Inlägg från: trädis |Visa alla inlägg
  • trädis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:38:29 följande:
    både ock. Föräldrarna bestämmer alltid, eller ska iallafall det. Man kan ta hänsyn till barnets personliga smak (när barnet har en sån) inom rimliga gränser. Barn som vågar gå sin egen väg bör uppmuntras och barn som väljer att följa normen för att de vill passa in behöver stöd i sitt egenvärde och att det är ok att vara annorlunda om man vill det.
    oj, när jag  hör dina inlägg så får jag nästan påminna mig själv om att det är såna basala grejer som KLÄDER vi pratar om, för du får det till att låta som om vi pratar om värre saker

visst ska barn uppmuntras som vill gå sin egen väg. men de ska också vara medvetna om att det inte anses vara det normala att manliga släktet går i kjolar och att de därför kan få reaktioner på sitt klädval.

så ser verkligheten ut, och jag ser ingen anledning att hålla mina barn i en bubbla och låtsas som att det inte finns skillnader mellan kill och tjej kläder.
    världens lyckligaste mamma
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:40:30 följande:
    varför bara om de är felaktiga? tycker du inte att det är fel att så många inte vågar bryta normer för rädsla av reaktionerna de får?jag t.ex har valt att sluta raka mig i armhålorna. Vet du hur mycket skit jag får pga av det och hur lång tid det tog innan jag vågade visa det?? Är det verkligen bra? Att lära våra barn att de ska vara som alla andra för att duga?
    jag ser bara inte någon som helst anledning till att bryta några normer gällande kläder. jag tycker det är roligt att finns flick och pojkavdelningar precis på samma sätt som det finns för oss vuxna.

ditt val att sluta raka dig har du som vuxen människa tagit och du säger själv att det tog tid innan du vågade visa det. du visste alltså vilka konsekvenser ditt handlande kunde få i form av kommentarer från omgivningen. det är mycket begärt av ett barn.
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 11:49:02 följande:
    Men hör du inte hur motsägelsefullt det låter?Man ska uppmuntra dem att gå sin egen väg, men de ska varnas om de avviker från det "normala"?Barn är inte dumma. Ett barn som har fått fria val när det kommer till kläder av sina föräldrar får säkert endera vägen höra vad som är normalt eller inte i allafall. Men ett barn som har fått fria val har troligen ett vidare perspektiv och en större toleransnivå. Man blir inte smittad av killbaciller om man har en "killtröja". Snoppen ramlar inte av alernatvit, man blir inte bög, om man har en klänning som kille.Vuxna män och vuxna kvinnor skiljer sig i kroppen på ett sätt som barn inte gör. Det finns ingen större anledning att klä barn i något annat än praktiska, bekväma och gärna på något sätt för barnen estetiskt tilltalande lekkläder. de har inget att dölja, inget att framhäva. De är barn helt enkelt. Inte nödvändigtvis blivande män och blivande kvinnor redan vid 2-3 års ålder.
    det finns ingen större anledning i att klä vuxna människor i annat är praktiska, bekväma och estetiskt tilltalande kläder heller. och det är väl så vuxna klär sig? varför itne göra samma sak med barn? själv gillar jag att klä mig kvinligt, ska jag neka min dotter det då?

självklart ska väl barn få reda på vilka konsekvenser deras val och handlande kan få? eller menar du att man bara ska sätta på sin pojke klänning en dag och låta honom uppleva verkligheten utan förvarning?
    för hur gärna ni än vill få det till att det är helt okej att sätta klänningar på pojkar så ÄR det inte vanligt och det tillhör det onormala.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:45:56 följande:
    tråkigt? jag får nog köra en favorit i repris:åsså min tråkiga enformiga dotter i tråkiga unisexkläder:
    det var fina unisexkläder måste jag säga

men du har ju ett väldigt begränsat utbud om du rakt av ratar tjej/killkläder. jag tycker det är roligt att det finns tjejkläder, pojkkläder och unisexkläder.

