• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • Matillin
    lillasötarara skrev 2010-02-23 08:31:00 följande:
    Hmm vad är det som gör att du skapar denna uppfattning. Jag är lärarstudent och jag kan ju snällt berätta för dig att lärare visst uppfostrar, det står yttryckligen i läroplanen att läraren också ska fostra barnen till demokratiska medborgare, sedan är det upp till en var och tolka det. Men lärare fostrar barn i mycket stor del, men på grund utav hur barn generellt är idag, hur deras föräldrar är, hur samhället är mot lärare idag så har de ett hemsk övermänskligt krav på sig att gör föräldrarnas uppgift! En sexåring ska veta hur man beter sig, de ska kunna t.ex torka sig själva efter toaletten, veta hur man beter sig vid matbordet, man inte får allt man vill, att man inte kan göra precis hur som helst osv. men tyvärr så lämpas detta över på förskolelärare och lärare att uppfostra barn och vad får de för tack för det. Jo utskällningar från föräldrar och påhopp från samhållet. Så fort en lärare tar i med rösten eller råkar peta på en elev på fel sätt så är läraren livrädd för att åka dit för misshandel och allt möjligt skit. Lärare har övermänskliga krav på sig också kommer du och säger att de inte alls bryr sig. Det är tack vare föräldrara som inte sköter sitt jobb och som tror deras barn är änglar och tror på allt de säger, som gör att lärare inte vågar uppfostra barn. Och sanningen är det är inte lärarens uppgift att sköta föräldrarnas men det verkar du ju tro...
    Håller med dig i allt.
    Lärare har visst som uppgift att fostra.
    Har ens twisted sister satt sin fot i ett klassrum undrar jag om hon tror att lärare inte fostrar barnen?
    Det är ju deras största uppgift att få denna stora barngrupp att bete sig bra mot varandra och mot läraren?
    Det är ju ett ständigt arbete för läraren att fostra barnen i hur man beter sig, och gör man inte det blir det fullständigt kaos i klassen.
  • Matillin
    Velour skrev 2010-02-23 08:43:12 följande:
    Nej, jag tycker inte det, d.v.s. att svenska barn är mer ouppfostrade och särskilt inte på dagis där jag har märkt att det faktiskt är tvärtom. På de dagis jag har varit har de utländska barnen varit de ouppfostrade. Men generellt har jag märkt att det är vanligare bland svenska barn (äldre) att käfta emot föräldrarna (t.ex. säga till dem att hålla käften, be dem dra åt helvete etc.) och gnälla för mycket.
    Det jag tror man uppfattar som ouppfostrat bland dom utländska barnen är nog att dom är vana att få höras och synas mer?
    Man märker ju en skillnad när man varit ute och rest i medelhavet tex.
    Där står folk och blockerar gångarna i mataffären utan att ens reagerar att någon står bakom, allt tas i lugn takt till skillnad från i vårat samhället.
    Här passar man tider och är man sen uppfattas man som ohyfsad.
    Barn tror jag också tillåts att höras och synas med i deras kultur något som vi uppfattar som oupfostrat både i utländska barn och svenska?
    Bara en teori
  • Ts Mamma
    JA, därför att:

Svenska barn blir servade, de behöver inte göra något själva utan får skjuts över allt och ingenstans tills att de är 18, de ser veckopeng som en rättighet, att hjälpa till gör man inte, det är Mamma/Pappas jobb att fixa allt, det är deras rättighet som barn.

Svenska barn vet och kan sina rättigheter och vet att ingen lärare får ta tag i dem hur de än beter sig vilket gör att de just kan bete sig precis som de själva vill och känner för.

Svenska barn har allt! Då menar jag allt, mobiler, datorer, saker för tiotusentals kronor, de behöver bara peka så får de det, att önska sig eller själva få spara ihop till sina saker existerar inte.

Anledningen till att svenska barn är ouppfostrade anser jag är för att så många föräldrar är så lama som de är, så tyvärr kan man inte bara skylla på barnen...
  • Haraaz

Generellt sett, ja (när det gäller äldre barn), och det beror på att man i denna kultur inte lär sig respektera äldre eller sina föräldrar.

