Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Det är ju DÄR problemet ligger!
Alltså,nu formulerar jag mig konstigt, ser jag. Missförstå mig rätt, de blir påverkade och tar in av hur samhället bemöter dem utifrån kön ända från födseln. Men de kan inte själva resonera kring det och ge uttryck för det i termer som flickigt och pojkigt förrän de blivit lite större...
Fast man kan påverka vad andra tycker. Om någonting är udda och ovanligt, men sedan blir vanligare, blir det ju mer accepterat eftersom folk vänjer sig och efter ett tag inte ser det som udda längre. ta det här med pappor som är pappalediga elelr helt enkelt bara drar barnvagn. Eller kvinnor i byxor, för att ta ett exempel som nu gäller kläder. Jag tycker inte heller att det stämmer att "pratet om kläder" tar för mycket kraft från det som är viktigt. Då har man inte förstått vad det handlar om. Hur man klär sig och hur man blir bemött därefter är en del av det hela. Kan tyckas vara banalt i jämförelse med rösträtt, lika lön och rätt till samma utbildning etc, men fortfarande, hur kan man hävda att att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i livet när de inte ens får klä sig över "könsgränsen"?