dock tycker jag nog att DU har en snävare bild av det här en vad jag har eftersom du rakt av ratar typiska pojk/flickkläder. jag har en hel del unisex kläder till min pojke som jag kan ha till en eventuellt kommande tjej någon gång. men jag har även typiska pojk kläder också.
  • trädis
    muffin skrev 2010-02-20 12:00:08 följande:
     Detta börjar ju att bli tjatigt. Självklart så ska man inte behandla sina barn efter vad de har för kön men att vägra köpa en klänning till en flicka, keps till pojke etc. tycker jag är fånigt. Du gör ju en större grej av det än vad det är. varför inte låta ditt barn välja själv vad hon vill ha för kläder? Skulle du vägra köpa en tröja som är tjejig om hon själv vill ha den?
    ja precis! det blir ju lite en tvärtom-effekt, och gör att barnet begränsas i sitt klädval precis på samma sätt, fast åt andra hållet...
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 12:04:55 följande:
    Jag tycker det är fel att klä en liten flicka kvinnligt för hon är ingen kvinna! Hon är ett barn, av kvinnokön möjligtvis. Hon har inga bröst, ingen markerad midja, inga rundade höfter. Hon har ett brns kropp som liknar tusentals andra andra och är olika tusentals andra, men olikheterna och likheterna beror inte på barnens kön i den här åldern.Man ska inte "sätta på sin pojke klänning", men han ska själv få ha valet, om han skule vilja. En liten pojke i klänning väcker möjligtvis några subtil muntra reaktioner, men inte så mycket mer. Oavsett inskränkthet så har de flesta iallafall folkvett. En lite äldre pojke som väljer klänning gör det förmodligen för att han vill, och inte för att han inte har koll på könsnormer. Som sagt, barn är smarta. och ett äldre barn som agerar av fri vilja mot normen är ett starkt barn med god självkänsla, och klarar av eventuella rekationer. Om de ens uppkommer.Sen tycker jag man ska ta sig en funderare på varför klänning på pojkar anses som onormalt och varför det alltid måste vara så. Vem bestämmer?
    jag menar självklart inte att klä en liten 5 årig tjej i BH, strumpeband, kortkort och högklackat. om inte det var självklart så vet du det nu!

vem bestämmer? ja du, vad vet jag... Men jag vet såpass som att det räcker att gå ner till HM, KappAhl etc för att se pojk/flick avdelningar och vad dessa innefattar. de allra flesta verkar bara acceptera att det är uppbyggt på detta viset och lägger ingen större tanke bakom det utan handlar på respektive avdelning. jag själv tex. jag ser heller inga problem med att det är dessa uppdelningar. jag har aldrig hört någon man klaga över att inte bikinis/klänningar/BH är "normalt" för män, lika lite som jag klarar mig utan kalsonger, slips och annat som är mer för män.

om man nu känner ett stort behov av att bryta dessa avdelningar så har man att göra om man ska klara av att förändra världen. jag tänker då inte klä min son avigt bara för att markera min åsikt kring att det är felaktiga klädavdelningar. det är det jag anser vara löjligt med trådstarten, där det framgår att hennes son gärna får hello kitty grejer, men en dotter skulle aldrig få det. såna resonemang tycker jag är tramsiga!
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:11:19 följande:
    hahah, säger du att mitt barn hade ett begränsat utbud av kläder?! herrejisses. hur begränsad är man inte då om man bara klär sina barn stereotypt?
    men ser du inte vad jag skriver?
    jag klär inte BARA min son stereotypt! han har en hel del unisexkläder också. men jag undviker klänningar och kjolar för det är för tjejer. det är inte konstigare än så.

jag tycker däremot att DU är mer begränsad i dina klädval än vad jAG är, eftersom du rakt av ratar alla typiska tjejgrejer och ENBART klär din dotter i unisexkläder.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:08:08 följande:
    vuxna klär sig på ett visst sätt för att framhäva och attrahera. vad finns det för anledning att klä sitt barn kvinnligt? och bara för att nåt inte är vanligt eller norm, betyder det att man ska anpassa sig? Varför? jag vill inte lära mitt barn att vara ett får som följer flocken. Jag vill lära henne att vara sig själv och gå sina egna vägar. Jag vill inte att hon ska växa upp med tron att hon bara duger om hon är som alla andra.
    det får stå för dig. själv klär jag mig i saker som passar min personlighet och min kroppsform samt sånt jag trivs i.

det finns ingen anledning att klä sitt barn kvinligt. däremot kanske man vill klä sitt barn i fina kläder och man tycker att tjejiga barnkläder är fina. men man kanske tycker fel då enligt dig?
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:22:26 följande:
    ALLA typiska tjejkläder? klänning, kjol och spets alltså. tre saker. låter DU din son ha klänning och kjol och spets?och låter du ditt barn ha päls, läder, blommigt, leopardmönstrat, hello kitty, pvc?
    jag syftar till din TS återigen. jag tycker det är ett väldigt bakvänt resonemang du för. du verkar gå in för att göra tvärtemot på nåt sätt.

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)
  • trädis
    nollåtta skrev 2010-02-20 15:40:17 följande:
    det kallas kompensatorisk pedagogik. Googla.
    det får kallas vad det vill.

ingen kan komma att påstå att det INTE är bakvänt att handla från flickavdelningen till en pojke och vice versa.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!