Inlägg från: Anastasia |Visa alla inlägg
  • Anastasia

Jesus Mirakel Tråd 3

Selfish Geene skrev 2011-11-03 02:08:06 följande:
    Anastasia skrev 2011-11-03 01:30:42 följande:
    Amen till det Selfish Geene! Skrattande
    Det finns dock inga skäl att anta att denna orsak var en intelligent varelse av något slag, än mindre den Abrahemitiska guden som beskrivs i den kristna bibeln
    Jodå, om du frågar mig så gör det absolut det! Glad

Vi har några saker att gå på - då det kommer till universums födelse.  Vad det än var som är orsak till Bigbang så måste det vara oberoende av tiden och rummet eftersom både tiden och rummet finns i detta universum och blev till genom Bigbang. Det måste också vars Allsmäktigt eftersom det från början blev upphovet till de krafter som finns i Kosmos.  Detta ger en väldigt bra bild av den Gud som jag faktiskt tror på - som är både Evig och allestädes närvarande och Allsmäktig.  Många gånger får man frågan: Om Gud skapade allting vem skapade då Gud? Gud behöver ingen orsak till sin existens eftersom han aldrig har blivit till.  Det är också därför som jag tror att han kunde ge oss liv och göra oss till Levande varelser.  

För varken du och jag äger vårat liv i den bemärkelsen att vi är våran egen existens. Vi har fått liv - vilket gör att vi inte kan ge liv till det som vi skapar.  Som tex. statyer eller avbilder på människor i tavlor. Men Gud som är sin egen existens och som inte har någon orsak kunde ge oss liv pga att Han Är.  
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2011-11-03 02:35:01 följande:
    Du behöver bara öppna en bibel för att se att "inte skada försvarslösa människor" inte är någon universell morallag.

I gamla testamentet förespråkas stening av olydiga tonåringar, och utplåning av hela städers civil-befolkning.
    Det ansågs inte omoraliskt att ta livet av sina egna barn om de misskötte sig.

Jag antar att du håller med om att din och min moral ter sig något annorlunda än moralen hos människorna som omskrivs i gamla testamentet? 
    Jag kan medge att straffen ibland var hårda - men så hade ju  också synden trätt in i världen.  Om Adam och Eva inte hade vänt Gud ryggen genom att trotsa honom - så hade vi aldrig behövt ha lagen eller dess straff då vi överträder lagen.   Jesus levde ett sådant liv som vi människor från början var menade att leva.  Vi skapades av Gud för att leva exakt ett sådant liv som Jesus levde och som han lär och formar oss oss troende att leva än i denna dag. 

När det handlar om Guds vilja då det kommer till att leva våra egna liv - så är det bara att se på Jesus. Det är genom Kristus som vi tror och förstår att Gud är Kärlek.    Ibland kan man läsa i Bibeln främst GT om hårda straff - Men det är ungefär som att låta sig ledas av en person när man har ögonbindel för ögonen.  Man kan inte se det som han ser - men väljer att lita på att han vet bäst och följer honom.  Kanske var det så Israeliterna tänkte när de fick lagen av Gud?  Och så är det jag väljer att se på Gud och hans lag i GT.  Jag tror att den lagen blev såpass hård därför att det handlade i grunden om Kristi födelse.   

Gud hade en plan - och för att den planen skulle gå i lås så tror jag  att det behövdes en sträng lag som höll folket i schack för vår skull.  Men så finner man ändå en otrolig nåd och kärlek från Gud till sitt folk.  De vände ryggen mot honom många gånger. De var otrogna emot honom genom att tillbe avgudar. Men varje gång när de ropade på sin Gud så var han där och räddade dem.  Han gjorde det därför att han älskar dem - och han gjorde det därför att han älskar oss.  För om han inte hade räddat israel - så hade inte hans plan om frälsningen för hela världen kunnat ske.  

För att kunna tro på denne Kristus så behövdes det en struktur - något att gå på.  Hur kan vi idag veta att Jesus är Kristus? Jo: Genom det Gamla testamentet där vi kan läsa om profetior som Jesus och endast han uppfyllde.  Hade vi inte haft Torah och profetböckerna så hade vi heller inte kunnat veta vem Jesus var, och hur skulle vi då någonsin kunna tro på honom?   Hur skulle vi någonsin kunna förstå betydelsen i vem Jesus var? 

