• pilliss

Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!

Vi vars män har kommit hem. Tråd 4 !!!!!
    Denna tråd är för oss vars partner har kommit till landet p.g.a. familjeanknytning.

Vi som har varit med om denna process har ett speciellt förhållande till våra män.
    Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter och ge råd och tips kring kulturmöten, språk och allt annat som man inte får uppleva i ett förhållande med någon från samma land.

Ni som har synpunkter på våra val av män/kvinna samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

Våra män har kommit hem:

1/4 -08
    Pilliss

7/5 -08
    sophiie

8/7 -08
    Liqyss

22/7 -08
    Anonym (me)

5/8 -08
    Finadu

12/8 -08
    GashH

15/8 -08
    Nettan 1982

23/9 -08
    hexanmaria

2/12 -08
    MaRo

12/12 -08
    Lilja0709

17/12 -08
    sthlmfilur

17/12 -08
    AllasNalle

22/12 -08
    MamiDiddi

6/1 -09
    Deniskizi

15/1 -09
    Anonym ((jag))

6/2-09
    Dizd

16/2-09
    teser

11/3-09
    Kicki

23/4-09
    ndeyecoumba

15/5-09
    anonym (hur?)

3/6-09
    bajo

13/6-09
    Kim Olsson

21/7-09
    Dalias mamma

Mariamababy

Zandrina

14/8-09
    Mashenka

5/9-09
    elisalundbergh

18/9-09
    Citlali

25/9-09
    Beautifully Decayed

4/10-09
    lovemissen

19/10-09
    ArizonaB

För er som är mitt uppe i processen med att få hem era män kan denna tråd vara ett stöd:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m49550643.html

Välkomna
    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:57
    5/5-10
    Linda Famillia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!
  • Smulanpus

Jag ställer lite samma fråga som xgirl :) min mans tut går ut i sep, när ska han söka put? Härligt det låter med Svensson liv :D

• magnoona

Vi ansökte om förlängning (put) i slutet på november förra året.
    Hans tut gick ut i mitten på januari.
    I mitten på februari fick vi hem en försäkran om samlevnad som vi skickade samma dag (ingen intervju alltså)
    Vi är gifta o har inga barn.
    Sen vänta o vänta, har visst en handläggare sen februari men det är ju omöjligt att ringa o skickar man mejl tar det 4 veckor att få svar plus att de bara svarade att det är 9 månaders väntetid.

Tar det sån här jäkla lång tid för alla? Suck

• Ganyca

Nu har jag inte orkat läsa igenom tråden! Nyss hittat hit.

Min sambo har TUT i 2 år. Vad är bäst att göra efter det? Ansöka om förlängt TUT eller hur stor är chansen att han direkt kan få PUT? När kan man ansöka om medborgarskap? Efter 5 år?  

• Ganyca

OBS! Givetvis kommer vi kolla upp detta ordentligt innan vi gör något förhastat, men tänkte kolla läget lite här så länge =) Är ett tag kvar innan vi behöver tänka på det egentligen :p

• Xarxia

Hej alla! Min mans TUT går ut nu i juli. Jag hade för mig att jag hört eller läst att man skulle söka förlängt 3 mån innan, men nu när jag tittat på mig.verk hemsida står det att man ska skicka in ansökan om förlängning 1-2 mån innan TUT går ut. Tror inte att det har så stor betydelse. Vad jag har förstått så tittar de inte på ansökan förrän det nuvarande tillståndet gått ut oavsett.

Ganyca: du söker bara förlängt uppehållstillstånd så är det mig.verk som beslutar om han får PUT eller ytterligare TUT. Om ni fortfarande är gifta och lever tillsammans så tror jag att mansom regel får PUT efter två år.

Magnoona: drygt att det tar sån tid. Hoppas verkligen inte att det tar 9 mån! Känns ju inte så kul när man själv snart ska söka. Hade precis några vänner som var igenom det här och det tog 8-9 mån för honom att få sitt beslut. Men hade ett barn som sökte tillstånd samtidigt så trodde det var därför det tog sån tid, men väntetiden kanske är länge än man trodde då!

• Xarxia

Ganyca: om du är svensk medborgare kan han söka redan efter 3 år. Tror de kollar på hur stark ens anknytning till Sverige är då, tex vad man gjort under då åren man varit här vad gäller jobb och studier och om man har barn tillsammans som är svenska medborgare ses nog det också som en stark anknytning till Sverige.

• mamma 86

Min mans tut gick ut i mitten av mars (vi skickade in ansökan om förlägning ca 2 veckor innan). Efter att vi skickade in ansökan tog det ca 2 månader innan han fick PUT

• X_Girl

Får man inte PUT efter två år i Sverige? Eller hur funkar det egentligen? Vadå förlängning?

Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!