• PennyD

Svårare än så behöver det inte vara.

Som gravid, ammandes, eller förälder i allmänhet så gör man onekligen val. Man väljer att ta eller inte ta risker. Man väljer utefter förutsättningar och ideal.

Man påverkas av forskningresultat och normer. Vilka förstås kan variera, i både tid och rum.

Ena dagen är det ofarligt för ammande mödrar att dricka vin, andra dagar inte. Ena dagen ska barnen sova på magen, nästa dag är det livsfarligt.

Jag kan tänka mig att föräldrar och blivande sådana  tappar förtroendet för vetenskap och normer.

Men vad vet egentligen den lilla människan om alkoholens påverkanfosterutvecklingen, om nikotinets påverkanammande barn och om andningens funktion i förhållande till sovläge?

Själv tänker jag som så att
    jag vill kunna se mitt uppvuxna barn i ögonen och säga;

"Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig. "

Med andra ord;

Jag intog inga droger under graviditet och amning (alkohol och nikotin inräknat), jag följde de råd som vetenskapen hade att erbjuda vad gällde bland annat sömn och matvanor, och utefter min totala livssituioon gjorde jag bästa möjliga för mina barn.

Risken finns att man i framtiden kommer kunna påvisa en fara med att barn sover på rygg, att nikotin är ofarligt i förhållande till en graviditet och att alkhol inte påverkar fosterutvecklingen.

Den risken kan jag med gott samvete ta
    . För jag vet att jag gjorde det utifrån vad jag kunde veta, bästa för mitt barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 00:04

Jag har svårt att tro att ett barn skulle känna sig besviken och skuldbelägga en förälder för att hon INTE drack vin, eller för att hon gjorde det som forskningsresultaten UPPMANADE till.

• Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.
  • Tessaa89

håller med! Jag tar inte heller sånna risker. Eller tog inte dom riskerna.

• PennyD
    Tessaa89 skrev 2010-02-19 23:47:13 följande:
    håller med! Jag tar inte heller sånna risker. Eller tog inte dom riskerna.
    Fint att höra att jag inte är helt allena.
  • liag

Vad vill du med denna tråd? Berätta hur duktig du är?
    Tror nog att de flesta har gjort som dig. Jag har gjort det i alla fall och jag slår mig inte för bröstet för de.

• Reglementet

Hm, men alkoholdrickande under amning hör inte riktigt dit. Det påverkar inte någon fosterutveckling.

• PennyD
    Reglementet skrev 2010-02-20 11:03:59 följande:
    Hm, men alkoholdrickande under amning hör inte riktigt dit. Det påverkar inte någon fosterutveckling.
    Det vet vi inte. Somliga tror för tillfället inte det, andra ser risker (förstås inte för fosterutvecklingen, men barnets utvecklas ju även efter avlägsnandet)

Jag menar just att apropå alla dessa spekultaioner så behöver man inte göra det svårare för sig än att inte ta några risker.

Låt säga att min mamma rökte under sin graviditet med mig, och att det sedan visade sig vara helt ofarligt. Då hade jag inte vunnit mer respekt för henne, för faktum är att hon rökte i tron om att det var farligt.

Om min mamma lät mig sova på mage då det var det som läkarna rekommenderade, då dömer jag inte henne för att det senare visade sig vara fel.

Vetenskapen gör ständigt nya upptäckter, det kommer nya rön.

Vi kan aldrig säkert säga att vi gör helt rätt, MEN jag vill kunna se mitt barn i ögonen och säga att jag inte tog några som helst risker utifrån det jag blivit varse om.

(Så som att det fortfarande debatteras krin huruvida alkohol m.m. påverkar ammande barn).

Mitt barn lär ju inte fördöma mig för att jag inte tog några risker, eller gjorde som läkarna sa.
  • PennyD
    liag skrev 2010-02-20 06:19:50 följande:
    Vad vill du med denna tråd? Berätta hur duktig du är? Tror nog att de flesta har gjort som dig. Jag har gjort det i alla fall och jag slår mig inte för bröstet för de.
    Jag vill reda ut frågeställningen då jag ofta möts av argument som säger att manändå aldrig vet vad som är farligt eller ej, då vetenskapen förändras och förnyas och ständigt kommer med nya uppmaningar.