Därför gav Gud Israeliterna olika regler - tex, så fick inte judarna beblanda sig med andra judiska stammar. Lotten var tvungen att gå till en och samma stam - i varje stam.  Och varje stam hade olika städer som de hade fått av Gud.  Tack vare detta så kan vi idag se på Jesus och tro på att han är den han är - därför att han är både av Judastam och född i Betlehem.  Och detta var en av profetiorna.  Hade Israeliterna struntat i dessa regler så hade vi idag inte vetat vem han var.   Och då hade hela frälsningen satts på spel! 

Nu skall jag sova - börjar bli lite trött nu!:)
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2011-11-03 02:52:31 följande:
    Varför måste kraften som startade Big Bang vara allsmäktig eller medveten?
    Därför att de krafter som finns också har en Orsak till dess existens.  Därför att medvetenhet står över omedvetenhet.  Jag tycker att det är mer rimligt (om jag nu skall vara helt ärlig) att något omedvetet har sin orsak i något medvetet. snarare än tvärtom.  

Nej nu ska jag sova! Sov gott Selfish Geene, när du går och sover!:) 
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2011-11-03 03:29:41 följande:
    Men håller du med om att moralen har ändrats de senaste 2000 åren?

Att döda civila i krig anses idag som mycket omoraliskt, men i bibeln kan man läsa hur spädbarn dödas för att straffa deras föräldrar.

Det har inte alltid ansetts omoraliskt att slakta bebisar, inte ens Guds eget folk tog avstånd från massmord på småbarn (enligt bibeln alltså)
    Hej SG 

När det kommer till barnen som straffas pga. sina föräldrar i Bibeln, så tror jag att det finns några argument som man kan gå på här.  Har en känsla över att du nu tänker på Kung Davids son?  

Kung David hade där gått emot Gud och gjort saker vid sidan av Gud och som Gud inte ville att han skulle göra.  För att visa Kung David att han menade allvar - så tog Gud tillbaka det livet.   Han kan även ha sett in i framtiden - och sett något oerhört hemskt som detta barn vid vuxen ålder skulle ha gjort.  Kanske dödat Natan eller Salomo - och då hade inte Jesus kunnat födas.  Och kanske är det så att detta barn istället kom direkt till Gud.  För jag är en av dem som tror att barnen kommer till himlen.  Jesus sade: "Himmelriket tillhör barnen"  

Men jag håller med i att det är oerhört omoraliskt att döda civila - enligt Kristen tro så är det även fel att mörda sin egen fiende.   När det kommer till GT så måste det vara så att det var en hård tid pga. att frälsningen till hela världen skulle kunna komma in i världen.  För när Jesus sedan kom så gav han en andlig lag - där man inte längre skall bruka våld.   För när Messias väl föddes så fanns det inte längre någon anledning att döda eller bestraffa.    Messias hade ju då redan fötts! 

Så kanske har moralen förändrats med tiden.  Som du säger! Men att den moralen som Israel hade då var byggd på lagen för att folket skulle kunna känna igen sin Messias - och att vi har en annan moral idag eftersom Messias har kommit och inte längre behöver följa de jordiska reglerna.  

Det kan vara så!:) 
  • Anastasia
    SkåneP skrev 2011-11-03 13:52:58 följande:
    "När det kommer till GT så måste det vara så att det var en hård tid pga. att frälsningen till hela världen skulle kunna komma in i världen."

Så poängen med våldtäkter, massmord och barnamord var att det skulle bli bättre när det upphörde?
    Ung. som  att slå sig i huvudet för att det ska bli skönt när man slutar.

Alltså, den där guden som beskrivs i bibeln låter ju som en sadistisk psykopat med personlighetsstörning.

Men nu är allt frid och fröjd. NT gäller och hej-å-hå.

Men tänk...kanske en dag denna oberäkneliga gud får för sig att nu ska " Ännu nyare testamentet" gälla, i vilket gamla tiders folkmord och kollektiva bestraffning återinförs.

Varför inte?
    Varför skulle det vara mer fel att mörda småbarn år 2011 e.Kr. kontra 2011 f.Kr.

Kom ihåg nu att jag försöker att själv förstå det här - för även jag som Kristen kan ha svårt med vissa bibeltexter, speciellt då det handlar om små barn som jag älskar.  

Du ställer frågan till mig: " Varför skulle det vara mer fel att mörda småbarn år 2011 e.Kr. kontra 2011 f.Kr." 

