Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lillly skrev 2010-02-21 12:40:43 följande:
    Men handlar om är en sak, men pojkar i rosa klänningar blir ofta utvalda av flocken för att överiga i flocken inte har rosa klänning eftersom dom är hjärntvättade av killigt och tjejigt! 
    Men låt bli att "hjärntvätta av killigt och tjejigt" då!
    Det är ju DÄR problemet ligger!
  • Veladis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:44:40 följande:
    jag gillar ninas kommentar: Ville hade mkt rosa på sig idag så jag klandarar ingen att de tror att Ville är en tjej. Det spelar ju ingen roll. Däremot tycker jag att det är bra att han får höra folk tala om och till honom med ljusa babyrösten, det får annars inte små pojkar i samma utsträckning som flickbarn.
    Tänker på Magnus Betnérs "inget är heligt" om jämställdhet, som jag tidigare länkade till  "Vad fan gör du inne, du är ju nästan tre! Här ta bilnycklarna ut och backa med släp!"
  • Veladis
    Lillly skrev 2010-02-21 12:52:50 följande:
    Men vems fel är mobbning? Den som mobbar eller den som mobbas? Vem behöver ändra attityd?
  • Veladis
    cookie dough skrev 2010-02-21 13:33:06 följande:
    Nej, kläderna i sig är inte problemet. Kläder är tygsjok i olika former. Problemet är och har hela tiden varit vad omgivningen lägger för betydelse i kläderna och det bemötande de som bär kläderna får på grund av detta.
  • Veladis
    Maj Lis skrev 2010-02-21 13:49:02 följande:
    kom och tänka på det igår när jag klippte min man med trimmen(har två töser). skulle ni snagga era flickor om dom ville det?
    Ja.
    Min man har fö hår ner på halva ryggen, längre än mig.
  • Veladis
    Krätchen skrev 2010-02-21 13:39:15 följande:
    . Barn skiter fullständigt i vad de har på sig.  (Barn 0-3 år) 
    Nej det stämmer inte, de kan ha väldigt bestämda åsikter. Däremot har de sällan koll på vad samhället anser är pojkigt och flickigt. Än.
  • Veladis
    PCOskruttan skrev 2010-02-21 14:16:25 följande:
    Nä, citeringen blev fel, du höll med en annan post om att barn under tre år inte hade koll på vad som är tjejigt och killigt.
     Men de har det oftast inte, men det har inget att göra med att de inte tar in saker. Men för att ta in vad samhället tycker är flickigt och pojkigt måste de ju först och främst inse att det finns två olika kön öht, sedan om och vad det har för betydelse. En två-treåring har liksom precis insett att det finns killar och tjejer.
  • Veladis

Alltså,nu formulerar jag mig konstigt, ser jag. Missförstå mig rätt, de blir påverkade och tar in av hur samhället bemöter dem utifrån kön ända från födseln. Men de kan inte själva resonera kring det och ge uttryck för det i termer som flickigt och pojkigt förrän de blivit lite större...

• Veladis
    Krätchen skrev 2010-02-21 14:36:55 följande:
    Och? Vad är faran i att uppfattas som flickig eller pojkig? 
    Jag tycker att det är för snäva definitioner helt enkelt.
  • Veladis

Fast man kan påverka vad andra tycker. Om någonting är udda och ovanligt, men sedan blir vanligare, blir det ju mer accepterat eftersom folk vänjer sig och efter ett tag inte ser det som udda längre. ta det här med pappor som är pappalediga elelr helt enkelt bara drar barnvagn. Eller kvinnor i byxor, för att ta ett exempel som nu gäller kläder. Jag tycker inte heller att det stämmer att "pratet om kläder" tar för mycket kraft från det som är viktigt. Då har man inte förstått vad det handlar om. Hur man klär sig och hur man blir bemött därefter är en del av det hela. Kan tyckas vara banalt i jämförelse med rösträtt, lika lön och rätt till samma utbildning etc, men fortfarande, hur kan man hävda att att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i livet när de inte ens får klä sig över "könsgränsen"?

• Veladis
    baby beluga skrev 2010-02-21 17:09:41 följande:
    en av de vackraste saker jag läst i ämnet - blogg.aftonbladet.se/korvasson/2010/01/en-vac...
    *tummen upp*
    Jag har också en son som tycker klänning är fint och att det fladdrar så härligt när man dansar. Man kan ju öht undra vad en treåring tycker om resonemanget att en flicka som klär sig i klänning får förtjusta åååh- och aaah-rop och får höra att hon är så fiiin, medan en pojke (främst av vuxna) anses vara utklädd och skrattretande i precis samma klänning.
    Och varför måste en tjej ha klänning när det är dags för finkläder, om det ska vara riktigt ordentligt? Jag minns vilket gräl min mamma hade när min syster skulle ta studenten och jag inte ville ha kjol. Jag var 15 år och hade precis skjutit i höjden orentligt och gillade inte tanken på att exponera mina skrangliga ben i de korta kjolar som var på modet då... Till slut fick syrran avgöra, det var ju hennes fest. Jag köpte ett par nya, vita jeans. Oc jag var jättefin, tyckte jag.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!