• Beckah82

Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling

Det är en vanlig missuppfattning att välling är en form av tjock och mättande ersättning. Att man vid 6 månaders ålder ska byta ut ersättningen mot välling.

Detta är helt fel! Välling är inte tjock ersättning, välling är blaskig gröt!

Detta är ett viktigt informationsinlägg om 6-månadersbebisars matvanor, om amning, ersättning, mat och välling.

Läs det:

http://beckahbitch.blogg.se/2010/february/ersattning-ar-alltid-ersattning.html

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
  • Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling
  • Pomea
    Beckah82 skrev 2010-02-24 11:01:42 följande:
    Ja, det hävdar jag. Bestämt! Eftersom jag VET att det ÄR så. Eftersom jag VET att mängder av BVC-tanter hjälper till att få föräldrar att tro att det är samma sak, eftersom jag VET att massvis av föräldrar byter ut ersättningen mot välling och använder vällingen på samma sätt som man använder ersättning. Jag provocerar inte och anklagar inte. Jag skriver inte att det är något konstigt i att folk tror detta, tvärt om. Det är inte alls konstigt. Hade jag velat procovera hade jag inte skrivit att alla barn är olika och man ska följa SITT barns utveckling. jag hade inte skrivit att det är okej att börja med fast föda tidigt lika väl som att det är okej att vänta flera månader efter halvårsdagen. Det är verkligen inte att provocera. Jag har skrivit allt man kan skriva för att INTE provocera utan istället vara öppen och förstående för olika familjers olika sätt att göra. Vill någon ge välling 10 ggr om dagen varken kan eller vill jag göra något åt saken förrutom en grej; jag vill inte att de gör detta för att de tror att det är lugnt och bra. Att det är som ersättning för att deras BVC sagt det. Tanken är att UPPLYSA om skillnaden mellan välling och ersättning och att den allmänna rekommendationen är max 3 mål om dagen. Sen får folk göra vad fan de vill med den infon. men det är inget påhittat, inga påståenden osv. Det är ren information.
    Jo men att det ÄR så går att läsa på paketet, så där bestrider jag dig inte. Fast diskussionen har lite grann hamnat på hur ofta man, enligt dig, ska ge välling till sitt barn. Något som för de flesta människor borde vara helt ointressant. Du är ingen expert, fast du har rätt i sakfråga. Du är en mammaledig småbarnsmorsa som bloggar. Du jobbar inte inom vården. Du har ett intresse för barn och deras näring, intresse och kunskap är inte samma sak.

Jo, du provocerar och du anklagar. Du säger att många inte känner till detta, att man inte ska lyssna på bvc utan på sig själv(dvs dig och dina emetionellt grundade åsikter), du skriver upp exempel på matscheman i din blogg. Varför? Ska någon läsa det och ta till sig det som information? Betrakta det som en sanning? Och om en förälder är så fullständigt tappad bakom vagnen att de måste läsa i en blogg om hur man matar sitt barn så vorde det väl ändå bättre om denna människa kontaktade bvc för inte vill väl du hållas ansvarig för hur mycket välling några barn du inte känner äter?

Och att nån rekommenderar att man ska ge välling max tre gånger om dagen? Varför behöver du berätta det om det nu är en allmän uppfattning. Jag förstår inte, du speglar inte alls några rekomendationer, du gör som du själv vill (det absolut sundaste) men samtidigt så är du otroligt nedlåtande mot folk som lever/ammar/andras/tycker/sover/reser/etc på ett annat sätt än du. Ditt sätt att leva och sköta dina barn präglas inte av några rekommendationer, du gör saker som också anses som okonventionellt, te x ammar längre än genomsnittet.

