Inlägg från: trädis |Visa alla inlägg
  • trädis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-20 15:47:16 följande:
    om du tittar på hur min dotter är klädd - hur tycker du att det är tvärtom? Är hon klädd stereotypiskt pojkigt? Min son skulle kläs lika, men antagligen mer gull (tex hello kitty) och mindre av det som Ninja har som ÄR pojkigt (typ hennes star wars tröjor)
    med tvärtom så syftar jag till din TS. Nu tror jag att det är tredje gången jag citerar ditt inlägg.

"Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "

det är alltså okej att köpa gull-gull, rosa och hello kitty till en pojke men inte till en flicka???
    DET kallar jag tvärtom, eftersom det är totalt tvärtemot vad det är tänkt.
    världens lyckligaste mamma
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 15:50:05 följande:
    varför är det bakvänt?
    därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer.

att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt.

Om man nu väljer att göra det så fine, men kom inte och säg att det INTE är bakvänt eller fråga varför det är bakvänt. det bara ÄR så. vill ni ha svar på varför så får ni titta på vidare perspektiv, för det är knappast någon här på FL som har svar på den frågan
  • trädis
    nollåtta skrev 2010-02-20 15:51:34 följande:
    Kan man inte? Jag handlar kläder jag tycker är fina till min dotter, sen om det råkar vara kläder från pojk eller flickavdelningen är helt ovidkommande. För övrigt är det löjligt att kategorisera små barn utifrån kön, vad tror du skiljer en 2-årig pojke från en 2-årig flicka förutom könsdelarna?
    jag tycker det är löjligt att gå in för att göra tvärtemot.

jag handlar också kläder som jag tycker är fina till min son. men jag håller mig till killavdelningen och har heller inga problem med det. jag tror heller inte det ligger några konspirationsteorier gällande löneskillnader och liknande bara för att det råkar finnas pojk respektive flickkläder.

så bara för att inget skiljer småpojkar och flickor åt, så ska man inte få kalla de pojke/flicka och klä dem efter det? ni får gärna göra hur ni vill, men ge inte folk dåligt samvete som köper en klänning till sin flicka och spindelmannentröja till sin pojke.
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 15:55:50 följande:
    Men "vad som är tänkt", vad är det? Vem har tänkt? Och varför? Vad är syftet med att ha olika avdelningar för barnkläder, när flickor och pojkar ändå inte skiljer sig åt till mer än mellan benen i den åldern? Det blir ett ganska banalt resonemang.
    dina frågor om vad som är tänkt och varför får du fördjupa dig i själv. ingen här lär ha något svar på det jag har bara accepterat at tklänning är ett tjejplagg och att rosa anses vara en flickfärg, och går inte djupare ner i det då jag aldrig har haft problem med det.
    nollåtta skrev 2010-02-20 15:57:00 följande:
    Varför tror du det finns pojk och flickavdelningar? tror du det är ett behov på barnnivå eller ett behov på föräldranivå?
    ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 15:58:07 följande:
    så om man inte följer normen eller gör som andra tycker så är man bakvänd? vilket jävla trams.
    jag säger inte att alla måste göra som jag. absolut inte! men eftersom uppskattningsvis minst 90% väljer att handla på de tilltänkta avdelningarna utefter kön, så ÄR man avig när man väljer att göra tvärtom. sen huruvida man tycker det är rätt/fel med olika avdelningar är en annan sak.
    MLT skrev 2010-02-20 15:59:46 följande:
    Du lever alltså bara efter hur andra säger åt dig att leva, gör bara val som andra redan stakat ut för dig? Klipper du aldrig sönder kläder för att de blir snyggare om du gör om dom eller köper en skitsnygg hylla, men målar om den för att den ska passa dig bättre? Ser jag ett par snygga byxor på en herravdelning köper jag dom, även om någon annan tycker att det är ett herrplagg, förstår inte det konstiga i det?
    haha nej jag lever inte efter hur andra säger åt mig att göra.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 16:02:09 följande:
    det dåliga samvetet får stå för dig. Men jag kan inte vara tyst när jag ser barn hämmas. Och när jag ser hur MITT barn påverkas av DINA val och fördomar. man kan inte förvänta sig jämlikhet på arbetsmarknaden och i hemmet om man samtidigt envisas med att ha olika förväntningar på pojkar och flickor.
    men förstår du inte? för mig handlar det om KLÄDER och inget annat. 
    eller pratar vi inte om just kläder? eller är det bara ett kodnamn för jämlikhet eller annat som jag har missat? 

