Inlägg från: Lillly |Visa alla inlägg
  • Lillly

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

hahahaha, ja men om sanningen är en fördom så. Men du menar då att du absolut inte har fördomar, så vad handlar din tråd om?????

• Lillly
    Varför ska jag säga va jag tycker när du ändå inte lyssnat ett skit på va andra skriver?? 

Shoulou skrev:
    Att kvinnor oftare lider av dålig självkänlsa är bara en myt. Och det är oroväckande att så många fortfarande saknar insikt i hur dåligt många unga killar mår i dagens samhälle. Kvinnor tenderar dock att bli självdestruktiva när de mår dåligt medan män oftare blir mer utåtagerande. Bara för att kille slåss så betyder inte det att mår bra och har bra självkänsla.

Där jag arbetar (är själv chef) är majoriteten (80-90%) av cheferna kvinnor. Och om du tittar på vilka som utbildar sig och vilka som blir framgångsrika och tjänar pengar nu så är det faktiskt kvinnor. Här står det lite om hur trenden ser ut i USA:

Och va svarar du på det???? Så jävla dåligt. 
  • Lillly

men det måste du väl ändå se! Du svarar bara vem har sagt.........

Istället för att svara på att kvinnor aldrig får chef jobb osv som du snackat om innan.. du bara svarar med en fråga
  • Lillly

ja tror jag hittade en annan tråd =)

• Lillly

jo jag förstår mycket väl dina svar. Men det spelar ingen roll för du vill inte förstå nån annan du vill bara få ditt sagt.

• Lillly

Nej det stämmer inte. Men du kan ju vinkla det hur du vill. 

• Lillly

Självklart är Pojkar och flickor väldigt olika redan från start och inte bara mellan benen.

• Lillly
    My opinion skrev 2010-02-21 11:28:27 följande:
    Nivån hålls hög ser jag. Jag hade vit brudklänning och är feminist, vad Gudrun Skyman haft för brudklänning känner jag inte till men tror inte på svart med tanke på hur hon klär sig annars. Jag tycker du ska vara glad för alla feminister som genom tiderna kämpat för att du som kvinna ska ha det bättre. Att vi skulle få rösträtt, få vara myndiga ven efter att vi gift oss, att få behålla jobbet efter vi gift oss och fått barn. Listan kan göras lång. Om du vill gå genom livet som kopia så lär det bli problem eftersom vi alla är unika.
    Jag tar tillbaka ordet feminister.. för det var inte feminister som grupp jag menar. Jag vet att alla människor är unika. Men jag tycker att snacket här inne blir förmycket åt det andra hållet. 
    Jag tycker att tjejer och killar inte behöver hålla sig till vad som är "tjejigt" och vad som är "killigt" i leksaker färger med mera det är ju bara löjligt. Men just när det gäller kläder tycker jag att det är fint med "tjejiga"kläder på tjejer" och "killiga" på killar. Jag har själv en pojke och en flicka och jag har klätt min flicka i vad folk skulle kalla kill kläder för att jag tycker det är tufft men oftast blir det rosa och klännigar för att jag tycker det är fint. Men jag skulle inte klä min pojke i en rosa klänning. Men en rosa skjorta är en annan sak. Tycker JAG. 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:43:42 följande:
    personlig smak är en sak. men att sitta och säga att pojkar och flickor är olika och att man ska klä sina barn i det som affärerna rekommenderar utan närmare eftertanke eller reflektion och utan att kunna leverera motargument när resten ber om det är en annan sak. Du har ju inte svarat på en enda fråga du fått? är du intresserad av diskussionen? Är du intresserad av att förstå tanken bakom genus och hur könsrollerna påverkar oss?
    Men jag TROR att pojkar och flickor är olika, har väldigt svårt att tro nått annat, har du forskat i ämnet så att du VET att det inte är så då???
    Jag har aldrig sagt att man ska klä sina barn efter va affärerna rekommenderar. Jag menar att det finns nog en anledning om varför det finns sånt som kallas "tjejigt" och "killigt" . 
    Ja kan hålla med om vissa saker när det gäller frågan om könsroller. Men jag tycker inte man behöver gå så långt att man inte kan klä sina döttrar i klänning om man nu tycker det är fint. 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:46:09 följande:
    Tänkvärt: For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tired of appearing strong when he feels vulnerable. For every boy who is burdened with the constant expectation of knowing everything, there is a girl tired of people not trusting her intelligence. For every girl who is tired of being called over-sensitive, there is a boy who fears to be gentle, to weep. For every boy for whom competition is the only way to prove his masculinity, there is a girl who is called unfeminine when she competes. For every girl who throws out her e-z-bake oven, there is a boy who wishes to find one. For every boy struggling not to let advertising dictate his desires, there is a girl facing the ad industry’s attacks on her self-esteem. For every girl who takes a step toward her liberation, there is a boy who finds the way to freedom a little easier. Könsroller begränsar människor och de begränsar framförallt våra barn.
    Jag tycker kvinnor ska få sina röster hörda även om hon har en rosa klänning på sig eller om hon har jeans eller kostym.
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:56:59 följande:
    så länge man envisas med att ha olika förväntningar på könen och behandla dem olika så kommer det aldrig bli jämlikt.
    Jämlika kan dom väl vara även fast dom inte är lika. Jag förstår hur du tänker när jag läser det du skrev. Men jag tycker inte man sk BEHÖVA dra det så långt för att det ska vara jämlikt. 
  • Lillly
    - Uppmuntra flickor att leka i grupp. Berätta att man kan ha flera bästisar. 
    - Undvik "akta!" och "försiktig". Säg istället vad barnet ska göra.
    - Låt barnet stanna hemma vid klädköp.
    - Testa att använda ordet barn istället för hon och han, flicka och pojke; "Hej, vad heter ditt barn?" 
    (jag använder ordet kompis)
    - Byt ut ord med negativ klang. Istället för "petig med maten" säg "noggrann med vad h*n äter". 
    - Läs in vänskaplig kärlek istället för romantisk. 
    - Istället för att tävla med varandra kan man tävla med sig själv. 
    - Barn börjar ofta leka på nya sätt med saker om de placeras om. Lägg dockor i legolådan, actionfigurer i dockskåpet osv. 
    - Ge leksakerna ny innebörd. Leksaksspisen är utmärkt att blanda cement med. 
    - Ta bort kartongen innan du ger barnet leksaken, så blir spisen bara en spis och inte en förklädd tjejleksak. 

