• Beckah82

Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling

Det är en vanlig missuppfattning att välling är en form av tjock och mättande ersättning. Att man vid 6 månaders ålder ska byta ut ersättningen mot välling.

Detta är helt fel! Välling är inte tjock ersättning, välling är blaskig gröt!

Detta är ett viktigt informationsinlägg om 6-månadersbebisars matvanor, om amning, ersättning, mat och välling.

Läs det:

http://beckahbitch.blogg.se/2010/february/ersattning-ar-alltid-ersattning.html

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
  • Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling
  • Beckah82
    StoraD skrev 2010-02-23 00:02:11 följande:
    Jag tyckte bara att det var lite för löjligt för att diskutera. Ersättning med lite mjöl i
  • Pallas

lillaD: Amning är inget som nämns mer än i förhållandevis förbigående under läkarutbildningen. Det måste man välja att fördjupa sig i själv, om det ska bli några djupare kunskaper. Alltså kan man inte ta vilken som helst läkares ord om amning på allvar, bara för att vederbörande är läkare. (Detta nu sagt utan att veta alls vilka reella amningskunskaper den barnläkare du hänvisar till har.)

• lindalake

tack för bra info Beckah. läste i bloggen.

nu "skäms" jag lite för att jag köpte ett storpack med välling på en gång (framtida planering). ska fortsätta försöka få henne att ta ersättning. det går iaf bättre för henne än vad det gjorde för storebror. men fasen alltså, kanske blir tvungen att prova nestlés en del barn gillar ju den och inte sempers. köper ett litet paket med drickfärdig...

• lindalake
    Beckah82 skrev 2010-02-23 00:12:48 följande:
    Välling är snarare komjölk med lite mjöl i
    visst är det. förr gav de kornmjöl? och mjölk = välling.
  • Beckah82
    lindalake skrev 2010-02-23 00:12:11 följande:
    tack för bra info Beckah. läste i bloggen. nu "skäms" jag lite för att jag köpte ett storpack med välling på en gång (framtida planering). ska fortsätta försöka få henne att ta ersättning. det går iaf bättre för henne än vad det gjorde för storebror. men fasen alltså, kanske blir tvungen att prova nestlés en del barn gillar ju den och inte sempers. köper ett litet paket med drickfärdig...
    Välling har lång hållbarhetstid så ett storpack är inget att skämmas över

Ja som vi pratat om i septembertråden så undviker jag också Nestlé men inte på bekostnad av att barnen då inte äter. Victor hade tex Nestlés välling. Samma sak med ersättning. Nan brukar ofta funka bättre för barn som har trasslig mage än Babysemp.
  • Beckah82
    lindalake skrev 2010-02-23 00:15:25 följande:
    visst är det. förr gav de kornmjöl? och mjölk = välling.
    Ja jag brukar göra välling själv. Pulvret är en blandning av diverse, kan variera men tex en blandning av kornmjöl, vetemjöl, rågmjöl, majsmjöl, rismjöl, nyponpulver, gyllenmust (havremjöl) som jag kokar i mjölk och lite vatten. Sen smaksättning med salt och socker.
  • K g

Jättebra att du tar upp detta Beckah!
    Synd bara att det inte går fram till alla som läser att syftet med tråden inte är att klanka ner på välling utan snarare upplysa om att den inte ska ges mer än max 3 mål om dagen.
    Förstår inte vad folk ifrågasätter riktigt(men då fattar jag vad du menar också). Tycker du har skrivit så mycket vettigt i din blogg, bl.a om amning(har sparat ditt inlägg i mina favoriter faktiskt).

Förresten så gillar jag din avatar skarpt. Folk som retar sig på att de blir "tvingade" att se ammande barn på en centimeterstor bild är löjliga. Jag tycker det är skitbra att du vågar visa att du ammar ditt större barn också, det är inget att skämmas för!

• Beckah82
    K g skrev 2010-02-23 01:26:37 följande:
    Jättebra att du tar upp detta Beckah! Synd bara att det inte går fram till alla som läser att syftet med tråden inte är att klanka ner på välling utan snarare upplysa om att den inte ska ges mer än max 3 mål om dagen. Förstår inte vad folk ifrågasätter riktigt(men då fattar jag vad du menar också). Tycker du har skrivit så mycket vettigt i din blogg, bl.a om amning(har sparat ditt inlägg i mina favoriter faktiskt). Förresten så gillar jag din avatar skarpt. Folk som retar sig på att de blir "tvingade" att se ammande barn på en centimeterstor bild är löjliga. Jag tycker det är skitbra att du vågar visa att du ammar ditt större barn också, det är inget att skämmas för!
    Tack snälla söta trevlig läsning detta {#lang_emotions_heart}
  • Solero
    Beckah82 skrev 2010-02-22 21:20:15 följande:
    Ja, naturligtvis. Amning = närhet. Inte en latmansmetod och vad gäller själva mjölken efter tandborstning så är det rätt löjligt att ens försöka jämföra bröstmjölk och välling. Välling ligger som en beläggning på tänderna. Bröstmjölk gör inte det. dessutom finns det studier som visar att bröstmjölk till och med skyddar tänderna.
    Men snälla du! Jag vet redan vad du anser om amning. Det står i ungefär varje inlägg du gör och oftast hänvisar du då oxå till din blogg. (Av nån märklig anledning).

Jag frågade bara om det var ok att amma till sömns. Detta är ett disskutionsforum. Tala om att sjunla lågt när du tycker att min fråga är löjlig.
Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling