Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

The return of the Lolilla

2timearound skrev 2010-11-15 10:55:34 följande:
    Idag ska jag göra torsk till barnen. Ge mig ett bra, enkelt recept, snälla söta rara
    Kokt torsk med äggsås Snabblagad fiskrätt som passar lika bra till vardags som till söndagsmiddagen.
    Kokt torsk med äggsås

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Antal portioner: 1 2 4 6 8 10 12 Färdigt på: 25 min Ingredienser

600 600 g torskfilé
    0.5 0.5 tsk salt
    5 5 dl fiskbuljong
    Sås:
    1 1 st ägg
    1.5 1.5 msk vetemjöl
    3 3 dl mjölk
    2 2 krm salt
    0.5 0.5 krm vitpeppar
    2 2 msk hackad persilja

Färsk fisk kan bytas mot djupfryst fisk som får tina före kokning

Gör så här

1. Sås: Hårdkoka ägget. Skala och hacka det, lägg i en skål och ställ åt sidan.

2. Vispa ihop mjöl och lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka cirka 3 minuter. Smaksätt med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.

3. Koka upp fiskbuljongen i en vid kastrull. Skär fisken i portionsbitar. Salta och lägg ner dem i buljongen. Koka på svag värme under lock cirka 3 minuter.

4. Tag upp fisken med hålslev och håll den varm.

5. Koka upp såsen. Vänd försiktigt ner persilja och ägg i den varma såsen. Servera fisken med såsen, kokt potatis och gröna ärter.

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Mariohnym skrev 2010-11-15 11:00:18 följande:
    Tack knisse...Men problemet här är att han är en riktig översittare och jag, som är kvinna, ska inte tala direkt till honom om  det inte är för att berömma eller be om hjälp. När V var 6 månader bestämde han att "nu ska han följa med mig till mitt hemland och bo hos oss ett tag så att vi kan skapa en relation". Jag sade nej. Sedan dess är jag "ingen riktig kvinna" eftersom jag saknar känsla för familj.

Igår, efter en lååång dag av hans översittarfasoner frågade han oss om det skulle bli kul att åka på spa i december. Ja absolut svarade vi och berättade att V ska få en egen liten hotellsäng och att vi har en del barngrejer planerade med honom. Då svarar han "NEJ MARRIJÅNM:s mamma kan paaas V. Om han blirr letsen han ska lärra sig!!! Han ska inte bli kvinna. Inte bli mesig gay. Han ska lärra sig. Mamma kommer inte alltid" Jag svsrade avväpnande att "jaja det blir nog bra med det då" ...Men till ingen nytta. Han pratar högre och hörde samtidigt som man pratar (det är så man tystar en kvinna...) "du vätt ingentink om barrn!! Ingenting. Han fårr inte följa med mig hem till mitt land och du dalltar och sjunger och klappar. Han är ETT ÅRR MARRIJON ETT ÅR!! Han har inga känslor än och förstår inte vad som händer"

Därpå ropar han på M.s mamma och säger "9/12 ska du passa V! Marrijån ska inte vara nära honom. Lissna inte på henne!!"---

Gissa om det är övertramp på ALLA punkter?  
    da far din pappa och man ta saken
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    2timearound skrev 2010-11-15 11:21:32 följande:
    Mariohnym skrev 2010-11-15 11:11:14 följande:
    Ta fiskhoran, snitta upp den och peta in kryddor och sådant som folk i din familj tycker om. Tomater och purjolök brukar bli bra. Splatta på lite milda matgrädde och smör, ett par nypor havssalt och peppar. In i ugnen.

Gör samma sak med ett gäng potatisar. Skiva potatisar, lägg i folie, salta, peppra, matgrädda och försk persilja och purjolök. Laga till i ugnen.

Gott och skitenkelt! 
    Det är ingen jävla gourmet middag jag ska göra alltså.........Drömmer I´m gonna go with kisse on this one.....
    det är ett bra val!
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

som vanligt hänger jag bara med lite halvt.

tror at det kan vara bra med lite nytt blod

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Jazza skrev 2010-11-15 11:54:03 följande:
    Mfern har åkt (igen). Det börjar bli drygt, nu, jag hoppas det inte blir fler resor innan jag börjar jobba igen..... Denna gång kommer han iofs bara vara borta till imorgonkväll, men ändå.... E är ledig idag, så hon måste roas, det regnar osv. Ja, ni fattar
    jag fattar!

och om jag fattar!!

men jag viste om det när jag valde att bo med min h.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-15 11:59:32 följande:
    jag hoppas att S hittar en bra doldis som kan rycka upp partiet så att man slipper rösta blått i nästa val med.g
    du far rösta grönt
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Jazza skrev 2010-11-15 12:03:22 följande:
    Ja, H är ju borta på ett helt annat sätt än M är. Jag brukar tycka det är ok, men just nu är jag så trött på att vara hemma, så det blir liksom massa jobbigare   M har bytt tjänst nu (eller håller på med) så han har inte alltid rest såhär mkt, det har mer varit jag som ränt. Då hade vi ett barn och båda jobbade, vilket gjorde det lättare, såklart. Men, det kommer bli bra, så fort jag kommer igång, igen
    det later skitjobbigt!
    jag har likssom valt helt själv och alltid varit medveten om vad jag väljer och ger mig in i. jag vet att min h jobbar mer än genomsnittet och att det ingar en massa resor och midagsätninfgar pa stan. hade jag inte vetat hade jag blivigt galen och tyckt att jobbet kommer före familjen.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Jazza skrev 2010-11-15 12:11:01 följande:
    Ja, det förstår jag. Du är en redig hemmamorsa, jag är ego och måste utveckla mig själv, utanför hemmet, jämt haha. Nej, jag vet att M tycker det är jobbigt att vara borta såhär mycket som han varit det sista, med, så jag känner liksom inte att han väljer bort familjen, på ngt sätt. Han tyckte det var jättejobbigt att åka imorse, han hade liksom några timmar med ungarna igår och ett par, imorse. Det förstår jag att han tycker är segt....
    jag förstar dig!

jag tror dessutom att det är mycke lättare att vara hemma med barnen här efter som det inte är ovanligt utan det finns manga andra som man kan umgas med. man behöver andra vuxna runt sig för attinte bli "efter" och barn behöver andra barn!!
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

bilden är fran nürnberg!
    förmodligen den älsta julmarknaden överhuvudtaget!
    min h har tagit semester sa vi kan aka dit en dag mitt i veckan i december (pa helgerna är det för mycke folk)
    jag är glad som en fiskpinne

Nej det tror jag inte!
Svar på tråden The return of the Lolilla