• Anonym (inte så smart)

Ellos, Halens....

Förut räknade jag ut hur mycket jag totalt är skyldig olika postorderbolag. Det var inte roligt. 
    Nu har jag gett mig själv totalt beställningsförbud. Har gett mig det förut, men brutit det.  Usch vad kasst det känns. Vad mycket pengar jag haft om jag inte. 
    Jag ska betala av allt nu. Så fort jag kan.
    Det kommer att ta lång tid.
    Är någon mer i samma sits?

• Svar på tråden Ellos, Halens....
  • Anonym (dot)

jag har aldrig suttit så illa till, har alltid betalat mina fakturor månaden efter köp. däremot är jag fullt medveten om hur lätt det är att förköpa sig på faktura. jag hade i princip hela min "klädbudget" på ellos och halens och hm ett tag. lsakta kröp summorna uppåt. i förra månaden insåg jag hur i skiten jag satt då jag för första gången knappt kunde betala alla mina räkningar. om jag hade betalat allt jag var skyldig den månaden + skulden till min far hade jag legat på runt minus 2000kr innan månaden ens hade börjat. som tur var så var min far snäll och jag kunde skjuta upp skulden. betalade alla fakturor, levde fattigt och satte köpstopp.

den här månaden betalade jag av de sista sakerna jag beställt, det blev allt som allt ca 800kr. (minibelopp för mig..) och det är såååå sköööönt nu när jag istället för halvnya men obetalda kläder har en massa stålars på kontot :). gick på stan idag och köpte lite kläder direkt i butik med pengar jag vet att jag faktiskt har och kan spendera. så härligt :).

kanske inte hjälper dig att veta att jag lyckats ;). men kan ju vara skönt att veta att du inte är ensam i postorderträsket.

• Anonym (dot)
    Anonym skrev 2010-02-26 22:29:34 följande:
    Jag dömer inte, jag frågar! För jag förstår inte. Får jag svar så kanske jag förstår. Hur lär du dig nya saker?
    ok, jag tolkade det som dömande, kanske för att jag känner mig träffad. men såklart man ska fråga..

för min del så var det ett smidigt sätt att handla. jag hade min budget, visste hur mycket jag kunde spendera varje månad och det funkade fint. jag slapp gå i affärer och känna mig tjock och ful utan kunde prova bekvämt hemma och skicka tillbaka om det inte passade. dessutom finns det mycket fint på postorder och man får ofta rabatter och erbjudanden. det är kul att få paket också.

efter ett tag så tänjer man dock på gränserna, tänker att lite till skadar inte. kanske köper på faktura på ett till ställe. till slut har man fakturor på 3-4olika ställen, då är det inte lika lätt att hålla koll på summorna. och om alla summorna överstiger med någon hundralapp över budgeten spelar det inte så stor roll för den enskilda fakturan, men tillsammans blir det en stor summa att betala varje månad.
  • Anonym (inte så smart)

Jag har försökt med banken, och de är stenhårda med lån nu. Jag jobbar halvtid, men tjänar mer än vad jag någonsin gjort, inte mkt, men det räckte inte för att få ett lån.

Jo. När alla barn ska ha vinterkläder inklusive skor samtidigt. När barnen växt ur allt inför att de ska börja skolan. Är det lätt att lösa saken väldigt fort och enkelt. Och har man inte pengar just då. Men, det är givetvis väldigt osmart.  För man har ju inte mer pengar sen. och där inte kul att avbetala förra årets vinterkläder, när det är vinter igen. Nej, det är inte smart. Ändå är detta inte första gången jag gjort så här.  Det är nästan som ett missbruk.
    Att beställa, och göra nästan som lite julafton. Men ja, kvaliten är helt kass. Vissa kläder är nästan som engångskläder.
    Idag köpte jag ett par byxor på secondhand till storpojken. Behöver bara sätta nytt resår i midjan. Håller de inte länge så är det bara 20 kronor. Ingen ränta!

• Anonym (ellos & Leasy)

Jag har skulder till Leasy och det är min dator en sak är säker aldrig detta företag igen känns som man bara betalar och betalar men det tar aldrig slut.Sedan har man på Ellos och det känns tungt varje gång..Skulle bara vara skönt att kunna vinna pengar någon gång och betala av alla skulder på en gång skulle vara skönt att slippa allt.Man tänker inte på räntan när man handlar kläder på nätet man ser allt det billiga bara på kläderna/skorna eller vad nu handlar.Jag var mycket förut och handlade mycket onyttigt både på nätet och ute i affärerna.Men nu kan jag gå runt i olika affärer och kolla mycket på nätet men jag köper inget.Jag tänker mer på nu "behöver jag/vi detta".Mesta dels köper jag mat i stället för det är ju bättre att ha ett fullt kylskåp,frys och skafferi med mat än tråkiga räkningar/skulder på onödiga saker

