Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:575/5-10
Linda Famillia
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
15/7-10
Monica G E S
Hej Smulanpus!
Jag tror inte Migrationsverket bryr sig om att han kom hit först i augusti. Min man fick tut beviljat i jan-2011 men kom hit först i slutet av mars-11. Nu var det bara 2 mån i vårt fall som skilde, men som sagt - jag tror inte mig bryr sig om det. Han är ju här nu!
Om ni är gifta, tror jag att han blir beviljad PUT direkt, men jag är inte säker till 100%. Vi kommer snart att ansöka om förlängning, kan berätta sen hur det har gått. ;) Kan tillägga att vi har ett gemensamt barn också.
Hej tjejer!
En fråga till er som bor i Stockholmsområdet och vars män nyligen fått förlängt uppehållstillstånd (eller PUT). Det börjar bli dags även för oss att skicka in ansökan då min mans TUT går ut i slutet av januari. Jag ringde idag till Migrationsverket för att ställa lite frågor och passade då på att fråga om hur lång väntetiden kan vara just nu för beslutet. 7 månader (!!!), fick jag då till svar. 7 månader??! Jag hoppas verkligen att 7 månader är ett så kallat "worst case scenario" och att tiden är kortare i verkligheten.
7 månader för oss skulle innebära att vi sitter "låsta" och inte kan åka någonstans förrän i slutet av augusti-september nästa år. Och vi som så gärna vill åka till min mans hemland för att äntligen visa hans föräldrar hans sonson, som de än så länge bara sett på Skype.....
Hur har det varit för er andra som sökt PUT i Stockholmsområdet? Hur länge har ni fått vänta på beslutet?
Romashka, nu var det ett tag sedan min gubbe fick put men.. Svarar ändå..
Han fick put snabbt, skickade in ansökan blev kallad på intervju. Och även jag, han fick put samma stund. Eftersom vi har barn tillsammans.
Tog någon vecka från att han hade skickat in tills han blev kallad till migverket. Tiden kom tom snabbt in på, bara någon dag. Vi blev irriterade över detta då det kändes konstigt att kräva ledigt från sin arb.givare med kort varsel
Tack för ditt svar, Sophiie!
När din man sökte förlängning, var det ganska kort tid innan hans gamla UT gick ut? Eftersom ni fick intervjutid så snabbt, menar jag...
MIG säger ju att de inte ens börjar titta på ärendet förrän gamla UT går ut.
Romashka, tror hans tillstånd gick ut någon vecka efter. Han låg på ganska mycket, för att undvika den psykiska stressen.
Han även ute i god tid när han ansökte om svenskt medborgarskap.
hur långt innan TUT går ut ska man ansöka om PUT?
Tror det är två år. För säker svar titta på migs hemsida ;)
mamma 86,
Man ska söka ca 1-2 månader innan TUT går ut.