• Velour
    Matillin skrev 2010-02-23 08:48:40 följande:
    Det jag tror man uppfattar som ouppfostrat bland dom utländska barnen är nog att dom är vana att få höras och synas mer?Man märker ju en skillnad när man varit ute och rest i medelhavet tex.Där står folk och blockerar gångarna i mataffären utan att ens reagerar att någon står bakom, allt tas i lugn takt till skillnad från i vårat samhället.Här passar man tider och är man sen uppfattas man som ohyfsad.Barn tror jag också tillåts att höras och synas med i deras kultur något som vi uppfattar som oupfostrat både i utländska barn och svenska?Bara en teori
    Jag är själv utlänning (iranier) och när jag jämför tycker jag många gånger att de svenska dagisbarnen beter sig exemplariskt. Ja, att synas och höras verkar vara den gemensamma nämnaren, för det är också mest de utländska barnen jag hör samtidigt som de inte beter sig som är bra för alla (för lite disciplin hemma). Min son fick ofta stryk på dagis och det var aldrig av ett svenskt barn.

Men sen, när barnen blir stora så är det helt plötsligt vanligare att det är det svenska barnet som beter sig dåligt som jag beskrev förut.
  • Haraaz
    Hugful80 skrev 2010-02-23 06:09:54 följande:
    Generellt tycker jag svenska barn uppför sig bättre. Det förmodligen tydligaste exemplet är matvarubutiker. Alltför ofta ser man gapiga, ohängda utländska ungar som springer runt, oftast själva fast de är små, eller med mammor som inte säger till. Mina ungar, och även andra svenska ungar man ser i butikerna, ser mest ut som frågetecken när de tittar på gapiga invandrarungar. De förstår att man inte beter sig sådär. Ett annat exmpel var en bussfärd häromdan. Invandrarungar som vägrar flytta sig, springer runt på bussen, ställer sig så att dörrarna inte går igen. Mamman ser allt men säger ingenting. Slutar med att busschauffören får säga till att man sitter ner under bussfärd. Återigen ser man svenska barn som sitter som ljus och tittar förundrat.
    Ja, så ser ju verkligheten ut... Eller inte... Men du, ta och rösta på SD så kan du ju bli kvitt dom där dryga invandrarna och deras ungar!
  • Matillin
    Velour skrev 2010-02-23 08:54:18 följande:
    Jag är själv utlänning (iranier) och när jag jämför tycker jag många gånger att de svenska dagisbarnen beter sig exemplariskt. Ja, att synas och höras verkar vara den gemensamma nämnaren, för det är också mest de utländska barnen jag hör samtidigt som de inte beter sig som är bra för alla (för lite disciplin hemma). Min son fick ofta stryk på dagis och det var aldrig av ett svenskt barn.Men sen, när barnen blir stora så är det helt plötsligt vanligare att det är det svenska barnet som beter sig dåligt som jag beskrev förut.
    Jo det stämmer nog att svenska barn beter sig sämre när dom är äldre kanske?
    Frågade min man igår hur han upplevde utländska barn i skolan.
    Han har jobbat i 10 år på många olika skolor och han upplever att dom har mycket mer respekt både för sina föräldrar och för lärare.
    Det hänger nog också ihop med att utländska föräldrar även dom har mycket större respekt för lärare och deras insats.
    Generellt då givetvis.
    Jag tror det stämmer rätt bra.
  • Matillin

Sen måste jag berätta att igår knackade det på dörren.
    Det var två av min mans elever som var här med sina mammor och hade köpt hejdå present åt honom
    Dom 2 killarna har valt att sluta och byta skola på grund av väldigt stökig klass där många barn beter sig illa.
    Men dom ville ändå visa uppskattning för min man och jag såg att dom tyckte väkldigt mycket om honom.
    Min man har haft klassen 1 år men det har tydligen varit kaos sen 1-an.
    Lite typiskt att det är dessa gulliga barn med trevliga föräldrar som väljer att byta och rötäggen som blir kvar

• Matillin

Vad jag ville med det var väl bara berätta att det faktiskt finns en del väluppfostrade, uppskattande och artiga svenska barn och föräldrar 

• ikalind

Jag har snarare mött fler barn av utländsk härkomst som varit oförskämda, inte respekterat regler osv...men jag kan inte dra nån slutsats av det eftersom jag utgår utifrån min syn på vad som är oförskämt. Min son blir ofta upprörd när han ser andra barn som beter sig illa...men han har svårt att se när han själv gör det.:D

Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?