• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • Bedan
    Knytt1 skrev 2010-02-22 10:02:55 följande:
    Det känns som att man inte ens får ANTYDA att barn har några brister, för då KRÄNKER man dem.. Men det skiter jag i!
    Nu när man ska lämna skriftliga omdömen rätt tidigt i skolan har man ju inte mycket val, iallafall inte om man är lärare.
  • Matillin
    TyskMamma skrev 2010-02-22 10:00:21 följande:
    Svenska barn är inte dresserade som barn i andra länder. Men jag skulle ändå påstå att mina barn är väluppfostrade och var några dumma auktoritära barnagare säger, det skiter jag i. Mina barn säger hej, snälla,tack och hejdå. Min "stora"tar väl hand om sin lillebror, visar medkänsla och har (så mycket en fyraåring kan ha) tålamod och lugn. Och disciplin får mina barn, men dressyr är jag inte mycket för och då får de där barnagarna i andra länder lungt tycka att mina barn är ouppfostrade. Hellre disciplin med kärlek än dressyr med hård hand. Jag har barn hemma och inga hundar!
    Fast det är väl inte det som är definitionen på väluppfostrad = väldresserad och lydig som en hund?

Väluppfostrad är för mig att man gör som man blir tillsagd när det är "allvar" däremot inte att man bara ska lyda blint och inte får ifrågasätta.
    Och att man visar respekt för alla i sin omgivning även dom man inte tycker om, det är i alla fall vad jag försöker lära mina barn.
    Man kallar inte lärare, fröknar, föräldrar eller kompisar för fula, dumma, hora, idiot eller dylikt.
  • Matillin
    Mei skrev 2010-02-22 10:03:28 följande:
    Och jag som önksar att jag blivit lärare istället.
    Neeej du vet inte vad du önskar dig.
    Lärare är den yrkeskategori där flesta skolar om sig.
    Nej allvarligt talat, klart det finns lärare som stortrivs, men jag tror dom är få?
    Med dagen nedragningar och alldeles för stora klasser, lägg på det många barn som mår dåligt eller är ouppfostrade så kan det vara ett "helvete" rent ut sagt att vara lärare idag.
    Hade man haft dom rätta förutättningarna hade läraryrket varit mycket bättre.
  • CHARLATAN
    Mei skrev 2010-02-22 09:57:38 följande:
    Frågan är om man vill definiera det som bristande uppfostran som i hårdare tag eller om det är ett helt vuxensamhälle som kapitulerat när det gäller helt sjävlklara saker, som att hindra barn/ungdomar och vuxna från att vara elaka/oförskämda mot varandra.
    Jag tror att det är lite både och, men tog upp det här då jag sett lärare försöka säga till barn, förklara att man inte säger/gör si och så men barnen skiter helt i det läraren eller förskolläraren säger (jobbade på förskola och hörde likadana ord där). Anser då att bristen på respekt till vuxna måste komma någonstans ifrån, troligtvis hemifrån där barn kanske får bete sig hursomhelst eller aldrig får lära sig att man måste respektera andra.
    MEN, måste jag tillägga, det är inte bara svenskfödda barn som beter sig såhär.. så jag är kluven.
    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Bedan
    Knytt1 skrev 2010-02-22 10:02:55 följande:
    Det känns som att man inte ens får ANTYDA att barn har några brister, för då KRÄNKER man dem.. Men det skiter jag i!
    Som jag skrev ovan (#57) lyckades jag ju KRÄNKA ett barn bara genom att säga "skulle du kunna hoppa ner så jag får packa mina varor, tack". Det tycker jag är ganska starkt jobbat av mig :D Jag undrar hur hans mamma har tänkt sig att han ska kunna fungera i samhället ifall hon lär honom att det är hans rätt att tränga sig före och hoppa runt som en apa på tjack, och ifall någon ber honom att få lite space i denna världen så är DE dumma. Han lär ju få värsta chocken när det går upp för honom att jorden inte snurrar kring honom.
  • Bedan
    Min sambo inbillade sig att han ville bli lärare... så han praktiserade på en skola... och ångrade sig :D
  • Matillin
    Bedan skrev 2010-02-22 09:39:21 följande:
    Jag tycker det är svårt att avgöra, jag har träffat på många ouppfostrade barn och då främst i Sverige, men jag har ju spenderat typ 99 % av mitt liv i detta land så det är svårt att jämföra med utlandet då!Det mest irriterande med ouppfostrade barn är inte nödvändigtvis barnet utan snarare föräldern. Som när jag för ett par månader sedan fick jordens utskällning av en skabbig morsa som stod bakom mig i kassan på ICA, detta för att jag snällt bad hennes son att hoppa ner från hyllan där man packar kassen, eftersom det var mina varor på bandet och jag gärna ville komma fram för att kunna packa ner dem! Men se nej det fick jag ju inte säga! Hon skrek på mig som om jag tagit hennes son i armen och kastat ner honom från hyllan, och då önskade jag nästan i en sekund att jag gjort det. Fast sen kom jag på att var det någon som skulle kastas så var det morsan :D
    Morr.
    Har inte varit med om att bli utskälld men däremot har jag ofta haft barn på den sidan där man ska packa sina varor.
    Och många föräldrarna reagerar inte alltid, ok om man inte ser direkt, men när man inte bryr sig??
    När min dotter på 3 år klättrar upp på packhyllan vilket hon ofta gör, så flyttar jag på henne direkt om hon inte kliver bort när jag säger till henne.
  • Matillin
    Bedan skrev 2010-02-22 10:10:29 följande:
    Min sambo inbillade sig att han ville bli lärare... så han praktiserade på en skola... och ångrade sig :D
    Ja det borde alla göra innan dom börjar läsa till lärare.
    Det borde man nog göra när det gäller allt egentligen
  • TyskMamma
    Matillin skrev 2010-02-22 10:05:59 följande:
    Fast det är väl inte det som är definitionen på väluppfostrad = väldresserad och lydig som en hund?Väluppfostrad är för mig att man gör som man blir tillsagd när det är "allvar" däremot inte att man bara ska lyda blint och inte får ifrågasätta.Och att man visar respekt för alla i sin omgivning även dom man inte tycker om, det är i alla fall vad jag försöker lära mina barn.Man kallar inte lärare, fröknar, föräldrar eller kompisar för fula, dumma, hora, idiot eller dylikt.
    Men jag trodde det var det TS mmenade när hon skrev om oupfostrade svenska barn. Det är ju så i andra länder att det ska Nias och fjäskas och tramsas och barnen får sig en lavett om de inte lyder och de som inte behandlar sina barn på det viset får "ouppfostrade" barn jämfört med barnen i andra länder för att de har den typen av uppfostran. Alltså räcker det inte med att vara väluppfostrad = göra som man blir tillsagd när det är allvar. Utan barnen ska dresseras, niga, nia och tramsa och göra sig till inför vuxna för annars har de ingen "respekt" heter det ju.
  • Knytt1
    Fast det är faktiskt världens bästa jobb! Jag trivs jättebra! Jag har jobbat som lärare i 17 år, och skulle inte kunna tänka mig nåt annat!

Men det är viktigt att ha ryggrad nog att säga som det är och inte vara rädd för vad föräldrarna ska tycka. JAG ser barnen utifrån min yrkesroll, och om allt ska fungera kan man inte hålla på mesa!
Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?