Veladis skrev 2010-02-20 12:04:55 följande:
Jag tycker det är fel att klä en liten flicka kvinnligt för hon är ingen kvinna! Hon är ett barn, av kvinnokön möjligtvis. Hon har inga bröst, ingen markerad midja, inga rundade höfter. Hon har ett brns kropp som liknar tusentals andra andra och är olika tusentals andra, men olikheterna och likheterna beror inte på barnens kön i den här åldern.Man ska inte "sätta på sin pojke klänning", men han ska själv få ha valet, om han skule vilja. En liten pojke i klänning väcker möjligtvis några subtil muntra reaktioner, men inte så mycket mer. Oavsett inskränkthet så har de flesta iallafall folkvett. En lite äldre pojke som väljer klänning gör det förmodligen för att han vill, och inte för att han inte har koll på könsnormer. Som sagt, barn är smarta. och ett äldre barn som agerar av fri vilja mot normen är ett starkt barn med god självkänsla, och klarar av eventuella rekationer. Om de ens uppkommer.Sen tycker jag man ska ta sig en funderare på varför klänning på pojkar anses som onormalt och varför det alltid måste vara så. Vem bestämmer?
jag menar självklart inte att klä en liten 5 årig tjej i BH, strumpeband, kortkort och högklackat. om inte det var självklart så vet du det nu!
vem bestämmer? ja du, vad vet jag... Men jag vet såpass som att det räcker att gå ner till HM, KappAhl etc för att se pojk/flick avdelningar och vad dessa innefattar. de allra flesta verkar bara acceptera att det är uppbyggt på detta viset och lägger ingen större tanke bakom det utan handlar på respektive avdelning. jag själv tex. jag ser heller inga problem med att det är dessa uppdelningar. jag har aldrig hört någon man klaga över att inte bikinis/klänningar/BH är "normalt" för män, lika lite som jag klarar mig utan kalsonger, slips och annat som är mer för män.
om man nu känner ett stort behov av att bryta dessa avdelningar så har man att göra om man ska klara av att förändra världen. jag tänker då inte klä min son avigt bara för att markera min åsikt kring att det är felaktiga klädavdelningar. det är det jag anser vara löjligt med trådstarten, där det framgår att hennes son gärna får hello kitty grejer, men en dotter skulle aldrig få det. såna resonemang tycker jag är tramsiga!