• Anonym (inte så smart)

Ellos, Halens....

Förut räknade jag ut hur mycket jag totalt är skyldig olika postorderbolag. Det var inte roligt. 
    Nu har jag gett mig själv totalt beställningsförbud. Har gett mig det förut, men brutit det.  Usch vad kasst det känns. Vad mycket pengar jag haft om jag inte. 
    Jag ska betala av allt nu. Så fort jag kan.
    Det kommer att ta lång tid.
    Är någon mer i samma sits?

• Svar på tråden Ellos, Halens....
  • Anonym (Handlar oxå)
    Anonym (en shopaholic) skrev 2010-02-28 19:59:18 följande:
    Jag vet hur det känns TS... Jag har skulder på nästan 50 000 kr nu hos olika klädbolag och hos Tradera... Har Kronofogden i hasorna i nuläget då jag inte har möjlighet att betala in särskilt mycket... Har 7-8 olika konton, räntan är skyhög, jag studerar och är ensamstående med ett barn... Har satt totalt köpförbud och ska imorgon ringa och försöka förhandla med IKEA om en avbetalningsplan... Jag hoppas att det går vägen, jag vill verkligen inte hamna hos KFM men sitter rejält i klistret nu...
    I värsta fall, men det är bara värsta fall, kan oavsett vara bra att veta, kan man få nedbetalningsplan hos KFM oxå...
  • Anonym
    Anonym (Handlar oxå) skrev 2010-02-28 20:02:52 följande:
    I värsta fall, men det är bara värsta fall, kan oavsett vara bra att veta, kan man få nedbetalningsplan hos KFM oxå...
    Det där stämmer inte! Kronofogden kan aldrig besluta om att nedsätta skulder, det kan endast sökanden göra. Vill bara förtydliga det.
  • Anonym (Handlar oxå)
    Anonym skrev 2010-02-28 20:43:23 följande:
    Det där stämmer inte! Kronofogden kan aldrig besluta om att nedsätta skulder, det kan endast sökanden göra. Vill bara förtydliga det.
     Nej jag skrev inte sätta ned skulden, jag skrev nedbetala, betala av i avdrag altså! Har man först skulder hos KFM kan man betala av i avdrag där oxå, tror mig!
  • Anonym

Ja, det är ju en annan sak. Nedbetala är dock inget ord så det är inte så lätt att förstå vad du menar. Avbetala går bra, om man har a-mål. Inte om du har e-mål, såsom Haléns och Ellos. Tro mig, jag jobbar där!

• Anonym

Jag har ca 3100 på jotex och 3300 på ellos, det suger, men har bestämt mig att jag ska betala av det på 3 månader så jag blir av med skiten. Jag har dessutom lägsta föräldrapenning och soc, så det kommer inte bli lätt då jag har massa andra räkningar också, men får leva livet sen när dom är betalda!

• Konvaljen

Jag handlar väldigt sällan på postorder men då jag gör det betalar jag alltid direkt. Jag tycker att om man vet med sig att man har svårt att sluta handla, så bör man ringa alla företagen och spärra sig och be att de tar bort ens kunduppgifter så att man helt enkelt inte kan handla på faktura/konto mer. Det är nog enklaste sättet.

Man får handla på second-hand, på rea och byta kläder med varandra. Barn behöver inte ha nya kläder jämt, de växer såklart och då måste man ju handla. Men som någon skrev, det kan inte vara roligt att betala av förra årets vinterkläder redan nu. Det är ju som de som köper resor på kredit, kul att betala av förra årets solsemester ett år senare.

Hellre då att lägga undan en summa varje månad till kläder. Man VET ju att barnen behöver vinterkläder, ja men lägg då undan 200 i månaden året runt till det. På ett år blir det 2400, räcker gott och väl till vinterkläder åt flera barn. Då känns det inte lika mycket i oktober när man ska köpa overaller och kängor.

• Anonym

Men varför inte bara handla för de pengarna ni har och inte ta krediter på Ellos och Halens..har man inte råd just den dagen så vänta tills nästa månad? Vad hände med att spara ihop tills man får råd?
    Jag har inga krediter alls och har ändå en massa kläder som jag köper för min lön och har jag inte råd köper jag inget den månaden. easy!

• Anonym (inte så smart)

Ja, för några är det tydligen lätt att inte handla, så bra för er!

• Anonym
    Anonym (inte så smart) skrev 2010-03-01 16:56:41 följande:
    Ja, för några är det tydligen lätt att inte handla, så bra för er!
    eh, ja! Det krävs inget geni för att räkna ut att jag kan inte göra av med pengar jag inte har. Visst, jag tycker också om att shoppa och jag har ett kreditkort - som jag är noga med att betala tillbaka med en gång.
    Tro mig, min ekonomi har vart körd i botten seriöst, med övertrasserat konto på flera flera flera tusen men jag ordnade upp det så JA, nu är det lättare att låta bli. vad är problemet? Betala tillbaka krediterna och sluta shoppa för 17!
  • Anonym (L)

För tre år sedan hade jag stora problem med att handla på postorder, jag utnyttjade alltid krediterna till max för tillfället och hade alltid nya kläder vilket jag älskade. Nu tre år senare har jag inte handlat på postorder på två år och jag har inga skulder kvar.

Jag köper väldigt sällan kläder numera och även om det är jobbigt ibland så är det värt det. Hittat en riktigt bra second hand-butik i min stad också så behöver jag något utnyttjar jag den eller reorna.

• Anonym (inte så smart)
    Anonym skrev 2010-03-02 08:33:12 följande:
    eh, ja! Det krävs inget geni för att räkna ut att jag kan inte göra av med pengar jag inte har. Visst, jag tycker också om att shoppa och jag har ett kreditkort - som jag är noga med att betala tillbaka med en gång. Tro mig, min ekonomi har vart körd i botten seriöst, med övertrasserat konto på flera flera flera tusen men jag ordnade upp det så JA, nu är det lättare att låta bli. vad är problemet? Betala tillbaka krediterna och sluta shoppa för 17!
    Den enda lösningen. Betala av kredidterna och sluta shoppa.
    Jag tror dock att man kanske måste gå djupare in i sig själv också. Varför har man gjort så här när man helt uppenbarligen inte har råd? Man behöver som sagt inte vara geni.
  • Anonym (inte så smart)
    Anonym (L) skrev 2010-03-02 09:20:01 följande:
    För tre år sedan hade jag stora problem med att handla på postorder, jag utnyttjade alltid krediterna till max för tillfället och hade alltid nya kläder vilket jag älskade. Nu tre år senare har jag inte handlat på postorder på två år och jag har inga skulder kvar. Jag köper väldigt sällan kläder numera och även om det är jobbigt ibland så är det värt det. Hittat en riktigt bra second hand-butik i min stad också så behöver jag något utnyttjar jag den eller reorna.
    Bra gjort! Hoppas snart också vara där.
  • Anonym (inte så smart)

Vid den här tiden på månaden börjar räkningarna strömma in. Jag kan konstatera att 70 kronor av de 300 jag betalade in till Halens var ränta. 
    Väntar på La redoute och Ellos.  Lite måste det ha minskat.

Svar på tråden Ellos, Halens....