Det som är skillnaden mellan oss och Gud är att Gud kan se in i framtiden och se det som vi inte kan se.  Han hade frälsningsplanen för ögonen hela tiden - och de barnen som han tog, kanske hade varit några som hade satt hela frälsningen på spel.  Och kanske såg Gud det här och gjorde som han gjorde?   

Nu har frälsningen kommit - löftet till Abraham och Israel gick i uppfyllelse i och genom Jesus Kristus.  Nu gäller inte längre de jordiska reglerna för Jesus har redan uppfyllt dem och fört oss in i en ny Era och sitt rike där nåden gäller.    Vi lever nu i en tid där man inte skall bruka något våld alls.  Kristna skall inte döda.  Vi får inte ens hämnas.   När våra fiender förbannar oss skall vi välsigna dem. När våra fiender förföljer oss skall vi be för dem och älska dem.  Vi skall vända andra Kinden, osv.  Alla dessa andliga regler har sin orsak i Kristi död och uppståndelse.  När han hängde på korset så tog han på sig alla våra synder och dog.  När han sedan uppstod till evigt liv på den tredje dagen så skapades något nytt.  Nu kan vi älska våra fiender in i döden - därför att döden inte längre har det sista ordet. Utan Guds son har det sista ordet och det innebär att även vi kommer att uppstå - liksom Guds son uppstod från de döda. 
  • Anastasia
    Toboas skrev 2011-11-03 14:47:39 följande:
    Jag hakar på lite här även om du skrev till SG, jag hoppas det är ok.

1) Det där är en falsk dikotomi, alltså att man framställer det som att det bara finns två alternativ. Det kan vara så att det finns en skapare som är ointelligent men ändå utgör orsaken till universum, det kan vara så att vi lever i en "Matrix"-värld och så vidare.

2) Livet kan ha blivit till av en slump och utan syfte, däremot så har varje art inbyggt i sig att sprida sig och sina gener vidare. Alla våra förfäder i en obruten kedja ifrån det ursprungliga livet har alla lyckats att föröka sig innan de dog. Det är en typ av värde och denna evolution har gett oss en instinkt att värna om vår avkomma och de som står oss nära. Vi är sociala djur och vi kan känna empati och bryr oss om andra människor även om vi troligen aldrig kommer att möta dem.

3) Du har helt rätt i att bara för att man är ateist så saknar man inte automatiskt en känsla för värdet av människoliv.

4) Jag skulle säga att i den mån vi delar syn på människovärdet är för att vi lever i samma land under samma tid och vår syn på människovärdet har därför blivit ungefär detsamma. Det fanns många kristna som deltog i slakten av ursprungsbefolkningar under kolonialtiden (eller under slav-tiden) för att inte tala om korstågen! Du behöver inte titta så långt bort i tiden eller i andra kulturer för att förstå att det INTE finns någon allmängiltig syn på människovärdet.

5) Jag tror inte att jag är unik som sett många actionfilmer där jag inte känner mig sorgsen när storskurken dör. När bilderna på Kadaffi kablades ut kände jag inte heller någon sorg.

6) Människan har ett värde för att vår kultur tillskriver människan ett värde och för att vi evolutionärt är resultatet av individer som gynnade sin egen art över andra.

7) Samvetet skiljer sig från person till person och kultur till kultur kan därför inte ses som något belägg för någon gud. Även i kulturer som existerade före kristendomen så har det funnits beteenden som barn indoktrinerats i till den grad att de vill agera på ett visst sätt även om ingen ser dem.

8) Jag kan inte se hur det är kopplat. Din känsla av att det bör hänga ihop på ett vist sätt trumfar faktiskt inte min känsla av att det hänger ihop på ett annat sätt. Det enda man kan luta sig emot i sammanhanget är fakta och där stöds evolutionsteorin av mängder av evidens medan samtliga religioner inte kommer längre än till att dess utövare har en känsla av något.
    Hej Toboias och tack för ditt svar. Kul att du hakade på - får hälsa dig välkommen in i denna diskussion! Jag tar upp några punkter här!:)

1. Faktiskt så tror jag inte det.  Om våran Skapare hade varit ointelligent vart hade då våran intelligens kommit ifrån?  Skulle vi stå över universums Skapare?  Om vår Skapare inte hade varit Allvis, vart har då människan fått sin vishet ifrån?  Kan floden stiga högre än sin egen källa? Kan vishet och intelligens komma från något ointelligent?  Det som ni tror - säger att den kan det - när ni säger att det inte finns någon Skapande Gud bakom alltings existens.  

