skunkråtta skrev 2010-02-19 21:20:07 följande:
Det är din uppfattning, jag anser att man kan fostra barnen till att vara starka och självständiga och till att göra egna val. Jag anser inte att vi uppnår jämställdhet genom att utradera könsskillnaderna, blir världen verkligen spännande om alla är linformade, andogyna och stöpta i exakt samma form? Det händer säkert att människor bemöter pojkar och flickor olika, men enligt min erfaranhet är det sällsynt och de flesta människor respekterar barnen för vilka de är. Jämställdhetsdiskussionen blir lite märklig när det handlar om att pojkar skall bli som flickor och flickor som pojkar, vad uppnår man med det? Handlar inte jämställdhet om lika rättigheter och rätt till lika möjligheter? Jag gillar ibland att vara extra kvinnlig och sexig, har jag då böjt mig för det ett patriarktiskt mansdominerat samhälle och blivit ohjälpligt ojämställd?
Du missförstår hela poängen.
Det hnadlar inte om att göra om
två kön till
ett. Inte om att skapa likadana, androgyna varelser stöpta i samma form. Tvärtom! Det handlar om att frigöra sig från den klassiska flick-formen och den klassiska pojk-formen, dvs
två former, och istället låta alla få möjlighet attvara de individer de är = typ
X gånger 100 000 upphöjt till 2 individuella varianter! Det inbegriper såväl pojkiga flickor, flickiga flickor, flickiga pojkar och pojkiga flickor, alla skalor däremellan. Hello Kitty blandat med Starwars, regnbågens alla färger osv valbara i önskad mix efter personlighet, inte efter vilket biologiskt kön man råkar ha fötts med. För det är ju så, vi föds till flicka och pojke - rent biologiskt, men vad som för tillfället räknas till "flickigt" och "pojkigt" bestämmer samhället. Därmed varierar det både med tid och rum.
Du påpekar att flickor och pojkar ska ha samma rättigheter och möjligheter, inbefriper inte det också att man ska ha möjlighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill utan att begränsas av könsroller? Utan att bli "rättad2 på något sätt av samhället?