När du väljer att göra på ett sätt som "rekommenderas" så hänvvisar du till att det är en "rekommendation" och när du väljer att bryta normen så säger du att "bvc inte vet ändå"
    . Var inte så svag! Stå upp för ditt sätt att leva utan att hela tiden behöva trycka ner människor som inte gör som du, du måste inte motivera eller ursäkta din egen personlighet och ännu viktigare: gör dig inte till motståndare eller räddare för allt som du gör, allt måste man inte skrika högt om. Sluta låssas att du vill rädda alla vällingmagbarn eller att du VET en massa, det ända du vill är att få läsare till din blogg och att få bekräftelse från andra människor och detta söker du genom att trycka ner andra människor för att du ska må bra själv.
  • Beckah82
    Ts Mamma skrev 2010-02-24 11:22:51 följande:
    Fast nu Beckah82 börjar jag bli lite irriterad, jag hade tänkt lämna tråden för gott för att diskutera med dig är som att diskutera med en vägg men det här inlägget gör mig lite lätt förbannad.Hur f*n kan du sitta på dina höga hästar och hävda att du VET att andra inte kan utfodra sina barn själva utan lekmans råd???Hur kan du VETA att alla BVC ger samma råd hit och dit till ALLA?? Springer du runt och kollar, avlyssnar du deras rum??Du ammar nu och det var 1 år sedan du gav ersättning, hur f*n kan du vara proffs på ersättning idag????Jag tycker det börjar bli patetiskt, men du är väl Gud Amen själv och står över mänskligheten och alla andra föräldrar (som jag VET gör sitt yttersta för att göra det bästa för sitt barn på det sätt de anser är bäst) eller???!!Jag håller med Pomea; Du saknar källhänvisningar och ren fakta, du ger folk DIN egna åsikt och DIN egna syn på saker och ting, en vacker dag gör du det och någon gör precis så som du har sagt, det kan sluta illa för den, för det kanske inte alls funkade så som du sa...
    Jag fattar inte ett ord i den här kommentaren? Det finns ingen grund, ingen röd tråd och det är taget ur luften. otroligt märkligt och rörigt och inte alls något som har med min bloggning att göra eller det jag skrivit i tråden.
  • Beckah82
    Pomea skrev 2010-02-24 11:23:37 följande:
    Jo men att det ÄR så går att läsa på paketet, så där bestrider jag dig inte. Fast diskussionen har lite grann hamnat på hur ofta man, enligt dig, ska ge välling till sitt barn. Något som för de flesta människor borde vara helt ointressant. Du är ingen expert, fast du har rätt i sakfråga. Du är en mammaledig småbarnsmorsa som bloggar. Du jobbar inte inom vården. Du har ett intresse för barn och deras näring, intresse och kunskap är inte samma sak. Jo, du provocerar och du anklagar. Du säger att många inte känner till detta, att man inte ska lyssna på bvc utan på sig själv(dvs dig och dina emetionellt grundade åsikter), du skriver upp exempel på matscheman i din blogg. Varför? Ska någon läsa det och ta till sig det som information? Betrakta det som en sanning? Och om en förälder är så fullständigt tappad bakom vagnen att de måste läsa i en blogg om hur man matar sitt barn så vorde det väl ändå bättre om denna människa kontaktade bvc för inte vill väl du hållas ansvarig för hur mycket välling några barn du inte känner äter?Och att nån rekommenderar att man ska ge välling max tre gånger om dagen? Varför behöver du berätta det om det nu är en allmän uppfattning. Jag förstår inte, du speglar inte alls några rekomendationer, du gör som du själv vill (det absolut sundaste) men samtidigt så är du otroligt nedlåtande mot folk som lever/ammar/andras/tycker/sover/reser/etc på ett annat sätt än du. Ditt sätt att leva och sköta dina barn präglas inte av några rekommendationer, du gör saker som också anses som okonventionellt, te x ammar längre än genomsnittet. När du väljer att göra på ett sätt som "rekommenderas" så hänvvisar du till att det är en "rekommendation" och när du väljer att bryta normen så säger du att "bvc inte vet ändå". Var inte så svag! Stå upp för ditt sätt att leva utan att hela tiden behöva trycka ner människor som inte gör som du, du måste inte motivera eller ursäkta din egen personlighet och ännu viktigare: gör dig inte till motståndare eller räddare för allt som du gör, allt måste man inte skrika högt om. Sluta låssas att du vill rädda alla vällingmagbarn eller att du VET en massa, det ända du vill är att få läsare till din blogg och att få bekräftelse från andra människor och detta söker du genom att trycka ner andra människor för att du ska må bra själv.
    Fast det här handlar ju enbart om dina personliga åsikter om mig. Något du gått och tänkt på under en längre tid. Du säger att jag inte ska leka expert 8fast jag inte ens gjort det) samtidigt som du själv sitter och gör psykologiska analyser av mig som person baserat på hur du uppfattat det jag skriver i en blogg.

