• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • bluebird
    Mei skrev 2010-02-22 14:19:33 följande:
    Vet du verkligen vad Juul har för budskap egentligen? Och vad har du för grund för att påstå att alltför många lyssnar på vad han skriver och att det nu nödvändigtvis går emot det som heter "sunt förnuft"? Du vet väl att det ansågs vara sunt förnuft att hävda att jorden var platt. Det finns också många som försvarar aga och skamvrå med sunt förnuft. Sunt förnuft som argument är inte vatten värt. Det finns 6 miljarder versioner av vad som är sunt förnuft. Nej jag upprepar min fråga - vet du vad Juul har för budskap egentligen?
    Ja, det vet jag. Jag har alltför ofta stött på just Julls anhängare. Och säger än en gång att majoriteten av föräldrarna i Sverige för bara några år sedan hyllade A.W. medan de flesta idag har kommit till insikt med att hennes olika teorier gjort mer skada än nytta. Detsamma kommer att hända Juul är jag övertygad om.
  • Amlin
    bluebird skrev 2010-02-22 14:10:17 följande:
    Alltför många föräldrar lyssnar på vad Juul skriver istället för att lyssna till sitt eget sunda förnuft, vilket är tragiskt och får till konsekvens att barn dras över en kam, man ser som förälder inte till barnet som individ utan väljer att använda sig av Juuls grova generaliseringar om hur man bör behandla ett barn under uppväxten. Just det som "Tora 80" skrev är ett praktexempel på varför så många föräldrar inte säger nej eller markerar tydligt var vissa gränser ska gå, hur man visar respekt osv, Juul säger ju att det inte behövs.
    Men det där är ju inte sant. Juul hävdar inte att gränser är överflödiga men att gränssättning för gränssättningen skull är överflödig.

Däremot är det viktigt att markera personliga gränser och att ta ett vuxenansvar. Dvs leda sina barn men inte kränka dem. Det vill säga lyssna till sitt barn, men inte bara till barnet utan till sig själv också. Vad är ok för mig, vad är ok för oss som familj. Vart går min gräns för hur vi kan fungera tillsammans. En stor och viktig skillnad tycker jag. Ska vi citera Juul så säger han ofta att "barn vet vad de har lust med men inte alltid vad de behöver". Mitt jobb som förälder att ta ansvar för just vad barnet behöver. Ofta innebär det att mitt barn inte får det hon hellst vill.

Sen har jag svårt att ta till mig argumetet att bara för att man läser teorier så lyssnar man itne till sitt sunda förnuft. Det om något är en grov generalisering. Teorier läser man, relaterar till sitt eget sk sunda förnuft och går vidare utifrån det. Sammanfaller inte ens egna värderingar med den teori man läser så kommer man troligen förkasta den. tillämpa teorin eller bara ha något kul och givande att läsa.
  • Lavish

Nej det finns nog alla sorter, här som där. Möjligtvis har svenska barn något mindre respekt från vuxna än barn i länder där barnaga tillämpas mycket. Det är en respekt jag kan leva utan.

