Inlägg från: nollåtta |Visa alla inlägg
  • nollåtta

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

DrKejs skrev 2010-02-20 01:08:12 följande:
     Jag tycker vi ska sträva efter att barn får ha båda sina föräldrar. Både mamma och pappa.
  • nollåtta

För att svara på TS, jag uppmuntrar min dotter att ta för sig, precis som jag hade gjort med en son. Jag blir glad när pedagogerna på förskolan berättar att hon klättrar bra, hoppar högt och vågar ta för sig. Jag vill inte att min unge ska sitta tyst och vara en grå mus, det hade jag inte velat om jag haft en son heller. Jag tycker genus är intressant som ämne, det var först när jag fick kids själv som jag upplevde skillnad i bemötandet gentemot flickor och pojkar, det vart mycket tydligare då.

• nollåtta
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:11:20 följande:
     Good, jag visste inte hur jag skulle tolka ditt inlägg. Kanske ska poängtera att jag tycker det är viktigt att pappan tar en lika stor roll som mamman i barnens liv och fostran, att han också får vara en förälder på samma villkor.
  • nollåtta
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:14:19 följande:
     Min unge har inga spetskläder heller. Hon är ett barn, barn ska ha kläder anpassade för lek enligt mig. Fina klänningar och sånt känns ju inte så inbjudande att leka i direkt, snarare begränsande. Eller ja hon har nån flamencoklänning hon klär ut sig i ibland..
  • nollåtta
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:19:10 följande:
    nej fan.... ungen har inte nån flamencoklänning! Bör jag införskaffa en bums? Kanske en stor sombrero? Jag vill ju inte att hon ska hämmas och begränsas på nåt sätt.
    Du måste nog köpa en tror jag. Den är väldigt användbar. Speciellt vid fysisk lek. lol.
  • nollåtta
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:24:55 följande:
     Min unge har inte tunikor heller, hon har mest tights och tröjor. Spela roll egentligen, det är ju knappast så att min dotter missar något för att hon inte har klänning eller tunika på sig, eller?
  • nollåtta
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:32:40 följande:
     Leggings är väl tights? Sådana där i bomull?
  • nollåtta
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:34:51 följande:
     Min barn är två år, hon har inte uttryckt någon direkt vilja om vilka kläder hon föredrar ännu.  När den dagen kommer får vi ta det då helt enkelt.
  • nollåtta
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:38:51 följande:
    nja. jag ser ganska ofta uppslagna knän i leggins. Aldrig i jeans eller grövre material.
     Fast jag tycker jeans känns så hårt och icke-lekvänligt. Skönare med mjuka bomullstights tror jag.
  • nollåtta
    Krätchen skrev 2010-02-20 12:10:46 följande:
    Men relax... De flesta barn blir hyggliga vuxna. Oavsett klädsel.
    Fast det är klart att kläder är en del hur man blir uppfattad, det är klart det påverkar den egna självbilden och självkänslan. Jag vart tex. klassad som den söta och duktiga flickan som barn, det hänger givetvis ihop med att jag utvecklade bulimi och andra självskadebetenden som vuxen. Min självkänsla var katastrofal! Obefintlig. Jag hade ju fått lära mig att det viktiga var hur jag såg ut, inget annat.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!