SandraLindholm skrev 2010-03-02 18:48:42 följande:
Ts, jag håller med till viss del vad du skriver men nu har jag följt tråden ett tag och jag tycker nog att du blir feltolkad ibland. De som läser kanske uppfattar dig lite fel tyvärr.Men, jag tycker det låter helt jättekonstigt att inte kunna säga "Hej, vilken söt dotter och son du har" till mig tex som har tvillingar av varsitt kön. Jag kallar dem "Mina tvillingar" också, är det fel?En annan sak som inte har till ämnen men måste bara fråga för jag tänkte på dig idag när min sambo skickade ett mail till försä
kringskassan.Vi har fått två barn på samma gång och får bara dagar för den ena men bara 180 dagar för den andra. Förstår du? 80 (tror jag) av dem är lägsta nivå också. Är inte det orättvist? Jag känner mig helt slut efter en Måndag och mår dåligt av att veta att jag ska vara själv med dem resten av vardagarna.Det är ju två barn, har inte de samma rättigheter? Jag menar, vi betalar för två barn, blöjor, kläder osv..Sambon och jag gör som er, jag är hemma och så tar vi fre-söndag för sambon istället och inga dagar för mig då jag bara får 180kr per dag.Oj va jag rör, men ja, jag tänkte på dig iallafall och kände att jag ville fråga dig.
ang. att kommentera utseenden på barn så tycker jag personligen att det är onödigt och att det kan bidra till sämre självkänsla. Dessutom så är det ju vanligare att man uppmärksammar flickor för sitt utseende medans pojkar oftare får bekräftelse för sin person. Jag har skrivit mer om just de tankarna här:
www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50851746.html
ang. att benämna barn som "tvillingarna" kan jag även där tycka att man hellre ska benämna dem med namn. Det känns (för mig, jag kan ha fel) som att man klumpar ihop dem till EN. istället för att fokusera på de individer de är. Förstår du hur jag tänker?
ang. FP så har du en intressant poäng, men jag tror man tänker som så att varje förälder inte ska vara hemma mer än ett visst antal dagar, men att man får en liten "bonus" om man får fler barn. Det kan tyckas orättvist, för det vore ju fantastiskt om pappan kunde vara hemma lite mer. Två barn tar ju mer tid och ork. Jag skulle gärna vilja se en ändring.