Enligt Kristen tro så kan människan få vishet från Han som är Vishetens Gud.  Enligt Kristen tro så kan människan få intelligens från Han som är en Intelligent Gud och Skapare.  Enligt Kristen tro så kan vi människor få kärlek och känna kärlek eftersom Han som är Kärlekens Gud har gett oss kärlek.  Alla mina källor har jag i Gud.  

2. Nu säger du något intressant::  "Livet kan ha blivit till av en slump och utan syfte, däremot så har varje art inbyggt i sig att sprida sig och sina gener vidare."  Då är frågan: Vem programmerade det hela? Vem skapade detta inbyggda system som säger oss att vi skall sprida oss och våra gener vidare?   Kan något så betydelsefullt komma från ingenting?  Frågar du mig skulle mitt svar vara 1 Mosebok 9:7
    Var fruktsamma och föröka er,
    bli en myllrande mängd på jorden
    och härska över den."

Med andra ord att detta är något som kommer från Gud själv!:)

Detta är vår förklaring på varför vi människor känner en inbyggd känsla av att sprida våra gener vidare.  
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-11-03 19:33:20 följande:
    Du är ganska megaloman va? Kan du visa din forskning så kanske vi skeptiker ändrar oss. Frågar igen, eftersom du kallar det forskning så ska det ha publicerats nånstans annars är det inte forskning. Kanske du menar att du har studerat bibeln?

Sen svarar du heller inte på min fråga. Varför ska jag bevisa något jag inte har påstått? Ska, enligt dig, inte den som påstår saker bevisa det? Eller klar, du påstår att du forskat men du kan inte bevisa det så det var nog en retorisk fråga...
    Apropå forskning Jamo,  detta som jag vill dela med mig utav är inte på något sätt en vetenskaplig forskning, men det är ändå intressant.  Simon Greenleaf som var grundaren till juristlinjen på Harward och som var expert på vittnesuppgifter hade fått i uppgift att utreda evangelierna och vittnesuppgifterna.  Han och säkerligen ett antal personer till - började då att undersöka evangelierna och främst då den själva kärnan inom den Kristna tron: Nämligen Jesu uppståndelse.  Det slutade med att Simon Greenleaf blev troende Kristen pga. att vittnesuppgifterna var såpass trovärdiga.  

Du kan läsa mer om detta här -  http://en.wikipedia.org/wiki/Testimony_of_the_Evangelists  

Så Jesu uppståndelse håller även i en rättegång. Glad 
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-11-03 19:43:35 följande:
    Skitsamma, fram med din forskning. Sen ska du länka så länka till vetenskaplig forskning och inte kvasivetenskap.
    Jag är ingen forskare Jamo! Men du menar alltså här att jag skall framföra en forskning som bevisar att Jesus uppstod från de döda för snart två tusen år sedan?
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-11-03 19:57:56 följande:
    Nej, läste fel. Trodde det var Användarnamn som postade. Förlåt för det. Men fortfarande är det kvasiforskning du länkar till.
    Du är förlåten!:) 

På vilket sätt är det kvasiforskning?  
  • Anastasia
    Jamo skrev 2011-11-03 20:02:58 följande:
    Anastasia skrev 2011-11-03 19:41:47 följande:
    Apropå forskning Jamo,  detta som jag vill dela med mig utav är inte på något sätt en vetenskaplig forskning, men det är ändå intressant.  Simon Greenleaf som var grundaren till juristlinjen på Harward och som var expert på vittnesuppgifter hade fått i uppgift att utreda evangelierna och vittnesuppgifterna.  Han och säkerligen ett antal personer till - började då att undersöka evangelierna och främst då den själva kärnan inom den Kristna tron: Nämligen Jesu uppståndelse.  Det slutade med att Simon Greenleaf blev troende Kristen pga. att vittnesuppgifterna var såpass trovärdiga.  

Du kan läsa mer om detta här -  en.wikipedia.org/wiki/Testimony_of_the_Evange...  

Så Jesu uppståndelse håller även i en rättegång. Glad 
    Kolla det understrukna i ditt inlägg.
    Så du menar att allt som inte är en vetenskaplig forskning är kvasiforskning?  

och jag säger än en gång att den länken inte är en vetenskaplig forskning - men det är en juristisk forskning gjord av experter för att se om Kristendomen höll.  Och det gjorde den! :)  
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3