Rockan skrev 2010-02-23 08:58:39 följande:
4 ggr/dygn är minst en för mycket tyvärr... Hur gammal är han? En del barn kräks lättare av ersättning än välling ja, men det kan vara olika från olika sorters ersättning också. Sen är ersättningen mer tunnflytande än välling & bör därför inte ges ut en sån flasknapp som har en "skåra" (vällingnapp) eftersom barnet då kan få i sig för mycket för fort. Sen är ersättning näringstätare än välling, så det behövs inte lika stor mängd.
Han är drygt 6 månader. Han kräktes väldigt mycket. Inte bara en sån där överskottskräka som han ofta ger ifrån sig. Han fick ersättning med en vanlig flasknapp och dricker inte särskilt fort heller...
Nåja...ska pallra mig iväg och köpa hem lite NAN och komplettera med. Men finns det något syfte alls att ge välling förutom på kvällen då det mättar bättre? Följer man debatten här är ersättning bättre på alla sätt. Min stora pojke gillade aldrig välling utan fick NAN en gång per dag tills han var 3.
Men jag köper inte det där att man inte behöver ge lika mycket ersättning som välling då det är näringstätare. Näring är en sak, energi en annan. Välling innehåller väl i stort sett samma energimängd som ersättning även om det innehåller mer näring?