Beckah82 skrev 2010-02-24 11:01:42 följande:
Ja, det hävdar jag. Bestämt! Eftersom jag VET att det ÄR så. Eftersom jag VET att mängder av BVC-tanter hjälper till att få föräldrar att tro att det är samma sak, eftersom jag VET att massvis av föräldrar byter ut ersättningen mot välling och använder vällingen på samma sätt som man använder ersättning. Jag provocerar inte och anklagar inte. Jag skriver inte att det är något konstigt i att folk tror detta, tvärt om. Det är inte alls konstigt. Hade jag velat procovera hade jag inte skrivit att alla barn är olika och man ska följa SITT barns utveckling. jag hade inte skrivit att det är okej att börja med fast föda tidigt lika väl som att det är okej att vänta flera månader efter halvårsdagen. Det är verkligen inte att provocera. Jag har skrivit allt man kan skriva för att INTE provocera utan istället vara öppen och förstående för olika familjers olika sätt att göra. Vill någon ge välling 10 ggr om dagen varken kan eller vill jag göra något åt saken förrutom en grej; jag vill inte att de gör detta för att de tror att det är lugnt och bra. Att det är som ersättning för att deras BVC sagt det. Tanken är att UPPLYSA om skillnaden mellan välling och ersättning och att den allmänna rekommendationen är max 3 mål om dagen. Sen får folk göra vad fan de vill med den infon. men det är inget påhittat, inga påståenden osv. Det är ren information.
Jo men att det ÄR så går att läsa på paketet, så där bestrider jag dig inte. Fast diskussionen har lite grann hamnat på hur ofta man, enligt dig, ska ge välling till sitt barn. Något som för de flesta människor borde vara helt ointressant. Du är ingen expert, fast du har rätt i sakfråga. Du är en mammaledig småbarnsmorsa som bloggar. Du jobbar inte inom vården. Du har ett intresse för barn och deras näring, intresse och kunskap är inte samma sak.
Jo, du provocerar och du anklagar. Du säger att många inte känner till detta, att man inte ska lyssna på bvc utan på sig själv(dvs dig och dina emetionellt grundade åsikter), du skriver upp exempel på matscheman i din blogg. Varför? Ska någon läsa det och ta till sig det som information? Betrakta det som en sanning? Och om en förälder är så fullständigt tappad bakom vagnen att de måste läsa i en blogg om hur man matar sitt barn så vorde det väl ändå bättre om denna människa kontaktade bvc för inte vill väl du hållas ansvarig för hur mycket välling några barn du inte känner äter?
Och att nån rekommenderar att man ska ge välling max tre gånger om dagen? Varför behöver du berätta det om det nu är en allmän uppfattning. Jag förstår inte, du speglar inte alls några rekomendationer, du gör som du själv vill (det absolut sundaste) men samtidigt så är du otroligt nedlåtande mot folk som lever/ammar/andras/tycker/sover/reser/etc på ett annat sätt än du. Ditt sätt att leva och sköta dina barn präglas inte av några rekommendationer, du gör saker som också anses som okonventionellt, te x ammar längre än genomsnittet.
När du väljer att göra på ett sätt som "rekommenderas" så hänvvisar du till att det är en "rekommendation" och när du väljer att bryta normen så säger du att "bvc inte vet ändå"
. Var inte så svag! Stå upp för ditt sätt att leva utan att hela tiden behöva trycka ner människor som inte gör som du, du måste inte motivera eller ursäkta din egen personlighet och ännu viktigare: gör dig inte till motståndare eller räddare för allt som du gör, allt måste man inte skrika högt om. Sluta låssas att du vill rädda alla vällingmagbarn eller att du VET en massa, det ända du vill är att få läsare till din blogg och att få bekräftelse från andra människor och detta söker du genom att trycka ner andra människor för att du ska må bra själv.