• bluebird
    Amlin skrev 2010-02-22 15:45:24 följande:
    Men det där är ju inte sant. Juul hävdar inte att gränser är överflödiga men att gränssättning för gränssättningen skull är överflödig. Däremot är det viktigt att markera personliga gränser och att ta ett vuxenansvar. Dvs leda sina barn men inte kränka dem. Det vill säga lyssna till sitt barn, men inte bara till barnet utan till sig själv också. Vad är ok för mig, vad är ok för oss som familj. Vart går min gräns för hur vi kan fungera tillsammans. En stor och viktig skillnad tycker jag. Ska vi citera Juul så säger han ofta att "barn vet vad de har lust med men inte alltid vad de behöver". Mitt jobb som förälder att ta ansvar för just vad barnet behöver. Ofta innebär det att mitt barn inte får det hon hellst vill. Sen har jag svårt att ta till mig argumetet att bara för att man läser teorier så lyssnar man itne till sitt sunda förnuft. Det om något är en grov generalisering. Teorier läser man, relaterar till sitt eget sk sunda förnuft och går vidare utifrån det. Sammanfaller inte ens egna värderingar med den teori man läser så kommer man troligen förkasta den. tillämpa teorin eller bara ha något kul och givande att läsa.
    Och därför använder sig så många föräldrar av 5 minutersmetoder, hårda "buffar", hårda stötar i vagnen osv, för att de läst A.W. och andra rekommendationer och sedan använt sitt sunda förnuft?
  • Olivers mamma
    lövet2 skrev 2010-02-21 23:37:21 följande:
    Ja, det tycker jag. Anledningen är i mina ögon att de flesta svenska barn tillbringar större delen av dagarna tillsammans med vuxna människor som inte ser som sin uppgift att uppfostra barnen, utan att vara pedagogiska och utbilda dem ...
  • Amlin
    bluebird skrev 2010-02-22 15:48:53 följande:
    Och därför använder sig så många föräldrar av 5 minutersmetoder, hårda "buffar", hårda stötar i vagnen osv, för att de läst A.W. och andra rekommendationer och sedan använt sitt sunda förnuft?
    Ja, antagligen. Jag har själv aldrig använt AW liknande metoder så jag vet inte. Men något i den metoden måste ju ha stämt överens med hur personerna som använder den ser på barnuppfostran. Någonstans har de lärt sig att det är så "sunt förnuft" ska se ut.

Jag menar inte att det alltid blir lyckade resultat bara för att folk använder sitt sunda förnuft. Det är ju ytters individuellt vad man definierar som sunt och vad man anser vara lyckat.
  • Cloud Berry

Ja om man har en soft lat och slö förälder som inte fattat det här med att lära sitt barn rätt eller fel så kan det väl inte bli något annat resultat. Slänger man sig ofta med uttrycket "...men barn är ju barn" så är man i risksonen att få odrägliga snorungar som inte har respekt för andra barn och vuxna och som inte kan skillnaden mellan rätt och fel.

• isisisis
    Cloud Berry skrev 2010-02-22 15:57:04 följande:
    Ja om man har en soft lat och slö förälder som inte fattat det här med att lära sitt barn rätt eller fel så kan det väl inte bli något annat resultat. Slänger man sig ofta med uttrycket "...men barn är ju barn" så är man i risksonen att få odrägliga snorungar som inte har respekt för andra barn och vuxna och som inte kan skillnaden mellan rätt och fel.
    Precis.
  • Cloud Berry

Ungarna som inte fått lära sig sig rätt och fel är samma ungar som senare skär sig, knarkar och slår sönder busskurer.

Varför jag påstår det?

Jo för att de har så softa föräldrar som aldrig egentligen brytt sig om dem utan ansett att de får växa lite hursomhelst och lära sig hur livet går till livet helt på egen hand. Det är dessa softa föräldrar som sitter hemma på lördagskvällarna och sörplar vin när deras dotter Lisa 12 år raglar omkring stupfull och blir tafsad på av 17-åriga killar, de sitter hemma när de istället ska vara ute och hålla koll på sitt barn.

Sedan så ringer kanske en ordningsvakt hem och ber föräldrarna att hämta sitt barn och då skyller de såklart ifrån sig, deras barn gör ju aldrig fel heller och hon får minsann ta sig hem själv.

Så är det.

• isisisis
    Movie Freak skrev 2010-02-22 14:23:23 följande:
    barn är inte mer ouppfostrade nu det är bara det att barn får synas o höras nu till skillnad på förr då om de inte gjorde som man sa fick en smäll på käften. barn liksom vuxna måste få bli arga, sura, ha dåliga dagar osv jag vet vuxna som beter sig värre en ett argt, surt, upprört barn.
    Hur vet du det?
    Levde du för 50 år sedan så du kan jämföra eller?

Jag uppostrade barn för 25 år sedan,och jag märker en skillnad.
Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?