Håller med nästan allt här fast man måste ju kunna säga han och hon när det är en han och en hon. Fast dom behöver inte ha en speciell roll för de. Även fast många nu ser det så. 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:12:55 följande:
    fast jag ser det inte som att dra det långt. Vad är det som är så kontroversiellt med hur min unge är klädd egentligen? Jag frågar dig nu, om din åsikt. Är det verkligen så extremt att man som kvinna eller flicka INTE har klänning på sig? Är jag extrem som har byxor?
    Nej absolut inte. Jag har aldrig en klänning på mig aldrig rosa nästan bara svart och grått. Jag har aldrig klackskor men jag tycker det är snyggt om man passar i det. Men jag tycker man ska kunna ha klänning och få respekt ändå. Sen skulle jag aldrig klä min son i klänning för jag tycker inte det är fint på killar. 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:22:07 följande:
    och om din son ville ha en klänning? personligen skulle inte jag heller sätta på en klänning på pojkar om jag fick nån (såvida han inte själv ville ha) just för att det är opraktiskt och provokativt. jag tror inte på att dra allt till sin spets för sakens skull. Men jag tycker inte att det är fel eller speciellt konstigt att pojkar vill ha klänning, att pojkar vill vara finklädda osv. Och jag hoppas vi ska nå en tid då ALLA kläder är tillgängliga för båda könen.
    Ja där är vi olika för just när det gäller det med kläder så tycker jag så. Vet inte va jag ska säga mer för jag tycker så. 
    Om han skulle vilja ha det så eftersom det är som det är så vill jag inte att han ska ha det pga just mobbing. 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:36:28 följande:
    då kan jag glädja dig med att berätta att mobbing INTE handlar om vad an har på sig och att jag under alla mina år som förskolepedagog aldrig stött på ett barn som blir mobbad för att han har rosa. mer om mobbing här: (jo jag skrev ett inlägg om det också! haha) www.familjeliv.se/Forum-5-98/m50900823.html Jag citerar mig själv: Den egentliga orsaken till att någon blir mobbad är att "flocken" har valt ut just denna person till att bli det. Fula kläder/fräknar/rött hår/glasögon/konstiga åsikter är inte orsaken till själva mobbningen, utan dess symptom. Man kommer inte tillrätta med sjukdomen genom att bota symtomen, utan genom att bota sjukdomstillståndet. För mobbning handlar om hierarki och status. Den som mobbar är överordnad, den som mobbas underordnad. Den svagaste individen i en grupp blir utsedd till att vara hackkyckling. Flockmentalitet i sitt esse. Gruppdynamik.
    Men handlar om är en sak, men pojkar i rosa klänningar blir ofta utvalda av flocken för att överiga i flocken inte har rosa klänning eftersom dom är hjärntvättade av killigt och tjejigt! 
  • Lillly
    Veladis skrev 2010-02-21 12:42:42 följande:
    Men låt bli att "hjärntvätta av killigt och tjejigt" då! Det är ju DÄR problemet ligger!
    snälla {#lang_emotions_tongue_out} 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 10:20:39 följande:
    nej du förstod inte. det var uppenbart med dit inlägg om kvinnliga och manliga chefer. eller så läser du slarvigt. men gå vidare till tråden du hittat. kanske ger den dig nåt mer. Du är ju inte intresserad av att komma med sakliga och genomtänkta argument eller intresserad av sakfrågan, du är ju bara intresserad av att diskutera min person och komma med förolämpningar.
    den tråden var också din föresten =9
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:49:47 följande:
    en pojke som är självsäker (och det är oftast självsäkra barn som vågar ha klänning) blir snarare en trendsättare än ett offer. offret måste vara svagare (jag menar inte fysiskt) än mobbaren, och mobbaren är alltid svag. Har du verkligen stött på pojkar i klänning som blivit mobbade eller är det nåt du bara gissar skulle ske? För förstår man vad mobbing handlar om så ser man ju att det inte har med det att göra. men nu handlar inte tråden om pojkar i klänningar. jag förstår inte varför det ska dras upp?
    Nej men jag har i min skola stött på pojkar som blivit mobbade i mindre feminina kläder. 
    Vi pratade om kläder
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!