• Akrobaten

    Gravida sjuksköterskor! Del 2

    Hoppsan tjejer! Den gamla tråden har gått ut och jag var duktig att starta en ny! Så upptäckte jag att jag lagt den i Medlemsgrupper, vilket kanske var lite dumt. Ingen har hittat dit heller . Vi gör ett nytt försök...


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 18:07
    Länk till BF listan.

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m48912285.html
  • Svar på tråden Gravida sjuksköterskor! Del 2
  • JKMNA

    Jag med!
    Känner mig ganska trött för tillfället. Jag som vanligtvis är en nattuggla somnar gärna i soffan om kvällarna för att sen förflytta mig till sängen vid midnatt. Lågt Hb? Säkert. Är inne i v 22 nu. Har tyvärr ingen apparat för kapillärt Hb på jobb och orkar inte ta mig till bm... vill veta värdet innan jag börjar med Niferex.
    Jaja. Det sprallar livligt i magen och det är så härligt!
    Den senaste veckan har jag mest varit förbannad för att de på Noels dagis har åsikter om hur jag ska lämna när jag jobbar natt. De påstod att de tyckte han skulle vara hemma dagen då jag skulle gå på en natt (=jag får vara uppe ca 26 timmar i sträck) och att jag gott kunde hämta kl 15 dagen efter. Jag känner mig kränkt och anklagad för att jag skulle vara en sådan som lämnar iväg mitt barn för egen bekvämlighet, vilket är så långt ifrån oss man kan komma. Sonen är ju hemma i snitt en dag i veckan men min dag/natttjänst och på somrarna har han varit hemma 8-9 veckor tack vare min mans jobb. Vilka barn har den möjligheten? Usch, vad arg jag varit...!!!!!!!!
    Dessutom är det ganska rörigt på jobbet just nu. Strul med personal och många tunga sjuka cancerpatienter varav en de senaste veckorna varit två år gammal och jättesjuk, hjärntumör och radiojodbehandling. Som tur är har jag blivit skonad pga strålningsrisken. Folk är helt slutkörda...
    Som tur är har jag fått ut två fina löner de senast månaderna! 19 400 ut nästan lika mycket som jag gick in på i brutto när jag började i juni!

  • Scapula

    Nyss hemkommen från BM.
    V 20+6 idag och allt såg fint ut!

    Hjärtljud: 152
    Vikt: 84 (samma som vid inskrivningen)
    Blodtryck: 128/80
    Hb: 143! lär knappast behöva knapra nå järntabletter denna grav heller....
    Blodsocker: 5.3

    Nästa besök om 4 veckor, spännande att få mäta magen första gången då =)

    Jag mår ganska bra, trött och ont i huvudet var och varannan dag men jag har börjat vant mig...

    Känner nästan inga sparkar alls ännu, nån liten svag buff på kvällarna, vissa dagar känner jag inget alls... längtar tills det blir mer =)


  • Scapula
    JKMNA skrev 2010-02-24 09:57:46 följande:
    Jag med!Känner mig ganska trött för tillfället. Jag som vanligtvis är en nattuggla somnar gärna i soffan om kvällarna för att sen förflytta mig till sängen vid midnatt. Lågt Hb? Säkert. Är inne i v 22 nu. Har tyvärr ingen apparat för kapillärt Hb på jobb och orkar inte ta mig till bm... vill veta värdet innan jag börjar med Niferex.Jaja. Det sprallar livligt i magen och det är så härligt!Den senaste veckan har jag mest varit förbannad för att de på Noels dagis har åsikter om hur jag ska lämna när jag jobbar natt. De påstod att de tyckte han skulle vara hemma dagen då jag skulle gå på en natt (=jag får vara uppe ca 26 timmar i sträck) och att jag gott kunde hämta kl 15 dagen efter. Jag känner mig kränkt och anklagad för att jag skulle vara en sådan som lämnar iväg mitt barn för egen bekvämlighet, vilket är så långt ifrån oss man kan komma. Sonen är ju hemma i snitt en dag i veckan men min dag/natttjänst och på somrarna har han varit hemma 8-9 veckor tack vare min mans jobb. Vilka barn har den möjligheten? Usch, vad arg jag varit...!!!!!!!!Dessutom är det ganska rörigt på jobbet just nu. Strul med personal och många tunga sjuka cancerpatienter varav en de senaste veckorna varit två år gammal och jättesjuk, hjärntumör och radiojodbehandling. Som tur är har jag blivit skonad pga strålningsrisken. Folk är helt slutkörda...Som tur är har jag fått ut två fina löner de senast månaderna! 19 400 ut nästan lika mycket som jag gick in på i brutto när jag började i juni!
    Vad störigt med dagis åsikter! iofs så vet jag ingen som har (inte här uppe iaf) sitt barn på dagis på dagen när man ska gå på sitt pass på kvällen, men jag tycker dock att det låter konstigt, klart barnet måste få vara åtminstone några timmar den dagen så man får vila lite! stå på dig för det är din rätt =)

    Jag jobbar inte alls mycket, 8 pass i januari och 7 pass i februari = fattig... jag stämplar ju visserligen men det är skillnad mot att jobba heltid!