• Anonym (inte så smart)
    Anonym (ellos & Leasy) skrev 2010-02-28 02:00:55 följande:
    Jag har skulder till Leasy och det är min dator en sak är säker aldrig detta företag igen känns som man bara betalar och betalar men det tar aldrig slut.Sedan har man på Ellos och det känns tungt varje gång..Skulle bara vara skönt att kunna vinna pengar någon gång och betala av alla skulder på en gång skulle vara skönt att slippa allt.Man tänker inte på räntan när man handlar kläder på nätet man ser allt det billiga bara på kläderna/skorna eller vad nu handlar.Jag var mycket förut och handlade mycket onyttigt både på nätet och ute i affärerna.Men nu kan jag gå runt i olika affärer och kolla mycket på nätet men jag köper inget.Jag tänker mer på nu "behöver jag/vi detta".Mesta dels köper jag mat i stället för det är ju bättre att ha ett fullt kylskåp,frys och skafferi med mat än tråkiga räkningar/skulder på onödiga saker
    Leasy är verkligen jättedyrt! Leasy är en av mina skuldfällor, men den räkningen betalar mitt ex.  Och nej, aldrig mer Leasy.  Verkligen inte.
    Jag har hållt på med olika konton etc i sammanlagt åtta år,  och jag börjar mer och mer inse att det är som ett slags missbruk, eller en stor dumhet i allafall. Framförallt innebar konton att jag plöstligt kunde "få" saker jag aldrig haft råd med annars och innan, fast i verkligheten hade/har jag ju inte råd heller.
  • Anonym

Mitt tips är att ha som regel att det enda man får köpa "på avbetalning" är bostad och kanske kanske bil. Allt annat får man antingen vara utan, köpa second hand eller låna av kompisar. Och ja, jag går i vinterskor med hål i sulorna osv för jag har inte råd med nya, men skulle ändå aldrig ta ett lån till skor och kläder. Jag hade själv second hand-kläder som barn och då fattade man inte ens skillnaden (kanske för att min mamma var smart och inte hade shopping som ett nöje med oss barn förens vi hade blivit lite större och själva upptäckte att det var kul att gå i affärer), så jag tycker absolut att barn kan ha second hand så länge det är helt och rent.

• Anonym (inte så smart)
    Anonym skrev 2010-02-28 11:41:28 följande:
    Mitt tips är att ha som regel att det enda man får köpa "på avbetalning" är bostad och kanske kanske bil. Allt annat får man antingen vara utan, köpa second hand eller låna av kompisar. Och ja, jag går i vinterskor med hål i sulorna osv för jag har inte råd med nya, men skulle ändå aldrig ta ett lån till skor och kläder. Jag hade själv second hand-kläder som barn och då fattade man inte ens skillnaden (kanske för att min mamma var smart och inte hade shopping som ett nöje med oss barn förens vi hade blivit lite större och själva upptäckte att det var kul att gå i affärer), så jag tycker absolut att barn kan ha second hand så länge det är helt och rent.
    Ja, det är en bra regel.
    Jag kan också gå i håliga skor, men mina barn får inte göra det. Skor har varit en stor köpfälla. Stora pojken sliter verkligen skor, och beställer man från ellos så kan man få nya inom 24 timmar. I stan finns bara en skoaffär, och den är dyr.
    Men inte lika dyr som räntor och konton förstås!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-26 22:17:40 följande:
    Jag har aldrig förstått det här fenomenet, att beställa på postorder för tusentals kronor och betala på faktura. Varför gör man det? I alla städer finns väl klädbutiker, inredningsbutiker, alla typer av butiker man kan tänkas behöva. Kvaliteten är ju dessutom rätt värdelös hos både Ellos och Haléns. Varför inte köpa i butik om man nu ska köpa kläder till barnen till exempel? Varför handlar man inte på Tradera eller Blocket om beställningarna görs pga att man inte har råd att betala fullpris just när kläderna behöver köpas?
    Alla bor i inte i städer där det finns affärer!

Jag kan ibland handla på HM eller ellos på faktura, TROTS att jag har  a l l a butiker i stan. Men ibland är det skönt att klicka hem sakerna utan att behöva gå ut och ibland är det så att varor man vill ha inte tex finns på tex dem HM butikerna man har i stan och då beställer jag gärna. Däremot betalar jag alltid hela fakturan direkt, avbetalar aldrig.
  • Anonym (Handlar oxå)

Man kan väl beställa och betala när man hämtar ut paktetet oxå eller tar jag fel? Säg upp kontot hos dom olika när det är nedbetalt och handla bara genom att betala direkt framöver. Om man skaffar sig lite kontroll över handlandet så behöver man inte sluta, man tjänar faktiskt en hel del på erbjudanden och annat på postorder.

Till dom som inte förstår varför man handlar postorder. Jag handlar både på postorder och i affärer, jag brukar snoka runt efter rea och erbjudanden. Köpte bl.a Kavatskor till sonen med 50% rabatt från Ellos, det sparade jag över 300 kr på. Att leta rea i vanliga affärer tar mycket längre tid än att gå in i sina favorit nät affärer en gång ibland. Jag sparar i alla fall otroligt mycket på att göra så, men jag köper mestadels bara grejer vi behöver och betalar alltid ner kontot på ett eller två avdrag. Just kläder brukar jag inte beställa från Ellos, i alla fall inte deras egna, men dom har en del märkeskläder oxå som typ Kavat. Jag köpte en del julklappar därifrån oxå bl.a en Brio ugn till sonen för bara 99 kr efter rabatt, den skulle kosta 399 i affären.

Med små barn är postorder mycket smidigare oxå! Men man får inte tappa kontrollen, då blir det hela fort mycket mycket dyrare än att handla på fullt pris i affären!

• Anonym (en shopaholic)

Jag vet hur det känns TS... Jag har skulder på nästan 50 000 kr nu hos olika klädbolag och hos Tradera... Har Kronofogden i hasorna i nuläget då jag inte har möjlighet att betala in särskilt mycket... Har 7-8 olika konton, räntan är skyhög, jag studerar och är ensamstående med ett barn...

Har satt totalt köpförbud och ska imorgon ringa och försöka förhandla med IKEA om en avbetalningsplan... Jag hoppas att det går vägen, jag vill verkligen inte hamna hos KFM men sitter rejält i klistret nu...

Svar på tråden Ellos, Halens....