• Anonym

    Ska in i fängelse...

    Jag har blivit dömd till en månads fängelse. Det är första gången jag gör en olaglig sak och jag har erkänt.
    Jag är gift och har en som på 13, bra jobb och ett bra liv. Min make tycker att domen är fel och att jag inte gjort fel, jag vet inte längre. Han säger att det inte blir några som helst problem men att vara ifrån mig en månad och att han har fullt upp med jobb och sonen. Han har iof ett väldigt avancerat jobb som kan hur mycket tid som helst.

    Jag är dock livrädd för atthan ska sakna mig och vara ledsen. Jag vet ingenting om fängelse, jag vet att mina dagar kommer att rulla på med samtal jobb och böcker. Ser inga problem med det. Men mannen och sonen!! Får man ringa? Får de hälsa på?

    Har någon erfarenhet av fängelse för kvinnor?

  • Svar på tråden Ska in i fängelse...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-19 15:15:10 följande:
    Vad har du begått för brott?Har du fått domen?
    Jag har misshadlat mitt ex som stalkat mig i flera år. Jag tappat vattet och tog i mer än vad som är okej. Jag borde har bett polisen om mer hjälp men uppfattar att jag inte fått den hjälpen alls som jag enligt dem nu var självklar.
    Enligt min advokat vill de påvisa att även kvinnor begår den typen av brott därför har det blivit lite skruvat.
    När detta hänt slutade mit ex förföja mig och plågade mig istället genom denna process. Så på ett sätt är det värt det.
    Jag vet att var exakt detta mitt ex ville. Så jag är mest arg på mig själv för att jag gick i fällan, men vad skulle alternativet varit?

    Domen blir offentlig i nästa vecka.
  • Anonym

    Okej att ringa är alltså okej ibland. jag har tackat nej till andra straff för jag ansett det hela så enrmt fel och de har enligt dem inget val, men fotboja skulle jag hellre ha naturligtvis. Min advokat vill överklaga jag vill ha det ur världen.
    Jag är ledsen inuti.

    Jag kommer att erbjuda mig att jobba hela sommaren och då får jag ta semester med kort varsel, jobbet är minsta problemet. har jobbat på samma ställe sedan 88 så de vet vem jag är. Företagshälsovården har stöttat mig genom separationen och stalkingen och processen. min läkare har vittnat till min fördel. Att han drivit mig till vanvett till sist.

    Jag vill tacka er att ni skriver,jag gråter nästan.

  • Anonym
    Anonym (fotboja!) skrev 2010-02-19 15:29:52 följande:
    Mindre än 3 mån får man inte sitta av 2/3.TS, vet du vilken anstalt du kommer att hamna på? Är det Ringsjön eller Ystad kan jag skapa en ny mail som du kan maila mig på så kan jag berätta hur det är där. Hamnade också i en knepig sits och fick sitta ett kort tag i fängelse.
    Så otroligt värdefullt!! Mne jag vet inte så långt, bara att jag ska förbereda mig på en månads fängelse. på Måndag vet jag!
    Tack snälla!!
  • Anonym
    Jezamine skrev 2010-02-19 15:33:23 följande:
    Detta är väl något du kan ta upp med berörda myndigheter?
    Ja men jag har precis fått samtalet från min advokat, pratat med maken som sen bäddade ner mig satt på en film..jag är rastlös och kollade på fl samtidigt.
    Jag ska ta reda på allt på Måndag.
  • Anonym
    Anonym (69) skrev 2010-02-19 15:32:30 följande:
    alltså man får ju söka teletillstånd till de man vill ringa... den processen tar ca 1 vecka... o så ska det ju även bli godkännt... Tycker ändå att *sitta* av 1 månad låter konstig.... eftersom man bara *sitter* av 2/3 delar av hela straffet
    Nej är det så korta straff så sitter man av hela.

    TS: Det är bara en månad och du verkar ha det värsta fixat, det sociala och ditt arbete.  En månad går fort, det klarar du enkelt.
    Men var beredd på att det kan dröja länge innan du får sitta.
  • Anonym
    Anonym (69) skrev 2010-02-19 15:35:57 följande:
    varför sitter man hela straffet under 3 mån? o varför är det inte samma för alla kriminella då undrar jag? ska fråga min bror nästa gång han ringer från anstalten högsbo
    Det är inte alls säkert att man släpps efter 2/3, det beror på hur man har skött sig. Man bör inte se 2/3 som en garanti utan en belöning man får för att man har suttit såpass länge och skött sig.
  • Anonym

    Lider med dig. Jag kan förstå känslan av att du vet att du gjort fel och att det därför på något sätt kan kännas som att du förtjänar det. Känns dock väldigt orättvist att exet slipper ur allt detta så lätt. Vet du att han kommer lämna er ifred när du kommer ut igen?

    Av vad jag har hört från människor som suttit på öppen anstalt är det inte så farligt i sig. Man arbetar på dagen och har lite tid på kvällen att läsa mm. Men att det inte är en hemsk miljö rent fysiskt betyder inte att det inte är psykiskt påfrestande. Att vara frihetsberövad tär en del på psyket. Jag hoppas att du har mycket stöd av din man och kanske andra vänner och släktingar i allt detta. Du får försöka beväpna dig med positiva tankar och tålamod. Lätt att säga, svårare att omsätta i praktiken.

    Om din advokat tror att det skulle vara värt att överklaga eller kan hjälpa till så att domen omvandlas tycker jag att du ska överväga det. Tycker också att du ska fundera på om det går att få ett domstolsbeslut på att ditt ex inte ska vara i närheten av ert hem om det inte redan finns ett sådant, ni bör uppenbarligen inte vara in närheten av varandra.

  • Anonym

    Tycker du ska försöka få ändrat straff. Strongt att du vill ta ditt straff, men den det straffar mest att du sitter inne är ditt barn. Så jag tycker att du ska söka bojja.

    Btw - våld är aldrig rätt, men jag klandrar dig inte det minsta.

Svar på tråden Ska in i fängelse...