Jag har rannsakat mig själv och vad jag anser vara mest etiskt korrekt. Och jag lever bland annat för att sprida mina goda bud.
  • The past is now
    PennyD skrev 2010-02-19 23:12:28 följande:
    Som gravid, ammandes, eller förälder i allmänhet så gör man onekligen val. Man väljer att ta eller inte ta risker. Man väljer utefter förutsättningar och ideal. Man påverkas av forskningresultat och normer. Vilka förstås kan variera, i både tid och rum. Ena dagen är det ofarligt för ammande mödrar att dricka vin, andra dagar inte. Ena dagen ska barnen sova på magen, nästa dag är det livsfarligt. Jag kan tänka mig att föräldrar och blivande sådana  tappar förtroendet för vetenskap och normer. Men vad vet egentligen den lilla människan om alkoholens påverkan på fosterutvecklingen, om nikotinets påverkan på ammande barn och om andningens funktion i förhållande till sovläge? Själv tänker jag som så att jag vill kunna se mitt uppvuxna barn i ögonen och säga; "Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig. "Med andra ord; Jag intog inga droger under graviditet och amning (alkohol och nikotin inräknat), jag följde de råd som vetenskapen hade att erbjuda vad gällde bland annat sömn och matvanor, och utefter min totala livssituioon gjorde jag bästa möjliga för mina barn. Risken finns att man i framtiden kommer kunna påvisa en fara med att barn sover på rygg, att nikotin är ofarligt i förhållande till en graviditet och att alkhol inte påverkar fosterutvecklingen. Den risken kan jag med gott samvete ta. För jag vet att jag gjorde det utifrån vad jag kunde veta, bästa för mitt barn. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 00:04Jag har svårt att tro att ett barn skulle känna sig besviken och skuldbelägga en förälder för att hon INTE drack vin, eller för att hon gjorde det som forskningsresultaten UPPMANADE till.
    Nejdå, inte är du ensam..jag har gjort som du. För mig var det aldrig svårt att avstå helt från alkoholhaltiga drycker under mina graviditeter eller under amingen. Rökningen har aldrig varit något problem att avstå eftersom jag är ickerökare.
  • Reglementet
    PennyD skrev 2010-02-20 15:11:51 följande:
    Det vet vi inte. Somliga tror för tillfället inte det, andra ser risker (förstås inte för fosterutvecklingen, men barnets utvecklas ju även efter avlägsnandet) Jag menar just att apropå alla dessa spekultaioner så behöver man inte göra det svårare för sig än att inte ta några risker. Låt säga att min mamma rökte under sin graviditet med mig, och att det sedan visade sig vara helt ofarligt. Då hade jag inte vunnit mer respekt för henne, för faktum är att hon rökte i tron om att det var farligt. Om min mamma lät mig sova på mage då det var det som läkarna rekommenderade, då dömer jag inte henne för att det senare visade sig vara fel. Vetenskapen gör ständigt nya upptäckter, det kommer nya rön. Vi kan aldrig säkert säga att vi gör helt rätt, MEN jag vill kunna se mitt barn i ögonen och säga att jag inte tog några som helst risker utifrån det jag blivit varse om.  (Så som att det fortfarande debatteras krin huruvida alkohol m.m. påverkar ammande barn). Mitt barn lär ju inte fördöma mig för att jag inte tog några risker, eller gjorde som läkarna sa.
    Nej, alkohol under amning hör inte dit alls. Det går inte att få upp den alkoholmängden som kan skada ett barn i mjölken, utan att vara död själv. Många döda som ammar?
  • Pemmel
    Reglementet skrev 2010-02-20 15:43:13 följande:
    Nej, alkohol under amning hör inte dit alls. Det går inte att få upp den alkoholmängden som kan skada ett barn i mjölken, utan att vara död själv. Många döda som ammar?
    Sant. Sedan kan man ju iofs säga att man kanske inte ska vara alkoholpåverkad när jag handskas med småbarn (var ett argument mot alkolohol som min bm hade). Men då har ju inte det heller någonting med amningen att göra egentligen.
  • Pemmel

Och som svar på ts så intog jag ingen drog överhuvudtaget under graviditeten eller de veckor då jag ammade. Alkohol var inte svårt att avstå från och någonting annat har jag aldrig ens testat.

Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.