    Väntar på att chefen ska fylla i ansökan om havandeskapspenning (jag lämnade papper till henne för en vecka sen) så jag kan skicka in dem. Jag är nervöd över att inte bli beviljad, verkar vara en del timanställda som får utan problem heltid och med bra ersättning medans andra ej får på heltid och pengen baserad på hur mkt de jobbar och inte på SGI:n... om jag ej får den beviljad kommer jag måsta ta FP tidigt för sjukskrivning goftar inte FK när man är arbetslös, då måste jag söka jobb mot hela arbetsmarknaden TROTS att jag är utbildad... och stämpla kan jag ju inte göra fram till BF för kan jag ej tacka ja till jobb är jag inte berättigad ersättning... det blir som en rävsax! visst, jag kanske mår som en prinsessa och kan jobba fram till BF men hur stor är den chansen?
  • 2små2stora

    jag lämnar 8 på morgonen när jag ska gå på mitt nattpass och hämtar kl 16. Lämnade 9 men då var hon ledsenvare gång. funkar mycket bättre nu när vi går samtidigt som storebröderna.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Akrobaten

    Låter ju helt sjukt att de tycker du ska låta din son vara hemma när du ska på natten, hur ska man då orka jobba? Dagen blir ju ens natt när man jobbar så. Har som tur är inga problem med min förskola, de var tom väldigt tillmötesgående i början av grav när jag mådde så illa att det var ok att lämna T kl 11 när jag skulle jobba kväll, lämnade i vanliga fall 13.30 eftersom de har en skyldighet att ta barnet 30 min innan och efter arbete. Superskönt, sen flöt det bara på fast jag mådde bättre efter v 14 ca.

    Nu har jag iaf gått hem, gjorde mitt sista pass i tors, kändes weird. Kom inte ifrån jobbet riktigt och hade haft en bra dag så det var inte det. jag gillar väl mitt jobb...
    . Så nu är det till att hitta saker att göra i två månader. Har måndagen färdig, då blir det bebiklädestvätt när T är på dagis. Men sen då? Hmm hittar väl alltid nåt att göra, är lite för energisk för att gå hemma tror jag men har ont av ryggen och mkt sammandragningar som börjar bli mer obehagliga så jag behöver verkligen vila.

    Ha det gött alla !


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
  • JKMNA

    Nu har jag öst av mig alla mina känslor på förskolepersonalen. Är väl egentligen chefen och inte de som hade synpunkter men det är ju de jag träffar varje dag så jag vräkte ur mig min ilska och känslor för dem. Nu är det endast tre-fyra nätter nästa schemaperiod så det är ju verkligen inget problem men jag blir arg över deras inställning, att det känns som ett slags överförmyndarskap. Vi känner oss kränkta och anklagade, det är det som varit det jävliga i denna situationen! Noel har varit ledig 7-9 veckor om somrarna, är nu ledig en dag i veckan i genomsnitt, går i princip aldrig på dagis längre än till 16 och vi jobbar båda 100 procent men lyckas få ihop det! Och så kommer de med åsikter om hur vi lämnar! Blir så arg! Jaja, nog om det.
    I helgen ska jag skriva ihop min arbetsdag inför havandeskapssökningen. Känns tungt och motigt, vet inte riktigt hur jag ska få ihop en bra beskrivning...

    Annars mår magen bra! Bebisen rör sig ganska så mycket, har lite sammandragning till och från men mår fortfarande toppen!

  • ssk01

    Hej!
    Vad roligt att man öppnade del 2!
    Jag är i v. 16 och känner mig mycket bättre efter illamående och tröttheten har släppt!!{#lang_emotions_throwup} Hoppas att resten av graviditet kommer att fortsätta på det viset.
    Beundrar er mammor som har redan barn och måste hitta krafter och tid för sina barn! Har inga andra intresse för tillfället, oavsätt ett bättre tillstånd än äta, sova, jobba. Det känns ganska hemskt! har aldrig varit så inaktiv som nu.
    Jag jobbar på natten ett ett sjukhem i Stockholm. Man blir ganska uttråkad när nätterna går som en och scenario ändrar inte sig.{#lang_emotions_frown} Arbete tar så länge mycket del av mina tankar. Hoppas att man få några slanter till föräldrapenning som belöning. ser fram emot sommaren. BF ska vara i augusti{#lang_emotions_baby}
    Hur går det för ER?

  • heartofgold

    hej, hej!!! jag var med i förra tråden lite grann, men jag tappade bort tråden helt och jag blev så glad när jag såg att den fortfarande fanns :). Jag är narkossköterska och har haft havandeskapspenning sedan v.32. Himla skönt! Grattis till alla bebisar och jag måste säga att vi gör det himla bra vi sjuksköterskor som ofta har psykiskt/fysiskt jobbiga arbeten.

    Min graviditetsresa är förhoppningsvis snart slut, jag går in i vecka 39 denna vecka och det ska bli skönt att få ut bebisen (som är mitt första). Tycker jag haft en rätt lätt graviditet trots allehanda problem som misstänkt x, illamående/kräkning, klåda, näsblod, nervinklämning, brutet revben, foglossning (nu på slutet). Man blir väl lite drogad av hormonerna som gör att man glömmer lätt och fokuserar på framtiden istället. Nu går jag bara och väntar på att det ska börja göra ont och jag ser detta som något positivt för då kanske bebisen vräks.

    Hoppas ni alla mår bra!

Svar på tråden Gravida sjuksköterskor! Del 2