olika förväntningar på pojkar och flickor? när har jag försvarat det??
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 16:06:37 följande:
    Men bara för att majoriteten väljer en viss sak, betyder det att det automatiskt är rätt?Att de som går emot normen har fel?
    självklart inte. men vad är fel med att klänningar, kjolar, strumpbyxor, BH etc är plagg ämnat för det kvinliga släktet?
    de som i det fallet går emot normen gör inte fel. det har jag aldrig sagt. däremot avviker de från det vanliga.
    My opinion skrev 2010-02-20 16:12:23 följande:
    Ok så du menar att m handlarna tänkt på ett sätt så ska man foga sig i det. Du köper alltså alltid hela IKEAs rumsinredningar för det är ju så de tänkt att det ska möbleras. Du har aldrig snutit dig i ett toapapper, torkat bordet med en servett eller torkat munnen med hushållspapper. Du avstår hellre från att köpa en snygg lång morgonrock bara för att den hänger på herrarnas avdelning och köper en ful obekväm från damernas för det var ju så det var tänkt.För oss med lite mer anarkistisk/kreativ inställning till livet så tänker vi själva och ser handlarnas indelning som ett förslag.
    ledsen att jag inte är mer anarkistisk då.
    nej jag köper inte IKEAs rumsinredningar. jag plockar idéer från olika butiker, hemsidor och vänner och beträffande morgonrocken så är väl den ändå ett unisexplagg? kanske inte riktigt jämförbart med att sätta en klänning på en kille?
  • trädis
    MLT skrev 2010-02-20 16:14:48 följande:
    "därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer.att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt".Du skriver ju själv att någon annan bestämt vilka kläder som ska vara på flickavdelningen och vilka som ska vara på pojkavdelningen och då handlar du bara det som denna någon bestämt att du ska handla. Annars är det bakvänt. Hur är det att inte leva efter hur andra säger åt dig att göra?

ja det ÄR bakvänt. men jag har aldrig sagt att det är FEL. däremot att det AVVIKER och man då får förstå att det kan få folk att höja på ögonbrynen.

men visst, om du anser att jag är styrd av någon som säger åt mig hur jag ska leva bara för att jag köper kläder till en flicka på flickavdelningen osv, så får det stå för dig. jag har hur som helst inga problem med den här uppdelningen, och jag mår bra, sover gott om nätterna och har inga större problem i livet trots att jag är "styrd"

• trädis
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 17:32:03 följande:
    STRUMPBYXOR? Jaså du, jag skulle vilja se dig säga till de grovarbetande karlarna här på orten att de har tjejkläder på sig, när de är ute i -25 och arbetar och har strumpbyxor och polyestertröja som innersta lager.Jag tycker faktiskt inte att strumpbyxor är ett tjejplagg, min son använder det jämt, det är lättare än långkallingar för det blir ingen glipa mellan strumpan och benet som åker upp och knölar sig.
    men orka märka ord.

jag syftade till strumpbyxor i tunt material som man har under kjolar, typ stay ups. långkalsonger är något annat det. ¨
    ursäkta att jag inte skrev i klarspråk att långkalsonger inte ingick under den kategorin.
  • trädis
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 17:38:03 följande:
    Men det är ju inte långkalsonger, det är ju strumpyxor, dvs byxor som har fot (strumpa), samma sak men bara olika material bland annat bomull, nylon och ylle. (vilket är det som används mest av grovarbetarna, eftersom det är ett syntetmaterial)
    ok. då tar vi bort ordet strumpbyxor från inlägget och ändrar till stayups då eller leggings eller nåt annat mer passande ord. välj själv.
  • trädis
    MLT skrev 2010-02-20 18:15:05 följande:
    Grejjen är att det handlar inte bara om kläder, utan även om beteende och intressen. Hur tjejer respektive killar förväntas bete sig. Jag är glad att det finns männsikor som inte bara fogar sig för att det funkar, utan som vågar gå utanför mallen. Annars hade jag stått vid spisen utan rösträtt än idag. 
    ok.

jag tycker det är väldigt långsökt att dra parallellen mellan hello kitty och kvinnors rösträtt. självklart ska alla människor ha samma förutsättningar, lika lön för lika jobb, alla ska ha lika stor möjlighet att utbilda sig/jobba med det de vill oavsett kön osv

och tänk att det här tycker jag TROTS att jag tycker det är jättegulligt med en rosa hello kitty klänning på en flicka

om vi pratar om annat än kläder så vore det bättre att uttrycka det i TS och inte förvänta sig att folk per automatik ska förstå att kläder är en metafor för politik.
  • trädis
    Krake skrev 2010-02-20 18:23:09 följande:
    Inte långsökt alls. Kravet att få gå i herrkläder - byxor - gick hand i hand med kravet på rösträtt för 100 år sedan.
    ok

för mig som inte är ett dugg historieintresserad så är inte den kopplingen självklar
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!