Inlägg från: Anastasia |Visa alla inlägg
  • Anastasia

Jesus Mirakel Tråd 3

Agnostino skrev 2011-10-31 21:06:14 följande:
    Jag vill inte säga att jag är övertygad eller att det är en särskilt imponerande profetia men det är med råge det närmaste någon kommit med hittills om du frågar mig. 
    Nu blev jag nyfiken och vill ställa en fråga till dig: Vad skulle kunna övertyga dig? Glad 
  • Anastasia
    Agnostino skrev 2011-10-31 21:52:02 följande:
    En händelse som utan tvivel är bekräftat med bevis, litterära fungerar om de kan bekräftas från flera källor. Dessa källor får inte heller ha samma bas (typ kristendom). Alternativa förklaringar måste vara mindre troliga än den förklaring som läggs fram. Jag har fler krav men eftersom jag lider av sömnbrist kommer jag inte på dem. Vi kan starta här...
    Hmm okej!  Men hur ställer du dig till det som jag skrev om i din tråd, det som står i Talmud om offret innan templet förstördes?  Detta är en källa som kommer från judarna - som bekräftade att Gud gav ett nekande svar från år 30 e Kr tills templet förstördes år 70!

Hur ser du på den källan? 
  • Anastasia
    Agnostino skrev 2011-10-31 22:16:21 följande:
    Skulle inte vilja påstå att det kan stå som bevis i det här fallet. Det är intressant och går naturligtvis tolka så som du menar men det finns alternativa förklaringar som förefaller mer rimliga.

Jag måste nu få fråga. Tror du på en bokstavlig tolkning av GT, alltså. Tror du att universum skapades på sex dagar? Tror du på Berättelsen om Noah's ark? osv.
    Svar Ja, det tror jag!:)  När det kommer till Gud och hans handlande så tror jag på exakt allt som Bibeln säger!  
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-10-31 22:30:43 följande:
    Hur kan då den sjunde dagen snart vart i 7 tusen år?
    hehe hur menar du nu? 
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-10-31 22:33:03 följande:
    Det jobbiga att använda bibeln som bevis för att jesus påstod saker som sen hände efter hans död är väl att bibeln (nt) är skriven efter hans död?
    Jobbigt? Absolut inte!:)  Jag är medveten om att evangelierna och breven skrevs efter Jesus död - men är ganska så övertygad om att de skrevs innan år 70 e kr.   
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-10-31 22:40:10 följande:
    Var får du den övertygelsen från?
    Två saker som enligt mig tyder på det! 

1. Lukas nämner inte kriget mellan romarna och judarna som (en faktiskt händelse) vilket  han säkerligen skulle ha skrivit ned om det faktiskt hade skett före han skrev Apostlagärningarna.  I Apg, så skriver Lukas mycket om både romarna och judarna, tex. skrev han om Kejsar Cladius som utvisade judarna från Rom och som skedde någongång på 50 talet. (apg 18:2)  Att Lukas då medvetet skulle ha valt att inte ta med det här kriget som resulterade i att hela Jerusalem förstördes och att templet rasade - ser jag som ganska så osannolikt.  

2. Lukas nämnde inte Paulus eller Petrus martyrdöd som skedde under Neros regerande på 60 talet. Samtidigt så nämnde Lukas både Stefanos och Jakob (Johannes broders) martyrdöd.  Om Petrus och Paulus dog innan Lukas skrev ned apostlagärningarna så vore det konstigt att han inte tog med huvudpersonernas martyrdöd.  

Enligt mig så tyder dessa två saker på att de ännu inte hade skett - när Lukas skrev ned apostlagärningarna.  Eller vad tror du?
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-10-31 23:00:36 följande:
    Apg skrevs av Lukas 33 - 61, bara som kuriosa.
    Att han skulle ha skrivit Apostlagärningarna redan på 30 talet tror jag dock inte eftersom Lukas nämner saker som skedde på 50 talet.  Som tex. detta med judarnas utvisning från Rom av Claudius.  Dessutom skriver Lukas detta: " När två år ha­de gått ef­ter­träddes Felix av Por­ci­us Festus. Ef­tersom Felix vil­le hålla sig väl med ju­dar­na lät han Pa­u­lus stan­na kvar i fäng­el­se. Apg 24:27 

Festus blev prokurator år 59 e Kr.  
    http://en.wikipedia.org/wiki/Porcius_Festus 

Alltså måste Lukas ha skrivit Apostlagärningarna minst 2 år senare eftersom han också skriver att Paulus befann sig i Rom i två år.  

• Anastasia
    Jamo skrev 2011-10-31 23:46:35 följande:
    Jamo skrev 2011-10-31 22:34:48 följande:
    Du tror även på guds lagar angående er kvinnor?
    Du svarade inte på min fråga.
    Ja absolut gör jag det! :)
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-10-31 23:58:44 följande:
    Så egentligen har du inget att säga till om här eftersom kvinnan ska tiga i församlingen? Tycker du jag ska stenas som jobbar söndagar?
    Just sådana här typer av frågor brukar oftast tas upp!  Och det finns något som ni måste lära er när det kommer till Kristendomen.  Det finns en anledning till varför de två delarna i Bibeln kallas för "Det gamla testamentet" Och "Det nya testamentet"  Och den anledningen är Jesus på Korset.  

När Jesus levde här på jorden så predikade han i ord och gärningar, han gav oss bergspredikan där han faktiskt skärpte lagen ytterligare. Jesus talade där inte  om de utförda gärningarna - utan om det som finns i vårt hjärta, vårat inre som är upphovet till våra gärningar.     Det Jesus gjorde var att han kom för att förändra oss - rena våra hjärtan från onda gärningar - så att vi i Kristus kan utföra de goda gärningarna som är Faderns vilja och leva i gemenskap med Gud.  

För att Jesus skulle kunna sända den Helige Ande till sina lärjungar - så dog han för sina vänner.  När han dog för våra synder på korset - så trädde det nya förbundet i kraft.  Från början kom Mose med Lagen - Lagen var en övervakare tills Kristus kom, Men så kom Kristus med Nåden och Sanningen.  Kristus är slutet på lagen, där kärleken är lagen i dess fullhet.  Med andra ord så är vi nu under nåden genom Kristus Jesus - och skall därför leva i kärlek.   Man skulle kunna lägga upp det såhär:

Mose = Lagen.  
    Jesus = Den helige Ande.  

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3