• Beckah82

Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling

Det är en vanlig missuppfattning att välling är en form av tjock och mättande ersättning. Att man vid 6 månaders ålder ska byta ut ersättningen mot välling.

Detta är helt fel! Välling är inte tjock ersättning, välling är blaskig gröt!

Detta är ett viktigt informationsinlägg om 6-månadersbebisars matvanor, om amning, ersättning, mat och välling.

Läs det:

http://beckahbitch.blogg.se/2010/february/ersattning-ar-alltid-ersattning.html

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
  • Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling
  • Fenomen a
    AlvaLovisa skrev 2010-02-22 20:59:53 följande:
    precis låter som en toppenide med bilder på små barn som lider av saknaden av amning
  • Rockan
    Fenomen a skrev 2010-02-22 20:47:40 följande:
    Hur mycket fleromättat fett behöver vi? 5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. Det är lika mycket omega-3 som det finns i en portion lax eller 1 till 2 matskedar rapsolja. slv anser att det är helt ok iaf vilka referenser har du som säger något annat?
    Det där gäller vuxna, inte spädbarn. Sen tvistar de lärde fortfarande om hurvida vegetabilisk Omega 3 gör lika mycket nytta som animalisk. (Här står en del om det + länkar till vidare forskning; www.dn.se/nyheter/vetenskap/en-fet-revolution-kan-radda-halsan-1.389138)

Sen förstår jag inte vad problemet är riktigt? Välling är inte gjord för att vara fullständigt näringsbehovstäckande som ersättning är, däri ligger skillnaden. De fyller olika funktioner & välling blir inte dåligt bara därför.
  • Fenomen a

håller mig till slv och mina barns dietist
    felet är att många klankar ned på välling men har ingen aning om näring i annan mat, och vilka ämnen som är viktiga

• norgesessan

Välling i stooor mängd!!! Inte välling i sig...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Rockan
    Fenomen a skrev 2010-02-22 21:07:28 följande:
    håller mig till slv och mina barns dietist felet är att många klankar ned på välling men har ingen aning om näring i annan mat, och vilka ämnen som är viktiga
    Men det handlar ju inte om att klanka ner på välling i TS, eller för mig för den delen. Det handlar om att man inte ska sluta med ersättning bara för att man börjat med välling, för de två är inte samma. De fyller inte samma funktion.
  • Fenomen a

fast om man ser välling=gröt som en början till mat=smakportioner då byter man jhu ut ett målen med ersättning mot välling
    Alltså kan man byta ut ersättning mot välling inte för att det är samma utan för att banet behöver annat än ersättning efter 6mån

• ruskpricken

Hej!
    Nu har jag inte läst allt i tråden, men tänkte berätta att BVC rekommenderade oss att blanda välling och ersättning.
    Vi började med detta pga att våran son inte blev mätt på endast ersättning.

• Beckah82
    Martina 76 skrev 2010-02-22 19:29:41 följande:
    Alltså...vet inte om jag riktigt fattar debatten... Jag ska nu börja ge min son 2 mål mat om dagen. Är det då alltså inte ok att ge honom gröt och välling resterande mål? Ska jag ge honom ersättning istället? Varför?!
    Om resterande mål är 3 eller färre till antalet är det helt okej.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
  • Rockan
    Fenomen a skrev 2010-02-22 21:13:15 följande:
    fast om man ser välling=gröt som en början till mat=smakportioner då byter man jhu ut ett målen med ersättning mot välling Alltså kan man byta ut ersättning mot välling inte för att det är samma utan för att banet behöver annat än ersättning efter 6mån
    Ja precis. Successivt byter man ut ett av målen, precis som man gör vid amning.
    Det man inte ska göra är att byta ersättningen rakt av, eller sluta med den helt. Det är det jag har försökt få fram.
Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling