• Beckah82

Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling

Det är en vanlig missuppfattning att välling är en form av tjock och mättande ersättning. Att man vid 6 månaders ålder ska byta ut ersättningen mot välling.

Detta är helt fel! Välling är inte tjock ersättning, välling är blaskig gröt!

Detta är ett viktigt informationsinlägg om 6-månadersbebisars matvanor, om amning, ersättning, mat och välling.

Läs det:

http://beckahbitch.blogg.se/2010/february/ersattning-ar-alltid-ersattning.html

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
  • Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling
  • Martina 76
    Beckah82 skrev 2010-02-22 21:17:34 följande:
    Om resterande mål är 3 eller färre till antalet är det helt okej.
    Han får idag välling 4 gånger per dag. Borde jag då byta ut ett mål mot ersättning?

Påverkad av debatten här gav jag min son en flaska ersättning istället för välling till frukost. Han har inte fått ersättning på 2-3 veckor och la av en kaskadspya! Kan det vara att han är ovan med ersättning?
  • Rockan
    StoraD skrev 2010-02-22 23:28:04 följande:
    Jag har inte läst så mkt mer än TS. Jag blir inte riktigt klok på denna välling som tydligen bara finns i Sverige och Finland. Såhär skriver growing people om välling: "I stort sett är välling modersmjölkersättning som man tillsatt mjöl." (se länk nedan) Texten är skriven av en barnläkare och stämmer inte riktigt med det du skriver i din blogg. Själv har jag inte så mkt koll (min kille är bara 5 mån), men jag försöker bilda mig en uppfattning.  www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...
    Värt att notera kan vara att Amerikanska barnläkare avråder från att tillsätta "Cereal", alltså spannmål, i flaskmat; "According to the American Academy of Pediatrics, "Cereal should not be added to bottles except for medically-indicated reasons (e.g., gastroesophageal reflux) because this practice deprives children of the opportunity to learn to feed themselves." Note, "there is no nutritional indication to add complementary foods to the diet of the healthy term infant before age 4 months."" (Från www.infantformula.org/faqs)
  • Rockan
    Martina 76 skrev 2010-02-23 08:46:20 följande:
    Han får idag välling 4 gånger per dag. Borde jag då byta ut ett mål mot ersättning? Påverkad av debatten här gav jag min son en flaska ersättning istället för välling till frukost. Han har inte fått ersättning på 2-3 veckor och la av en kaskadspya! Kan det vara att han är ovan med ersättning?
    4 ggr/dygn är minst en för mycket tyvärr... Hur gammal är han? En del barn kräks lättare av ersättning än välling ja, men det kan vara olika från olika sorters ersättning också. Sen är ersättningen mer tunnflytande än välling & bör därför inte ges ut en sån flasknapp som har en "skåra" (vällingnapp) eftersom barnet då kan få i sig för mycket för fort.
    Sen är ersättning näringstätare än välling, så det behövs inte lika stor mängd.
  • lindalake

Rockabillan: näringstätare?

jämförde ersättning och välling. ersättningen innehåller bra mycket fler vitaminer än välling! annars innehåller de ungefär lika mycket energi.

• Rockan
    lindalake skrev 2010-02-23 09:08:34 följande:
    Rockabillan: näringstätare? jämförde ersättning och välling. ersättningen innehåller bra mycket fler vitaminer än välling! annars innehåller de ungefär lika mycket energi.
    Ja, näringstätare; Fler vitaminer & framförallt mer fett
  • Ts Mamma
    Beckah82 skrev 2010-02-21 02:29:24 följande:
    Det är en vanlig missuppfattning att välling är en form av tjock och mättande ersättning. Att man vid 6 månaders ålder ska byta ut ersättningen mot välling.Detta är helt fel! Välling är inte tjock ersättning, välling är blaskig gröt!Detta är ett viktigt informationsinlägg om 6-månadersbebisars matvanor, om amning, ersättning, mat och välling.Läs det:beckahbitch.blogg.se/2010/february/ersattning...
    Du ammar väl??

Ser då så ut på bilden i alla fall.

Är det då du har tid att lusläsa allt som har med ersättning att göra eller borde inte bara folk lyssna till sig själva, sina barn och utbildat folk istället för lekmän som dig??

Jag bara undrar, har tidigare inte skrivit i dina trådar om amning etc men det här känns mer som en reklamkamapnj för din blogg än verklig och vettig information, som jag tror att de flesta som ger ersättning är väl införstådda med...
  • Rockan

Oj, nu gick det för fort; Sett till ersättning/välling för barn över 8 månader, ska tilläggas! Jag är trött, virrig & otydlig! Ursäkta.

• Martina 76
    Rockan skrev 2010-02-23 08:58:39 följande:
    4 ggr/dygn är minst en för mycket tyvärr... Hur gammal är han? En del barn kräks lättare av ersättning än välling ja, men det kan vara olika från olika sorters ersättning också. Sen är ersättningen mer tunnflytande än välling & bör därför inte ges ut en sån flasknapp som har en "skåra" (vällingnapp) eftersom barnet då kan få i sig för mycket för fort. Sen är ersättning näringstätare än välling, så det behövs inte lika stor mängd.
    Han är drygt 6 månader. Han kräktes väldigt mycket. Inte bara en sån där överskottskräka som han ofta ger ifrån sig. Han fick ersättning med en vanlig flasknapp och dricker inte särskilt fort heller...

Nåja...ska pallra mig iväg och köpa hem lite NAN och komplettera med. Men finns det något syfte alls att ge välling förutom på kvällen då det mättar bättre? Följer man debatten här är ersättning bättre på alla sätt. Min stora pojke gillade aldrig välling utan fick NAN en gång per dag tills han var 3.

Men jag köper inte det där att man inte behöver ge lika mycket ersättning som välling då det är näringstätare. Näring är en sak, energi en annan. Välling innehåller väl i stort sett samma energimängd som ersättning även om det innehåller mer näring?
  • Rockan
    Ts Mamma skrev 2010-02-23 09:10:58 följande:
    Du ammar väl?? Ser då så ut på bilden i alla fall. Är det då du har tid att lusläsa allt som har med ersättning att göra eller borde inte bara folk lyssna till sig själva, sina barn och utbildat folk istället för lekmän som dig?? Jag bara undrar, har tidigare inte skrivit i dina trådar om amning etc men det här känns mer som en reklamkamapnj för din blogg än verklig och vettig information, som jag tror att de flesta som ger ersättning är väl införstådda med...
    Men råd från BVC är oftast väldigt godtyckliga & individuella. Vår sköterska sa att man absolut inte ska byta ersättning mot välling rakt av, som en del tycks få höra, utan just att man ska komplettera & göra precis som vid amning; Succesivt byta ut dagens ersättningsmål mot annan mat samt gärna fortsätta med ersättning upp till ett års ålder. Jag som "ersättningsmamma" tycker absolut att det verkar finnas en poäng i att upplysa om att välling & ersättning inte fyller samma funktion...
  • Rockan
    Martina 76 skrev 2010-02-23 09:17:13 följande:
    Han är drygt 6 månader. Han kräktes väldigt mycket. Inte bara en sån där överskottskräka som han ofta ger ifrån sig. Han fick ersättning med en vanlig flasknapp och dricker inte särskilt fort heller... Nåja...ska pallra mig iväg och köpa hem lite NAN och komplettera med. Men finns det något syfte alls att ge välling förutom på kvällen då det mättar bättre? Följer man debatten här är ersättning bättre på alla sätt. Min stora pojke gillade aldrig välling utan fick NAN en gång per dag tills han var 3. Men jag köper inte det där att man inte behöver ge lika mycket ersättning som välling då det är näringstätare. Näring är en sak, energi en annan. Välling innehåller väl i stort sett samma energimängd som ersättning även om det innehåller mer näring?
    Jag tror dig De där spyorna är inte roliga när det händer heller...
    & Ja, jag uttryckte mig otydligt; Sett till näring behövs inte lika mycket ersättning, men sett till mättnad & energi så är det samma.
Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling