallt. Mycket tätt och varmt hus. Om ni kontaktar Hjältevadshus och de gör en kalkyl till er så kan ni räkna med den i slutänden. Vårt blev t.om. 20 000kr billigare än kalkylen, så glädjekalkyler finns visst! :) Fråga på, jag har allt färskt i minnet om du vill ha några tips =)
    Holy crap,det var ett bra pris!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Emelie80

Ja det finns inget att klaga på där! =)

Kolla gärna Hjältevads hemsida och sök på Eken 38.
    Samma utformning utanpå som Staffansgården.

Allt kommer målat, tapetserat, kaklat o klart. Vi flyttade in 2 veckor efter att leveransen kom =)

• Thalis
    Emelie80 skrev 2010-02-24 19:46:06 följande:
    Ja det finns inget att klaga på där! =) Kolla gärna Hjältevads hemsida och sök på Eken 38. Samma utformning utanpå som Staffansgården. Allt kommer målat, tapetserat, kaklat o klart. Vi flyttade in 2 veckor efter att leveransen kom =)
    Blir avis!!
    Vi har betalat ganska mycket för vårt hus och den är väl fint men många saker är så dåligt gjorda att jag vill nästan gråta varje gång jag ser dom.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Emelie80
    Thalis skrev 2010-02-24 19:58:30 följande:
    Blir avis!!Vi har betalat ganska mycket för vårt hus och den är väl fint men många saker är så dåligt gjorda att jag vill nästan gråta varje gång jag ser dom.
    Nej vad tråkigt! Vad har ni byggt för hus?

Nu har vi inte bott här så sjukt länge, men allt är topp hittils. Allt känns också väldigt rustikt. Rejäla fina lister, inget rickigt och halvdant. Det är en viktig känsla att det känns att det är välbyggt.
    Nästan det viktigaste när man bygger hus, tycker jag i alla fall.
  • Thalis
    Emelie80 skrev 2010-02-24 21:31:25 följande:
    Nej vad tråkigt! Vad har ni byggt för hus? Nu har vi inte bott här så sjukt länge, men allt är topp hittils. Allt känns också väldigt rustikt. Rejäla fina lister, inget rickigt och halvdant. Det är en viktig känsla att det känns att det är välbyggt.Nästan det viktigaste när man bygger hus, tycker jag i alla fall.
    Är glad för ert skull!
    Vi byggde Uppland 158 från Borohus.
    Lägger in lite bilder senare.
  • Thalis

Så här ser vårt hus ut:

DSC00532.JPG

DSC00536.JPG

• gulloliver

vi bygger med vama villan  priset för byggsatsen är 1,25 stomrest. Sen har ska vi välja kök vitvaror kakel klinker toa och badkar och dusch och golv o garderober, sen ingår resten i huset. vi räknar
    kök och vitvaror 100, väljer ikea sen
    kakel klinker inredning badrum 2 st ca 150, och
    garderober 50
    färg o tapet 50
    kostnader för grund 330,
    trädgård 80,
    bygglovsansökningar o hela pappersbiten som ligger på ca 100-150, det är mycket pengar men som man inte slipper ifrån. 
    Värmekälla, luft/vatten ca 80.
    Putsa huset 60
    Vår tomt kostade ca 250
    Vi har en budget på 2,6 som vi ska försöka oss hålla oss inom hoppas vi klara det men det tror jag.

Vad hamnar ni andra i för budget och kostander, roligt att jämföra o se var man kanske kan spara in. ???
    Vad är ni inte nöjda med med borohus?
    Intresant o höra och vad man kanske ska vara vaksam över.!

• Thalis
    gulloliver skrev 2010-02-27 14:38:28 följande:
    vi bygger med vama villan  priset för byggsatsen är 1,25 stomrest. Sen har ska vi välja kök vitvaror kakel klinker toa och badkar och dusch och golv o garderober, sen ingår resten i huset. vi räknar kök och vitvaror 100, väljer ikea sen kakel klinker inredning badrum 2 st ca 150, och garderober 50 färg o tapet 50 kostnader för grund 330, trädgård 80, bygglovsansökningar o hela pappersbiten som ligger på ca 100-150, det är mycket pengar men som man inte slipper ifrån. Värmekälla, luft/vatten ca 80.Putsa huset 60Vår tomt kostade ca 250 Vi har en budget på 2,6 som vi ska försöka oss hålla oss inom hoppas vi klara det men det tror jag. Vad hamnar ni andra i för budget och kostander, roligt att jämföra o se var man kanske kan spara in. ???Vad är ni inte nöjda med med borohus?Intresant o höra och vad man kanske ska vara vaksam över.!
    Det vi inte är nöjda med Borohus,är den byggaren som återförsäljaren rekommenderade!
    Borohus centralt har varit toppen och vi är jättenöjda med deras jobb.
    Men vi är mindre nöjda med återförsäljaren och byggaren.
Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...