TyskMamma skrev 2010-02-22 10:00:21 följande:
Svenska barn är inte dresserade som barn i andra länder. Men jag skulle ändå påstå att mina barn är väluppfostrade och var några dumma auktoritära barnagare säger, det skiter jag i. Mina barn säger hej, snälla,tack och hejdå. Min "stora"tar väl hand om sin lillebror, visar medkänsla och har (så mycket en fyraåring kan ha) tålamod och lugn. Och disciplin får mina barn, men dressyr är jag inte mycket för och då får de där barnagarna i andra länder lungt tycka att mina barn är ouppfostrade. Hellre disciplin med kärlek än dressyr med hård hand. Jag har barn hemma och inga hundar!
Fast det är väl inte det som är definitionen på väluppfostrad = väldresserad och lydig som en hund?
Väluppfostrad är för mig att man gör som man blir tillsagd när det är "allvar" däremot inte att man bara ska lyda blint och inte får ifrågasätta.
Och att man visar respekt för alla i sin omgivning även dom man inte tycker om, det är i alla fall vad jag försöker lära mina barn.
Man kallar inte lärare, fröknar, föräldrar eller kompisar för fula, dumma, hora, idiot eller dylikt.