Inlägg från: nollåtta |Visa alla inlägg
  • nollåtta

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Leijne skrev 2010-02-20 12:25:18 följande:
    Får hon verkligen vara den hon är? När du väljer bort vissa stilar. Jag kommer också välja kläderna till mina barn när dom inte kan göra det själv. Men däremot kommer jag aldrig sätta ett förbud mot de kläder och leksaker de vill ha. NÄR de kan välja själva. För sent säger du. Men du har ju också redan tagit bort det som kunde blivit ett val åt det "tjejiga hållet"
    Alla väljer väl bort kläder man inte tycker är lämpliga? Eller har dina barn lack och läder? Äkta päls? Plastmaterial?
  • nollåtta
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 12:25:21 följande:
    Så du är inte fri då?
    klart man inte är, vi är ju alla produkter utifrån var samtid. I mer eller mindre varierad utsträckning.
  • nollåtta
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 12:28:54 följande:
    Ha ha ha ha. Ja det ÄR era mammor som förstört er, tur man växt upp med sin pappa....
    Du är säkert ett unikum.
  • nollåtta
    SweetNilam skrev 2010-02-20 14:31:08 följande:
    Jag tycker personligen att Raewyn Connell (tidigare Robert William Connell) är intressant. Har inte läst hela hennes bok Om genus men det jag läst får en att tänka i alla fall. Mer generell bok om just genus och hur hon uppfattar det.
    nja connell är väl mer inriktad på maskuliniteter? fast hon kanske har skrivit andra avhandlingar som blivit uppmärksammade också?
  • nollåtta

Kan kolla om jag kan tipsa om några bra böcker, skriver hemtenta i genusvetenskap för tillfället

• nollåtta
    SweetNilam skrev 2010-02-20 14:53:17 följande:
    Ja, visst är det så. Men det är väl också en del i genusdebatten? Som sagt, hennes senaste bok heter just "Om genus" så tror nog att hela är ganska inriktad på det. Har första kapitlet nån stans och det behandlar genusbegreppet ganska stort.
    Ja givetvis är det en del i genusdebatten, men hon behandlar ju ämnet om bla. hegemonisk maskulinitet vilket också är mycket intressant, men det tar ju inte speciellt mycket om barn och genus. Genus är ju mer än barn. Det handlar om samhället i stort.
  • nollåtta
    SweetNilam skrev 2010-02-20 15:00:25 följande:
    Absolut! Sa aldrig heller att det skulle behandla barn! Skrev att det var en intressant bok. OT från grundämnet om just barn kanske, men ändock en bra bok- som ju efterfrågades.
     Då är jag med

Kan tipsa om Gemzöes bok Feminism också, den är mycket matnyttig!
  • nollåtta
    trädis skrev 2010-02-20 15:36:17 följande:
    jag syftar till din TS återigen. jag tycker det är ett väldigt bakvänt resonemang du för. du verkar gå in för att göra tvärtemot på nåt sätt. När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)
    det kallas kompensatorisk pedagogik. Googla.
  • nollåtta
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:39:51 följande:
    Du menar att du inte hade höjt på ögonbrynen om du mött en kille på stan som var klädd i klänning och högklackat? Som gick omkring och pratade med sina killpolare samtidigt som han pudrade näsan och senare la ner dosan i handväskan som han bar på armen? Allvarligt???? Jag hade börjat gapskratta! Och hade mina barn varit med mig hade de sagt Mamma, kolla på den killen, hur är han klädd?
    Ja vill man uppfostra fördomsfulla små mobbare gör man ju helt rätt i att bete sig som du skulle göra. Big up!
  • nollåtta
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:47:06 följande:
    Mina barn är då verkligen inga fördumsfulla personer, men de vet att är man kille beter man sig som en kille. Och är man en tjej beter man sig som en tjej. Men visst, på en svensexa kan ju en kille få se ut så.
    Och hur beter sig en kille? Och en tjej? Är det tolkning som ska gälla som norm?
  • nollåtta
    trädis skrev 2010-02-20 15:49:14 följande:
    det får kallas vad det vill. ingen kan komma att påstå att det INTE är bakvänt att handla från flickavdelningen till en pojke och vice versa.
    Kan man inte? Jag handlar kläder jag tycker är fina till min dotter, sen om det råkar vara kläder från pojk eller flickavdelningen är helt ovidkommande. För övrigt är det löjligt att kategorisera små barn utifrån kön, vad tror du skiljer en 2-årig pojke från en 2-årig flicka förutom könsdelarna?
  • nollåtta
    trädis skrev 2010-02-20 15:53:44 följande:
    därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer. att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt. Om man nu väljer att göra det så fine, men kom inte och säg att det INTE är bakvänt eller fråga varför det är bakvänt. det bara ÄR så. vill ni ha svar på varför så får ni titta på vidare perspektiv, för det är knappast någon här på FL som har svar på den frågan
    Varför tror du det finns pojk och flickavdelningar? tror du det är ett behov på barnnivå eller ett behov på föräldranivå?
  • nollåtta
    Veladis skrev 2010-02-20 15:55:50 följande:
    Men "vad som är tänkt", vad är det? Vem har tänkt? Och varför? Vad är syftet med att ha olika avdelningar för barnkläder, när flickor och pojkar ändå inte skiljer sig åt till mer än mellan benen i den åldern? Det blir ett ganska banalt resonemang.
  • nollåtta
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:57:02 följande:
    Det vet du lika bra som jag. Dessa diskussioner är så otroligt korkade. De dyker upp med jämna mellanrum. Är det inte sonen som vill vara Lucia så är det mammor som vill klä ut sina söner i klänningar och krusiduller. Vill dessa mammor att deras söner ska bli mobbade i skolan eller vad håller de på med? Skulle min son komma in till sin klass i rosa kjol och tofsar i håret då skulle det bli tumult alltså... VEM vill utsätta sina barn för det? Jag fattar inte....
    Det var inte ett svar på min fråga? Hur är en kvinna? Är jag mindre kvinna än dig för att jag inte har rakat mina ben på fyra månader? Är min man mer kvinna är mig för att han har ansat pungen? Jag förstår inte.
    trädis skrev 2010-02-20 15:57:06 följande:
    jag tycker det är löjligt att gå in för att göra tvärtemot. jag handlar också kläder som jag tycker är fina till min son. men jag håller mig till killavdelningen och har heller inga problem med det. jag tror heller inte det ligger några konspirationsteorier gällande löneskillnader och liknande bara för att det råkar finnas pojk respektive flickkläder. så bara för att inget skiljer småpojkar och flickor åt, så ska man inte få kalla de pojke/flicka och klä dem efter det? ni får gärna göra hur ni vill, men ge inte folk dåligt samvete som köper en klänning till sin flicka och spindelmannentröja till sin pojke.
    Jag skulle inte vilja begränsa mig att köpa kläder på en avdelning, jag gillar mångfald.
  • nollåtta
    trädis skrev 2010-02-20 16:00:57 följande:
    ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
    Påvisa att din poäng inte håller.
  • nollåtta
    Veladis skrev 2010-02-20 16:03:43 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att du inte väljer att se längre än vad näsan räcker. Rosa har inte alltid varit tjejfärg och komemr förmodligen inte alltid att vara det heller, klänning har inte alltid varit ett tjejplagg och även det kan komma att förändras, som alla kultruyttringar. Tråkigt att du inte inser det och bara köper konceptet rakt av.
    Jag menar ju det, vad som är "kvinnligt" resp. "manligt" är bundet till vår samtid och vår kultur.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!