• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • Matillin
    lillasötarara skrev 2010-02-23 08:31:00 följande:
    Hmm vad är det som gör att du skapar denna uppfattning. Jag är lärarstudent och jag kan ju snällt berätta för dig att lärare visst uppfostrar, det står yttryckligen i läroplanen att läraren också ska fostra barnen till demokratiska medborgare, sedan är det upp till en var och tolka det. Men lärare fostrar barn i mycket stor del, men på grund utav hur barn generellt är idag, hur deras föräldrar är, hur samhället är mot lärare idag så har de ett hemsk övermänskligt krav på sig att gör föräldrarnas uppgift! En sexåring ska veta hur man beter sig, de ska kunna t.ex torka sig själva efter toaletten, veta hur man beter sig vid matbordet, man inte får allt man vill, att man inte kan göra precis hur som helst osv. men tyvärr så lämpas detta över på förskolelärare och lärare att uppfostra barn och vad får de för tack för det. Jo utskällningar från föräldrar och påhopp från samhållet. Så fort en lärare tar i med rösten eller råkar peta på en elev på fel sätt så är läraren livrädd för att åka dit för misshandel och allt möjligt skit. Lärare har övermänskliga krav på sig också kommer du och säger att de inte alls bryr sig. Det är tack vare föräldrara som inte sköter sitt jobb och som tror deras barn är änglar och tror på allt de säger, som gör att lärare inte vågar uppfostra barn. Och sanningen är det är inte lärarens uppgift att sköta föräldrarnas men det verkar du ju tro...
    Håller med dig i allt.
    Lärare har visst som uppgift att fostra.