Skärp dig. det du skrivit här har ju ingenting med denna tråds vällingdebatt att göra. Du gillar inte mig och gillar inte att jag delar med mig av information. Fine. Men gå någon annanstans och ogilla mig för i den här tråden är det ganska OT.
  • Pomea
    Beckah82 skrev 2010-02-24 11:49:45 följande:
    Fast det här handlar ju enbart om dina personliga åsikter om mig. Något du gått och tänkt på under en längre tid. Du säger att jag inte ska leka expert 8fast jag inte ens gjort det) samtidigt som du själv sitter och gör psykologiska analyser av mig som person baserat på hur du uppfattat det jag skriver i en blogg. Skärp dig. det du skrivit här har ju ingenting med denna tråds vällingdebatt att göra. Du gillar inte mig och gillar inte att jag delar med mig av information. Fine. Men gå någon annanstans och ogilla mig för i den här tråden är det ganska OT.
    Ehhh...ja, mina personliga åsikter om dig. Vems åsikter skulle jag representera om inte mina egna? Ja, jag har faktiskt undrat varför du uttalar dig om en massa saker men när jag insåg att det handlar om att du vill rättfärdiga ditt eget liv samt fiska till bloggen så blev du så platt.

Psykologiska analyser? Utvecka för nu hängde jag inte med alls här!

Nej, det jag skriver inbegriper både vällingen, personen bakom vällingdebatten samt orsakerna bakom vällingdebattens vara. Den lilla dolda agendan som trycker ner människor och gör dem osäkra.

Du borde inte veta att du vet bättre än BVC fast du kanske gör det. Folk lyssnar på det du säger. De vill få beröm för hur de sköter sina barn. Folk ser av någon anledning upp till dig. Förvalta detta och uppskatta det, missbruka det inte med en dålig attityd och osanningar. Sen mycket du skriver i tråden är ju också väldigt ot. Te x dina svar på allt som är ot. Typ allt i tråden är ot, ibland tar en debatt en ny vändning och har man först köpt det så kan man inte komma i efterhand och skrika "ot!!!" så fort man inte har argument längre.

Du får gärna dela med dig av information, det skulle aldrig falla mig in att försöka hindra dig från det. Men om man gör det så får man vara beredd på följande: Man kan bli kritiserad om man inte har källor. Man kan bli ifrågasatt om man länkar ditt sin egna, privata blogg. Man kan uppfattas som provokativ om man dumförklarar föräldrar. Man ger sig ut på hal is om man säger sig veta bbättre än BVC gällande ANDRAS barn.
  • Pomea
    Beckah82 skrev 2010-02-24 11:47:21 följande:
    Jag fattar inte ett ord i den här kommentaren? Det finns ingen grund, ingen röd tråd och det är taget ur luften. otroligt märkligt och rörigt och inte alls något som har med min bloggning att göra eller det jag skrivit i tråden.
    Finns väl ingen anleding att vara nedlåtande bara för att du inte vet vad du ska svara på kritik?
  • Beckah82
    Pomea skrev 2010-02-24 12:16:46 följande:
    Finns väl ingen anleding att vara nedlåtande bara för att du inte vet vad du ska svara på kritik?
    fast det är ju ingen kritik, det är ju bara svammel.
  • Ts Mamma
    Pomea skrev 2010-02-24 12:16:46 följande:
    Skönt att någon förstår vad jag menar i alal fall, fast jag tror andra oxå förstår det bara man vill...
  • korvmamman

Mitt BVC sa att när bebisen är 6 månader ska den ha mat och välling. byt ut ALL ersättning mot välling...

fick enorma problem med bajseriet...

• Beckah82
    korvmamman skrev 2010-02-24 13:36:32 följande:
    Mitt BVC sa att när bebisen är 6 månader ska den ha mat och välling. byt ut ALL ersättning mot välling...fick enorma problem med bajseriet...
    Trist, men ack så vanligt. Otroligt irriterande att höra att det är så många BVC-tanter som rekommenderar fel.
  • Pomea
    Beckah82 skrev 2010-02-24 12:31:41 följande:
    fast det är ju ingen kritik, det är ju bara svammel.
    Hur kan du ens ta dig själv på allvar?
Svar på tråden Välling = blaskig gröt!!! Viktig info om ersättning vs välling