• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • TwistedSister

Jag tycker att de flesta barn jag träffat är åtminstone inte ouppfostrade, men kanske heller inte alltid "väluppfostrade" om det avser ett gammaldags sätt att se på saken. (Att barn ska vara tysta tills de blir tilltalade tex, vilket för övrigt borde strida mot barnkonventionen)

• Ciliaja

jag tycker att svenska barn har mer egna åsikter, eller ja de delger dom mer iallafall.. vågar stå upp för vad dom tycker även mot vuxna och uppfostras på ett sätt att inte låta sig bli nertryckt av någon. 

dom hotas inte heller med stryk som många barn i vissa länder gör, där de är helt okej att slå barn. (därmed inte sagt att de inte finns svenska familjer där föräldrarna hotar sina barn)
    så är svenska barn i generellt ouppfostrade, nej bara uppfostrade på ett annat sätt!
    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • lövet2

Ja, det tycker jag. Anledningen är i mina ögon att de flesta svenska barn tillbringar större delen av dagarna tillsammans med vuxna människor som inte ser som sin uppgift att uppfostra barnen, utan att vara pedagogiska och utbilda dem ...

• Jossan90

jag tycker de flesta svenska barn är uppfostrade på ett bra sätt.
    ts tycker väl att svenska barn är ouppfostrade?

• parvati

Jag kan tycka att den fria uppfostran gick väldigt fel. Att guida, visa barnen hur man gör i olika sammanhang behöver barn.  När lärare tycker att de får använda sina dagar åt grundfostran istället för undervisning är det fel.

• TwistedSister
    parvati skrev 2010-02-21 23:45:26 följande:
    Jag kan tycka att den fria uppfostran gick väldigt fel. Att guida, visa barnen hur man gör i olika sammanhang behöver barn.  När lärare tycker att de får använda sina dagar åt grundfostran istället för undervisning är det fel.
    Men den la de väl ner efter 70-talet
  • Linda1976

Ja, till viss del. Inte alla, men för stor andel. Gapiga, skrikiga och tar för mycket plats på allt från flygplan, caféer, affärer.... Lata, flata föräldrar som inte sätter gränser, och förväntar sig att förskola/skola ska ta ansvaret, urk.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • parvati
    TwistedSister skrev 2010-02-21 23:52:44 följande:
    Men den la de väl ner efter 70-talet
    Ja men det är ju vi som är föräldrar nu dessutom är det nog väldigt fritt nu också men sen går det överstyr och så blir det skamvrå istället. Det finns inget mellanläge där man tänker att man ska fostra barn.
  • Dr Mupp
    parvati skrev 2010-02-21 23:45:26 följande:
    Vi kör fri uppfostran, det betyder inte att våra barn är fria från uppfostran.

Skilj på fri fostran och fri från fostran.

Nej jag tycker inte svenska barn är mer ouppfostrade än andra. Däremot får svenska barn både synas och höras och vi lyssnar på dem och deras åsikter istället för att ge dem stryk.
  • parvati
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 00:04:16 följande:
    Vi kör fri uppfostran, det betyder inte att våra barn är fria från uppfostran. Skilj på fri fostran och fri från fostran. Nej jag tycker inte svenska barn är mer ouppfostrade än andra. Däremot får svenska barn både synas och höras och vi lyssnar på dem och deras åsikter istället för att ge dem stryk.
    Vad är skillnaden då?

Att man inte ska slå barn eller inte lyssna på deras åsikter är jag helt med på.

Synas och höras verkar för många vara att barn ska få springa runt och skrika och förstöra saker.
Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?