Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Jesus Mirakel Tråd 3

slapback skrev 2010-03-30 08:54:21 följande:
    Ja, jag tror också att jorden är rund av samma anledning som du säkert. Min mening vara aldrig att diskutera vetenskap. Jag menade bara att egentligen finns det inga "sanningar" alls, om man ska dra det till sin spets.
    Så om någon gör ett påstående, håller du det för sant till motsatsen bevisats, hur sanslöst det än må vara?
    (svara ärligt nu;))

Det finns en sanning, men som Toboas tidigare nämnde har vi inte alltid en sanningsenlig bild av verkligheten. Då gäller det att använda förnuftet och bedöma vilken version som är troligast (eller om det för tillfället inte går att bedöma, göra det enda rätta och säga : Jag vet inte!)
  • Selfish Geene
    Toboas skrev 2010-03-30 08:57:11 följande:
    Varför hävda att det är först när man blir frälst som man tar avstånd från lögner och stöld om man inte menar att man gillade dem tidigare? Andra har svarat ganska bra på den andra frågan redan men jag vill inte att du ska tro att jag duckar. Sanningen är verkligheten så som den ser ut. Sanningen är ALLTID densamma oavsett hur vi uppfattar den. Jorden var rund även när vi trodde den var platt, månen bestod av grus även om man tror att den är gjord av ost och Mars har ingen nu existerande civilisation även när människor trodde det. Det man tror kan vara sant, men det handlar i så fall mer om tur än hur stark tro man har. Om en vetenskapsman (könsneutralt) tror något så sätter h*n upp en hypotes. Om hypotesen verkar fungera så stärks tron att den kan vara sann, om den misslyckas överger man den eftersom den uppenbarligen inte var sann. I Matteusevangeliet säger Jesus "Han svarade: "Därför att er tro var svag. Sannerligen, om ni har tro så stor som ett senapskorn kan ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting blir omöjligt för er." Det innebär att när ett barn dör i cancer trots att föräldrarna ber att barnet ska bli botat så har föräldrarna uppenbarligen en tro som är mindre än ett senapskorn och dessutom är deras tro svag. Vetenskapligt så kan vi alltså konstatera genom det enkla exemplet att antingen så har föräldrarna svag tro, för liten tro eller så stämmer det inte vad Jesus säger i bibeln. Kom inte dragande med "guds plan" - Jesus är inte inne på det spåret. Det är hans efterföljare (som troligen hade svårare att flytta berg med tron och bota sjuka till höger och vänster) som hävdar att gud har en plan med det som händer. Ni kan fortsätta lägga skulden på barnets död på föräldrarnas bristande tro, själv lägger jag skulden på bibeln som lovar saker som den inte håller.
    amen
  • Selfish Geene
    Papi Jo skrev 2010-03-30 15:05:32 följande:
    Jag tycker Freds argument är en bra liknelse. Det där med månen och jorden som choklad respektive ost -inte lika bra.
    Jag undrar om du verkligen förstår Boeing747-liknelsen?

Om du gör det kan du väl redogöra för den, så ska jag tala om varför du har fel!
  • Selfish Geene
    starkrose skrev 2010-03-31 11:37:59 följande:
    . Det är bara stt se ut på den fantastiska naturen, hur väl allting är skapat i förhållanden till varandra. Guds harmoni finns i hela skapelsen och vår planet och solsystem är inte frambringat av en slump. För min del är det mycket svårare att låta bli att tro än att tro. När jag ser på himlen och stjärnorna så är Gud så verklig och jag är så liten. Ändå är min kropp också ett mirakel, allting fungerar och jag kan se, höra, skriva, känna, sjunga...... Min slutsats blir att många inte vill tro, därför tror man inte.
    Du är en av de som hade tur (eller är extra omtyckt av Gud, beroende på hur du väljer att se på saken) En mängd människor föds i allt annat än "perfekt harmoni". De föds utan att kunna se, höra, skriva, känna, sjunga, andas etc etc

Det föds barn med hemska missbildningar i skelettet och de inre organen som orsakar fruktansvärda plågor och för tidig död. Vad beror det på?

Förklaringen att det skulle handla om "människans synd" håller inte, för alla djur drabbas av nästan exakt samma mutationer.

Hur ser du på all disharmoni i naturen? Som att de flesta dör innan de nått puberteten? Eller alla varelser som lider pga brister i "Guds skapelse"?
  • Selfish Geene

Ska man vara petnoga så är ju tid och rum inte ett av Jesus mirakel, men jag köper treenighets-grejjen och ger Jesus credd för det också..

the one and only (ja, eller en av tre, beroende på hur man räknar..) Mr Deity!!!!

• Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-05-27 07:27:06 följande:
    Jag vet att det finns ruttna människor även i kristendomen, men det betyder inte att ingen någonsin blir helad av Jesus för det. Dom människorna(skl healerrs) som är falska och beter sig som dem på videon, kommer stå till svars för det framför Gud någon dag, och bli dömda.

Varför väljer Jesus att heala vissa människor men inte alla?

Och varför låter Jesus labbråttor mirakulöst tillfriskna från cancer samtidigt som han låter småbarn plågas ihjäl av sina tumörer?  
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-01 19:34:16 följande:
    Det är fritt att tacka nej, fri vilja och ta emot den eviga döden.
    En majoritet av jordens befolkning är övertygade om att det är du som har fel och attt det är du som går misste om evigt liv/frälsning/72 oskulder/pånyttfödelse/nirvana/*insert valfritt säljargument*

De är lika övertygade som du, deras skrifter är lika heliga som dina och deras hot är lika fast förankrade i verkligheten som dina.

Så: varför borde vi köpa just dina vilkor för att få evigt liv? 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-03 23:40:46 följande:
    Ok. lev du i din verklighet med den eviga döden son slutmål.
    Alltid lätt att vara kaxig när man är full av liv.
    Hur ställer du dig till faktumet att jorden inte kommer att vara beboelig eller ens existera, för evigt

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-05 10:17:22 följande:
    Psalm 37:9-11
    " 9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
    29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den. 2 P1t 3:7

Sätt därför helt och fullt din förtröstan till Jehova, eftersom hans osvikliga löfte är: ”Det är de rättfärdiga som kommer att besitta jorden, och de kommer att bo för evigt på den.” — Psalm 37:29.

Du och dina kompisar kommer alltså att leva på jorden efter solen har slocknat?
    Glöm för all del inte att ta med ett extra par långkalsonger!
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-05 20:43:04 följande:
    Solen kommer alltid att lysa.
    Utan bränsle? Hur tänker du att det ska gå till? 

(att "Gud ska trolla så att det funkar" duger inte) 
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3